Smittefri sykling

Bare etter noen få dager hjemme begynte utferdstrangen å melde seg — for vi kjenner alle på at dette vil kunne vare. For en del er de daglige sykkelturene til og fra jobb borte. For andre er kanskje den ukentlige sykkelturen med venninnene lagt på is på ubestemt tid. Men hvilke sykkelaktiviteter er egentlig tilrådelige nå?

Lurer du på hvordan du kan sykle smittefritt i påsken? Syklistforeningens Mats Mekker, til daglig fagsjef i Syklistenes Landsforening, viser deg hvordan gjennom noen enkle tips i denne videoen.
Fem tips for å sikre smittefri sykling
Tips og råd fra Syklistenes Landsforening, bygd på innholdet i denne artikkelen:

1. Følg rådene til helsemyndighetene.

2. Unngå å spytte og blåse snørr ut av nesen der det ferdes folk. Bruk lommetørkle.

3. Ta sykkelturen alene eller sammen med dem du bor sammen med.

4. Hvis du må, finn én fast leke- eller turkamerat å sykle med i hele perioden.

5. Vær utendørs, hold avstand, unngå fysisk kontakt og vask hendene.

Trening i helsestudio, svømmehallen eller liknende er verken tilrådelig eller mulig nå. Steder der folk kommer tett på hverandre og hvor man tar på de samme gjenstandene, gir økt risiko for smittespredning.

Men å være utendørs i denne perioden, derimot, er noe som faktisk anbefales. Ikke bare kan det forhindre brakkesjuke og endatil tilføre deg glede og god helse, men jevnlig, moderat mosjon vil også være med på å styrke immunforsvaret ditt. Og alt dette på en arena som med visse forholdsregler vil være smittefri.

I det følgende har vi noen lavterskelråd for deg som vil fortsette syklingen i denne spesielle situasjonen.

Følg alltid rådene fra helsemyndighetene

Rådene fra helsemyndighetene oppdateres jevnlig i tråd med at kunnskapen om koronaviruset blir bedre. Vi oppfordrer alle til å følge disse rådene, og helsemyndighetenes råd vil i denne sammenhengen alltid veie tyngre enn råd fra oss. Er du i hjemmeisolering, holder du deg helt og holdent hjemme.

Rennende nese

Når man mosjonerer, er det lett å få rennende nese. Unngå likevel å spytte eller blåse snørr ut av nesen, spesielt steder der det ferdes folk. Sørg også for at det ikke er noen som sykler bak deg.

For de som har syklet en stund, er dette et kjent fenomen. Og selv uten smittefare er det lite trivelig å få en dusj av personen som sykler fem meter foran og som har glemt å se etter.

For noen kan det kanskje virke fisefint, men i denne perioden kan det være på sin plass å bruke lommetørkle hvis du sykler steder der det ferdes folk og du vet at du må snyte deg eller spytte.

«Lone rider»

Avstand er avgjørende for å forhindre smitte. Risikoen for smitte vil øke jo flere man sykler sammen, siden man da ofte kommer tettere på hverandre. Fremover nå er det kanskje tryggest å ta turen alene, sammen med de du bor med, eller i det minste med god avstand til dem du sykler med. Det er mange fordeler med å sykle alene. Du velger veien selv, du velger farten selv, du velger pausene selv og kanskje får du endelig tid til å tenke gjennom ting.

I en ellers hektisk hverdag vil alenetid uten prat og uten skjerm kunne vise seg å være mer kjærkomment enn man skulle tro. Skal du på tur, og ikke på nytteærend, så er dette en god anledning til å søke traseer der det er få folk.

Hvis du må – finn en fast lekekamerat

Samtidig vil en del velge å holde seg hjemme hvis de ikke kan dele turen med noen. Dette kan være fordi man trenger motivasjonen, fordi man er utrygg på tur alene eller rett og slett fordi man trenger noen å snakke med. Det er negativt for helsen å bli sittende inne i ukesvis.

Derfor ligger det kanskje en løsning i det Norsk Klatring anbefaler sine lesere: Hvis du må, finn deg en fast lekekamerat som du holder deg til i hele perioden. Men vær utendørs, hold avstand, unngå fysisk kontakt og vask hendene.

Tilbake til kampanjesiden #klisterfri