Vegdirektoratet sertifisert som Sykkelvennlig arbeidsplass

— Inspirerer oss til nye tiltak

Vegdirektoratet jobber aktivt for at egne ansatte skal sykle til jobb. Tilretteleggingen er så god at den kvalifiserer til nest høyeste utmerkelse i sertifiseringstjenesten Sykkelvennlig arbeidsplass.

Det er lett å spyle av skitt og salt. Foto: Henriette Erken Busterud

– Det er stas å bli sertifisert av Syklistenes Landsforening og på den måten få bekreftet at vi er på rett og god vei, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Foran hundrevis av kolleger i egne lokaler på Brynseng i Oslo mottok han nylig en plakett som synlig bevis på at Vegdirektoratet har nådd sølvnivå. Det var Syklistenes Landsforenings generalsekretær, Morgan Andersson, som sto for overrekkelsen. Les mer om den ny sertifiseringsordningen: Sykkelvennlig arbeidsplass

– Du vet hvilket transportmiddel som er det mest bærekraftige, ved siden av bena dine? spurte Andersson under markeringen.

– Ingen tvil, det er sykkelen, svarte vegdirektøren.

Gratis sykkelservice

Gustavsen mottok plaketten etter at Syklistenes Landsforening hadde kartlagt over 50 indikatorer. Kartleggingen viser at Vegdirektoratet kan skilte med trygg sykkelparkering innendørs, dusjmuligheter, eget rom for tørking av klær og egen spyleplass for sykkel.

I tillegg har Vegdirektoratet etablert en ordning der ansatte kan booke henting av sykler til sykkelservice to ganger ukentlig gjennom arbeidsplassens bookingsystem. Arbeidsgiver tar regningen for reparasjoner opp til 1000 kroner per år for hver ansatt.

Vegdirektoratet er i tillegg aktiv i kampanjer som Sykle til jobben. Det arrangeres interne konkurranser samtidig med aksjonen, for å motivere de ansatte ekstra til å ta sykkelen fatt. Under årets aksjon hadde Vegdirektoratet, som har rundt 700 ansatte, 188 påmeldte.

Utfordrer Bane Nor og Nye veier

For Terje Moe Gustavsen er sertifiseringen også en inspirasjon til videre innsats for sykkeltilrettelegging.

– Jeg vil ha ideer til nye tiltak. Vi vil vi ta imot ideer med glede og så se hva vi kan få gjort, sier Gustavsen.

– Ønsker dere å utfordre noen av samarbeidspartnerne til å gå samme veien som dere nå har gjort?

-Absolutt. Vi har mange samarbeidspartnere, ikke minst på transportsiden. Så det er helt naturlig å utfordre for eksempel Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet, Bane Nor og Nye Veier.

God trim å og penger spart

En av Vegdirektoratets mest aktive jobbsyklister er seniorrådgiver Arild Engebretsen.

– Jeg er veldig fornøyd med hvordan det er lagt til rette her, sier Engebretsen.

Han sykler både sommer og vinter. Fra Fornebu, der han bor, til Brynseng, en strekning på 16 kilometer bruker han knapt 40 minutter.

– Jeg digger denne måten å komme meg til jobb på. Og det finnes faktisk ikke dårlig vær, det gjelder bare å kle seg riktig. De beste sykkelturene til jobb har jeg på kalde, fine dager i januar og februar.

Engebretsen bruker ikke lenger tid på å sykle enn å reise kollektivt. Og med bil ville han passert to bomringer før han så måtte ha betalt for parkering på jobb. Dermed ligger det også en betydelig økonomisk gevinst i å velge sykkelen.

– Jeg er så opplagt når jeg kommer på jobb. I tillegg er trimmen jeg får, en god motivasjon, framhever Engebretsen.

– Jeg er veldig fornøyd med hvordan det er lagt til rette her, sier Arild Engebretsen, en av Vegdirektoratets mest aktive jobbsyklister. Foto Henriette Erken Busterud
– En inspirasjon, kvitterte vegdirektør Terje Moe Gustavsen (t.h.) etter å ha mottatt plaketten som viser at Vegdirektoratet er blitt sykkelvennlig arbeidsplass. Til venstre generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening. Foto: Roar Løkken
Vegdirektoratets parkeringsplasser på Brynseng fylles fort opp på morgenen. Foto Henriette Erken Busterud