Bikepacking

Hva med å ta fri fra hverdagen og begi seg ut på et eventyr i det fri? Tur- og ferieformen «bikepacking» brer om seg i verden, men er fortsatt et ganske ukjent begrep i Norge. Så hva er det egentlig?

Bikepacking for alle

For mange handler sykling om frihet. Å kunne reise dit du vil, når du vil. Med bikepacking tar man denne frihetsfølelsen et steg videre. Det handler om å reise «lett»  å pakke med seg kun det mest nødvendige. Og det handler om å kunne reise videre selv om asfalten stopper. Med moderne bikepacking-vesker som festes på sykkelen, kan du føre en lettere, raskere ekvipasje som takler både asfaltgrus og sti.

Det finnes flere definisjoner på bikepacking, som denne fra Bike Magazine: “Seeking adventure through …. self-supported trips on lightly loaded bikes.”

Hvor begynner jeg?

Selv om det er mulig å investere mye penger i både sykkel og skreddersydd utstyr, er det godt mulig du kan begynne med den sykkelen du allerede har. En vanlig terrengsykkel kan gjøre jobben helt fint. Du kan stroppe vanntette pakksekker til sykkelen, eller du kan kjøpe vesker for formålet. Med sistnevnte løsning sikres god balanse på sykkelen og tilstrekkelig med plass til utstyret; sete-, ramme- og styreveske er det du trenger i første omgang.

For å sikre god balanse, bør du samle de tyngste tingene sentralt, rundt sykkelens tyngdepunkt. Det er smart å teste ut utstyret på noen kortere turer først, for å finne den rette balansen mellom vekt og funksjonalitet. Det er viktig å ha med utstyr som sikrer en god natts søvn og gjør at du holder varmen når sola går ned. Samtidig vil tyngre oppakning kunne føre til at sykkelen blir vanskeligere å håndtere – og det blir tyngre å sykle opp motbakkene.

Telt eller vandrerhjem?

Det er gjerne sove- og kjøkkenutstyret som tar mest plass i veskene osom også kan koste en del. Mens noen «bikepackere» pakker med seg et lite telt og liggeunderlag, velger andre å nyte en myk seng og få ferdig servert frokost på hotell, fjellstue eller vandrerhjemBikepacking kan utøves i mange former og tilpasses langt på vei forholdene og den enkeltes ønsker og behov – og det er også frihet.

Velger du sistnevnte på de første turene vil du spare plass og vekt, og du kan prøve ut bikepacking før du bestemmer deg for å investere i de to mest kostbare utgiftsposter (foruten sykkel).

Bikepacking handler om å reise "lett" – å pakke med seg kun det mest nødvendige.
  • Seteveske: her pakkes utstyr som ikke veier så mye – som klær (ull)
  • Rammeveskeher pakkes det tyngste utstyret, som mat, verktøy og kokeutstyr
  • Styreveske: her pakkes det som må være mest tilgjengelig

Hva slags type sykkel?

Selv om du i starten kommer langt med den sykkelen du har, ønsker du kanskje senere å investere i en ny sykkel for kommende bikepacking-turer. Her er 5 kriterier du bør vektlegge i valget:

1. Underlag og terreng:Hvor du kommer til å sykle? Dette er sannsynligvis det viktigste kriteriet for valg av sykkel.
  2. Demper eller ikke: Med demper føles turen på ujevnt underlag mer behagelig, samtidig så vil sykkelen veie noe mer. Valget står mellom ikke demper, hardtail (demper foran) og fulldempet (demper foran og bak). Skal du sykle primært på asfalt og grus trenger du ikke nødvendigvis demper, men skal du sykle en god del på skogsveier og sti vil vi anbefale demper. Og blir det mye stisykling kan du vurdere fulldemper – men det koster!
  3. Girutveksling:Dette vil kunne avhenge av hva slags underlag og terreng du kommer til å sykle i. For mange vil det være viktigere med lette gir enn tunge gir siden man gjerne forventer en del klatring med en pakket sykkel – også på annet underlag enn asfalt.
  4. Valg av hjul og dekkstørrelse: Kort fortalt vil større hjul og dekk som regel føre til en mer komfortabel reise, men de er også tyngre.
  5. Rammemateriale:Ulike materialer har ulike egenskaper, og valget vil kunne påvirke både effektivitet og komfort. Valgene står typisk mellom stål (krom-molybden)
    karbon eller aluminium.

NB! Husk at bikepacking ikke handler om å kjøpe masse nytt, dyrt utstyr – det handler egentlig om det motsatte – å reise kun med det mest nødvendige. Etter at du har lest dette – ta en utstyrssjekk og vurder om det du allerede eier er tilstrekkelig for å reise på din første bikepacking-tur.

Tilbake til Sykkelsommer 2021

Pakkeliste bikepacking

I boka «Villmarkssykling» har Mikkel Soya Bølstad følgende forslag til hva du som et minimum bør ha med deg på en bikepackingtur:

• Kort bukse (gjerne kombinert med ullunderbukse, hvis du ikke velger sykkelbukse)

• Lang overtrekksbukse eller annen tynn bukse

• Kortermet trøye eller skjorte

• Lang ullundertrøye

• Regnjakke

• Regnbukse

• Ullhals

• Sovepose

• Vanntett pose til sovepose og tøy

• Liggeunderlag

• Tarp, telt eller soveposeovertrekk

• Drikkeflaske

• Mat

• Toalettsaker (husk solkrem)

• Kart, eventuelt GPS (husk ekstra batterier)

• Førstehjelpsutstyr (minimum plaster, enkeltmannspakke og sportsteip)

• Liten kniv

• Fyrstikker

• Multiverktøy med unbrakonøkler, skrutrekker og kjedekutter

• Lappesaker og pumpe

• Ekstra slange

Her får du tips og inspirasjon til pakking.