Har du lyst på en sykkeltaxi-tur? Ta kontakt med vårt lokallag!

SLF Lillestrøm og omegn har i flere år arrangert sykkelturer i regionen vår. I år inkluderer vårt turtilbud også en del raske turer på landeveisykkel, men vanligvis har vi svært god tid når vi er på tur med lokale syklister fra Lillestrøm og omegn. Det gjelder særlig de saktegående turer der vi tar i bruk kommunale sykkeltaxier fra sykehjem i Lillestrøm kommune.

Vi har som mål å bidra til økt sykkelandel og økt sykkelglede i Lillestrøm og omegn, og dette gjelder også de eldste syklister (og innbyggere) i kommunen! I denne sammenheng har vi lenge ønsket oss å bli en mer aktiv bidragsyter i bevegelsen som kalles “Sykling uten alder”. Derfor arrangerte vi for ett år siden egen temakveld sammen med Tormod Hansen, daglig leder av den norske organisasjonen Sykling uten alder. Ved interesse sjekk gjerne vår nettside der du bl a finner vår egen rapport om «Sykle hjem fra sykehjem» og annen bakgrunnsinfo som den korte videoen Cycling without age med Ole Kassow, gründeren av Cykling uden alder i Danmark. I Danmark finnes det mer enn 5.000 piloter til slike sykkeltaxier for “at give de ældre ret til vind i håret”. Også Lillestrøm kommune har vi flere slike sykler, bl a på Libos i Lillestrøm (som du ser på bildet ovenfor).

Vårt lokallag ønsker å bidra til at de kommunale sykkeltaxier brukes mer og oftere! Uavhengig om du er medlem i Syklistenes landsforening eller ikke, send gjerne mail til lillestrom@syklistene.no om du har spørsmål eller ønsker å bli pilot til en av kommunens sykkeltaxier! Vi ønsker oss særlig noen flere piloter som kan bidra på korte turer som skal arrangeres 31.05.23 kl 14.00-17.00 i Lillestrøm, i forbindelse med landsmøtet til Pensjonistforbundet.

For mer info sjekk vår nettside www.slfloo.com/aktiviteter/sykkeltaxi og følg med på vår Facebook side!