En sykkel med egen ismaskin og gul paraply? Ja visst, den er blant tusenvis av eksempler på drømmesykler som barneskoleelever har tegnet i september. Foto: Avia
Fakta om Beintøft

• Beintøft er en Norges største gå-og-sykle-til-skolen-aksjon. Den arrangeres som en konkurranse der alle barneskoleelever kan delta. Miljøagentene og Syklistenes Landsforening står bak kampanjen.
• Vi vil inspirere til å gå, sykle eller reise kollektivt til skolen! Slik blir det mindre forurensning der vi bor, lufta blir renere, området rundt skolen blir tryggere og det blir mindre utslipp fra biler.

Syklistenes Landsforening og Miljøagentene står bak det som er Norges største sykle-og-gå-til-skolen-kampanje, Beintøft. I fjor konkurrert 27.000 barneskoleelever om hvem som kunne sykle og gå lengst, og samlet tilbakela de en distanse som tilsvarer nesten 19 ganger rundt jordkloden.

I år bruker rundt 30.000 elever landet rundt beina sine til månen. Gjennom hele september får de ukesoppdrag som skal inspirere til innsats, og den andre uka – under sykkel-VM i Bergen – er oppdraget å tegne sin drømmesykkel. Oppdragene skal også bidra til at barna opplever skoleveien på nye måter. Blant annet har alle klassene som deltar, fått tilsendt insektglass.

Miljø og klima er viktige stikkord gjennom hele aksjonsmåneden. Førstepremien går til «den tøffeste klassen i Norge» og er på 30.000 kroner, som kan brukes på miljøvennlige premier.

Syklistenes Landsforening satsing på Beintøft inngår i et større arbeid for å få flest mulig barn og unge til å sykle til skolen. Hjertesone er her et annet tiltak SLF er involvert i. Etter hvert vil en egen sertifiseringsordning for skoler, kalt Sykkelvennlig skole, stå helt sentralt i SLFs arbeid blant barn og unge.

«Du får konkurrere med klasser fra hele landet og se hvem som går og sykler lengst.»