Første sertifiserte i Trøndelag

Trår til for bærekraft og helse

Både bærekraft og redusert sykefravær. Dette er motivasjonen til sjefen for Coop Norges Trondheims-lager når han trår til for at ansatte skal velge aktiv transport til og fra jobb. Hovedverneombudet tror på positive ringvirkninger og heier ham fram.

Frisk luft, gode opplevelser og bedre helse. Frode Nilsen (t.v.), Tor Inge Hegvold, Renate By og Tor Westrup på Coop Norges lager i Trondheim ser mange gevinster ved å sykle til jobb. Syklistenes Landsforening har nå sertifisert bedriften som Sykkelvennlig arbeidsplass - den første i Trondheim.
Sykkelvennlig arbeidsplass

·       En tjeneste eid og driftet av Syklistenes Landsforening. Både private og offentlige arbeidsplasser har mulighet til å bli sertifisert som sykkelvennlige og få rådgivning om tilrettelegging slik at flere velger sykkel til jobb. De kan oppnå gull-, sølv- eller bronsenivå, alt etter hvor høy score de oppnår.
·       Over 50 indikatorer innen sykkelparkering, garderobefasiliteter, insentiver og ledelse kartlegges. Sammen med en reisevaneundersøkelse danner det grunnlaget for en rapport som beskriver sykkelforholdene og gir råd om ytterligere tiltak og motivasjonsfaktorer som arbeidsplassen kan satse på.

20,27 kilometer. 216 høydemeter. Tor Inge Hegvold har orden på tallene, her i form av reisevei hjemmefra til direktørjobben på lageret til Coop Norge SA i Trondheim, nærmere bestemt Tiller. Den strekningen sykler han det meste av sommerhalvåret.

– Det gir en fin start på dagen. Jeg får trent og rørt meg – og planlagt dagen. På vei hjem igjen reflekterer jeg over hvordan arbeidsdagen har vært. Og så får jeg så god samvittighet, smiler Hegvold.

Uten god tilrettelegging, blant annet i form av dusj, tørkeskap og trygg parkering, ville 46-åringen trolig ikke syklet.

– Jeg blir jo skjorteblaut av denne turen, påpeker han.

Leder an

Hegvold har nå et synlig bevis for at tilretteleggingen holder mål. Han kan henge opp en plakett for Sykkelvennlig arbeidsplass som viser at bedriften har oppnådd bronsenivå i Syklistenes Landsforenings sertifiseringsordning – som første bedrift i Trøndelag. Dette inspirer til ytterligere tiltak.

– Det handler om hva vi som arbeidsgiver kan bidra med i et bærekraftperspektiv, om å senke terskelen for å velge aktiv transport. I tillegg er det viktig med tiltak som bidrar til friskere ansatte og færre sykmeldinger. Og bedriftens tillitsvalgte samt vernetjeneste er positive. De tror på gode ringvirkninger.

Veteran på elsykkel

– Ja, her er det tilrettelagt, roser Tor Westrum, bedriftens hovedverneombud, med ikke mindre enn 49 års fartstid i Coop. Også han sykler for det meste i sommerhalvåret.

– Jeg brukte i mange år vanlig sykkel. For seks år siden kjøpte jeg elsykkel, som kostet 25 000 kroner. Det betyr at jeg klarer å tråkke opp en stupbratt bakke som er 1250 meter lang. Før måtte jeg gå av sykkelen. Jeg har hatt samme batteri hele tiden, og jeg har syklet over 1000 mil på elsykkelen, sier 67-åringen.

To av naboene som har prøvd elsykkelen hans, har kjøpt elsykkel selv, forteller Westrum, som har en drøy mil til jobb.

Frisk luft og penger spart

Kollega Renate By (42) investere i elsykkel etter å ha blitt overtalt av en venninne. Hun begynte å sykle til jobben på Coop i mai i år.

– Det er takket være elsykkelen at jeg sykler på jobb. Med den kan jeg holde jevn fart de 17 kilometerne fra Klæbu. Jeg får frisk luft og sparer 60 kroner i bompenger hver dag jeg sykler, sier hun.

– Dørstokkmila er rett og slett ikke så lang med elsykkel, oppsummerer hun.

By setter pris på at hun kan parkere innenfor et bevoktet og inngjerdet område på jobben, men hun tar for sikkerhets skyld med seg batteriet inn, uansett om det må lades eller ikke.

Trener på vei til jobb

For kollega Frode Nilsen (46) gjorde en kronisk betennelse i akillessenen for noen år siden at han måtte finne alternativer til innebandy som treningsform. Han begynte å sykle til jobb på en gammel sykkel. Han unngikk da overbelastning. Nå sykler han på en terrengsykkel med glatte dekk de tre milene til jobb, fra Lundamo.

– Denne strekningen er helt perfekt for sykling, med i stor grad egen sykkelvei. Jeg har fleksitid, og får jeg krampe hvis jeg tar ekstra hardt i en bakke, kan jeg komme en halvtime senere uten at det gjør noe, sier han med et smil.

Nilsen, som er firebarnsfar, drar innimellom ut på treningsturer i skogen på vei til eller fra jobb.

– Sykling gir meg overskudd – det blir lettere å gjøre ting ellers.

Ønsker å klatre

Flere titall av de 215 ansatte sykler jevnlig til jobb. Tor Inge Hegvold satser på at enda flere vil se gevinsten som aktiv transport gir, når det etter hvert blir enda bedre tilrettelagt.

– Rapporten som følger med sertifiseringen, gir oss et godt grunnlag for å nå både sølv- og gullnivå. Der ligger det inne anbefalinger til flere tiltak, og vi tar utgangspunkt i den i vårt videre arbeid, sier Hegvold.

Han håper og tror flere Coop-avdelinger vil komme etter når de får vite mer om gevinstene ved Sykkelvennlig arbeidsplass gjennom det arbeidet de har gjort i avdelingen i Trondheim.