Skip to Content

Stisykling

Stisykling blir stadig mer populært i Norge. Det er ikke så rart. Stier er ferdselsårene som gir oss tilgang til vår storslåtte natur. Du er tett på naturelementene, samtidig som du forserer de utfordringer underlaget måtte by på. De senere årene har også flere ski- og sykkeldestinasjoner utviklet anlegg for stisykling. Stisykling kan være så mangt, og hvor begynner jeg? Nedenfor finner du gode tips og råd fra Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS).


Skal du ut å sykle på sti i sommer?

For mange er noe av gleden ved å sykle i naturen, det å planlegge selve turen. Prøve en ny teknisk sti, komme seg opp på en ny topp eller teste et sagnomsust nedoverparti. Da er det nyttig å kunne lese hvor andre har syklet, hva de synes om stien og hvilket ferdighetsnivå som kreves. Flere nettsteder gir det detaljert kartfestet oversikt over stier i hele landet. Noen viser også lengden på stien og hvilken vanskelighetsgrad den har. Det kan være nyttig å vurdere stien opp mot sine egne ferdigheter.

Se mer på:

Hva skal jeg ha med på turen?

En viktig del av planleggingen er å tenke over hva man skal ha med seg på turen. Å sykle med tung sekk er mer krevende enn hvis man klarer å pakke lett. Hvis du skal ut på dagstur bør du i det minste ha med seg en ekstra slange og pumpe. Punktering forkommer ganske ofte, spesielt på røft underlag, og det er veldig kjedelig å stå alene i skogen eller på toppturen, langt fra folk med flatt dekk.

Man bruker mye krefter på terrengsykling. Er det i tillegg sol og varmt vær, går man fort tom for energi. Sørg derfor alltid for å ha med rikelig med drikke om det ikke er naturlige drikkevannskilder underveis på turen. Du vil også ha behov for energipåfyll ved lengre turer. Så pakk med deg matpakke, frukt eller energibarer. Det vil komme godt med. Vi vil også anbefale å ha med miniverktøy slik at du kan takle eventuelle mekaniske problemer som måtte oppstå. Til sist er det lurt å ha med en førstehjelpspakke i tilfelle uhellet skulle være ute, og eventuelt regntøy. Man blir fort kald når man er våt.

Et annet godt tips er å ta med seg en ekstra trøye og en lett, vindtett jakke hvis du skal opp i høyden. Skal man ut på lang tur blir man svett og varm. Men etter en pause kan det bli ganske kjølig å starte opp igjen, særlig hvis det blåser. Å ta på seg en tørr og varm trøye føles godt og gjør turen hjem litt mer komfortabel.

Noen steder å sykle i ferien

Over har vi nevnt noen nettsteder som hjelper deg med å finne turer i naturlig terreng. Det finnes svært mange steder med naturlig god sti rundt omkring i landet. I tillegg er det noen steder som er spesielt tilrettelagt og egnet for sykling. Her er et utvalg:

Trysil

Har du med familien på tur er Trysil et ypperlig feriested. Her er det heisbasert sykling og tilrettelagte løyper for absolutt alle ferdighetsnivåer, det er også klatrepark og andre aktiviteter om man skulle ønske å gjøre andre ting enn å sykle. Det er også flust av overnattingsmuligheter med både hoteller, campingplass og hytter til leie. (www.trysil.com/sykkel)

Foto: Andreas Fausko/Trysil

Arendal

Stisykkelbyen Arendal har 100-vis av kilometer med sti av internasjonal kvalitet og det er laget eget kart som viser ulik vanskelighetsgrad. Det er også mulig å få leid sykler i området.

https://www.stisykkelbyen.no/

Beitostølen

Her finner du Beitostølen Bike Arena som er en familievennlig løype med blå og grønn vanskelighetsgrad. Det er også røde og svarte naturstier i området. Man kan også få leid sykler i området.

www.beitostolen.com/Sommeraktiviteter/Familiehygge/Tursykling/sykling-i-beitost-len-omr-det-5727.page

Hafjell

Hafjell Bike Park har heisbasert sykling med over 15 løyper fra grønn til svart vanskelighetsgrad. Totalt sprer løypene seg over 28 km lengde til sammen. Her får du utforsykling, men løypene er tilpasset alt fra nybegynnere til eksperter. Syklingen er heisbasert og man kan leie sykler på området.

www.hafjell.no/sommer/sommer/hafjell-bikepark

Pioneren i Oslo

Denne er ca. 12 km lang og er stedvis teknisk krevende. Den går over typisk Østmarkaterreng. Terrengsykkelrittet arrangeres i dette området og deler av Pioneren brukes i rittet.
https://www.visitnorway.no/reisemal/ostlandet/oslo/listings-oslo/sykkelsti%3A-pioneren/182198/

Nedoverstier i Nesbyen

I Nesbyen finnes et stort utvalg av stier i alle vanskelighetsgrader. Nesbyen er kanskje mest kjent for sine lange og bratte nedkjøringer som blant annet brukes i forbindelse med Enduro-ritt. Men de har også et godt utvalg av stier for nybegynnere i tillegg til pumptrack. Her finner du noe for enhver smak. Nesbyen har flere overnattingsmuligheter med Thoen hotel, Hagaled Gjestegård og Nesbyen camping. Du kan også overnatte, leie sykler og guider gjennom Trailhead og Anyexcusetoride.

Foto: Ola Mattson/Trysil

Type sykler

Terrengsykler deles gjerne inn i hardtail og fulldemper. Sistnevnte dessuten i underkategoriene rittfulldemper, stisykkel, enduro og utfor.

Hardtail er gjerne en ganske lett terrengsykkel med kort demping foran. Denne sykkelen egner seg for grussykling og lettere teknisk terreng. Du får også hardtails med lengre vandring på demperen. Disse er gjerne laget for entusiaster som liker å sykle grov sti uten full demping.

Fulldemper har demping både foran og bak. Syklene fås med kort eller lang dempervandring. Jo lengre vandring, jo mer er sykkelen laget for sykling nedover i grovt terreng. Vandringen er gjerne fra 100 mm til 180 mm. Det finnes også sykler med enda lengre vandring, men det er gjerne utforsykler som ikke egner seg særlig til sykling bortover.

Her er en grov inndeling av fulldempere:

  • Rittfulldemper har gjerne dempervandring fra 100 til 120 mm, og er laget for å komme raskest mulig gjennom en rundbaneløype. Disse syklene brukes gjerne av de som trener og driver med aktiv rittsykling.
  • Stisykkelen har gjerne demping fra 120-150 mm og er beregnet for sykling på skogstier og grovere sti. Den er gjerne lettere enn en endurosykkel, men litt tyngre og med slakere styrevinkel enn en rundbanesykkel. Stisykkelen er allsidig og har både gode klatreegenskaper og takler grovere nedoversykling.
  • Endurosykkelen har lengre vandring på demperne og er også en grovere sykkel som gjerne tåler litt mer juling. Den har gjerne kraftigere bremser og er laget for å takle røff behandling i grovt terreng som peker nedover. En endurosykkel har gjerne 150-180 mm demping.
  • Utforsykkelen er helt og holdent laget for å sykle fortest mulig nedover. Den er tung og har opptil 200 mm demping.

Utstyr

Det aller viktigste er at sykkelen fungerer og gir deg en trygg og god opplevelse!

  • Bremser: Sjekk bremseklossene og bytt i tide! De slites, også på en sykkel med skivebremser.
  • Gir og drivverk: Sjekk at det er riktig innstilt, tørk rent for skitt og legg litt olje på kjedet.
  • Personlig sikkerhetsutstyr: Hjelm er en selvfølge! Knebeskyttere og eventuelt albuebeskyttere kan være lurt. Sykkelhansker for å beskytte hendene.

Ut over dette er det mange utstyrsvalg å forholde seg til hvis man vil:

Sykkelklær er smak og behag. Behagelige og lette klær som sitter løst og puster godt, eller tettsittende sykkeltøy i lycra. Du bestemmer. En sykkelbukse med padding bak bør man ha.

Noen sykler som er mer beregnet for høy fart i lettere terreng har gjerne litt smalere styre. Et bredere styre gir bedre stabilitet på sti, og en stisykkel har derfor gjerne bredere styre enn en grussykkel.

Pedaler – klikk eller flatt? Med klikkpedaler sitter du fast i pedalen, noe som krever tilvenning hvis du er uvant med det. Fordelen er at man alltid har riktig fotstilling i pedalen og kan både tråkke ned og trekke opp. Med flate pedaler kan man bevege foten fritt. De har pigger som hjelper med å holde foten på plass, og krever ikke nødvendigvis spesialsko.

Heve/senkepinne på setet er veldig praktisk. Det gjør at du kan sitte i normal høyde når du trår. Når du kommer til en nedoverbakke vil du heller stå og kunne bevege deg fritt for å flytte tyngdepunktet framover og bakover, og da er det fint å senke setet så det ikke er i veien. Det gjør du med en bryter på styret.

Nybegynner?

Er du nybegynner og vil prøve stisykling for første gang kan det være lurt å leie en sykkel fremfor å gå til dyrt innkjøp. Terrengsykler får du i alle prisklasser. Det sier seg selv at kvalitetsforskjellen på en billig og dyr sykkel er ganske stor. Du får også et hav av valgmuligheter fra en hardtail med kun demping foran, til en fullblods endurosykkel med fulldemping. Et godt tips er å føle seg litt frem og finne ut av hva som passer for deg og din bruk før du kjøper. Skal du uansett kjøpe deg sykkel, kjøp gjerne noe pent brukt og rimelig, og prøv deg frem. De fleste starter med det enkle og oppgraderer etter hvert som de har bestemt seg for hva slags sykkel de vil ha og hva slags sykling de liker best.

Sykling kan man drive med alene eller sammen med andre. Å sykle sammen med andre er både sosialt, tryggere og hjelper deg til å bli bedre. Vil du ikke melde deg inn i en sykkelklubb, anbefaler vi at du prøver å bli kjent med andre syklister i nærheten av der du bor. Det finnes mange grupper på Facebook som man kan bli medlem av. Der kan man melde seg på felles turer, diskutere og bli kjent. Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) arrangerer slike turer med ujevne mellomrom. Sjekk på Facebook eller nots.no om det er et lokallag i ditt område.

Se også gjerne litt videoer om teknikk. Det finnes plenty på Youtube, men den beste måten å lære på er å sykle sammen med andre som er bedre enn deg selv.

Ikke begynn med det vanskeligste. Start gjerne med lette turer i nærområder. Utvid etterhvert som du blir trygg på sykkelen.

 

Stivettreglene

Et siste tips før du starter med syklingen. Det er spådd at mange nordmenn blir hjemme i sommer og skal ut på tur. Det kan bli trangt om plassen enkelte steder og du vil nok ikke bli den eneste på stien. Det er derfor viktig at alle tar hensyn til hverandre. NOTS har laget et sett med regler kalt Stivettreglene (se nedenfor).

Du finner mer informasjon om NOTS sitt arbeid på www.nots.no

Stivettreglene

1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.

2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.

3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.

4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.

5. Ikke lag nye spor, dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.

6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.

7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.

8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.

9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.

10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.

11. Midlertidig regel: Hold god avstand til medsyklister og andre turfolk, ikke utsett deg eller andre for unødig skaderisiko og følg myndighetenes råd for sosial omgang for å unngå å smitte hverandre.

Foto: Vegard Breie/Trysil
Back to top
Verified by MonsterInsights