THE BIKES fikser sykkelveger i Lillestrøm og omegn – du også?

Vårt lokallag SLF Lillestrøm og omegn har over lang tid jobbet for en digital plattform der lokale syklister kan gi tilbakemelding til Skedsmo kommune ang feil eller mangler i (sykkel)vegen. Slike plattformer er etablert i mange kommuner, også i våre nabokommuner Rælingen og Sørum. Syklister fra Skedsmo kommune bes derimot fortsatt om å rapportere via telefon, per e-post, eller ved oppmøte på rådhuset. Kommunen bekreftet senest juni 2018 at arbeidet med et digitalt system er i gang og at plattformen forhåpentlig vil være på plass i god tid før 2020…

Som syklister er vi eksperter på å finne snarveier og vi har derfor bestemt oss for å hjelpe både Skedsmo kommune, og lokale syklister i Lillestrøm og omegn med en digital snarvei her! Mens kommunen fortsatt jobber med etableringen av et eget system har vi nå tatt i bruk et etablert system – som brukes over hele landet. Fra og med i dag rapporterer vi mangler og feil på sykkelveger i Lillestrøm og omegn via nettsiden www.fiksgatami.no. Her får vi god hjelp av våre fargerike sykler THE BIKES!

THE BIKES er siden sommer 2018 ute på tur i Lillestrøm og omegn, og har vært plassert ulike steder for å vise til gode sykkelsaker, eller for å etterlyse bedre sykkelløsninger… På denne måten har THE BIKES blitt lagt merke til og sett av mange lokale syklister, men har også selv sett og observert en god del ting! Noen av disse observasjoner rapporterte vi dag til vegmyndighetene via www.fiksgatami.no.

Nysgjerrig? I vårt arkiv finner du brevet som vi sendte i dag til Skedsmo kommune med mer info om digitale plattformer. Linkene nedenfor viser våre første rapporter (alle sammen med fokus på trafikksikkerhet):

Bli med og rapporter feil/mangler i vegen som du observerer i Lillestrøm og omegn! Du kan enten sende oss tekst og bilder pr mail til lillestrom@syklistene.no (og ber oss om å rapportere saken via fiksgatami), eller enda bedre: Rapporter selv og send oss deretter linken fra fiksgatami pr mail! Neste år premierer vi de tre beste fiksgatami-rapporter med et digitalt gavekort på kr 1.000 fra Foss Sport.