Paris og grønn omstilling

Christophe Najdovski

Paris har de siste årene blitt et internasjonalt symbol for bærekraftig og grønn omstilling. Byen har markert seg som en moderne og nytenkende by.

Varaordfører for transport og offentlige områder, Christophe Najdovski, har transformert Paris til å bli en av verdens mest bærekraftige hovedsteder.

Gater som tidligere var forbeholdt biler har nå, i stor skala, blitt omdisponert til store arealer for grønne og aktive trafikanter. Denne planlagte politisk utviklingen startet allerede i 2014 da en av hovedstadens visjonære politiske ledere, Christophe Najdovski, ble varaordfører for transport og offentlige områder. Fire ambisiøse hovedmål ble etablert;

1. å gjenopprette offentlig rom for fotgjengere og syklister.
  2. å redusere luftforurensning og klimagassutslipp
  3. å fremme en bedre mobilitet for alle, uavhengig av alder eller sosial bakgrunn
  4. å koble Paris sammen med Seinen og Paris’ mange kanaler

I arbeidet med den grønne revolusjonen ble idéen om Paris som en 15-minutters by lansert. Tanken var at alle servicetilbud skulle finnes innenfor en radius på 15 minutter med sykkel.

Arbeidet med gjenoppretting av offentlige rom for syklister fikk imidlertid en ufrivillig medhjelper i pandemien hvor sykkel ble prioritert og «pop-up» sykkelveier ble etablert i stor skala.

Gå ikke glipp av det spenneden foredraget om transformasjonen av Paris fra en bilby til en by med grønne lunger.

Meld deg den konferansen – den viktigste og største møteplassen for deg som har sykkel som arbeid, fag- og interessefelt.