Sykkelvennlig Vertskap

Med hjerte for tursyklister

Nå er det mulig for overnattingssteder å få et synlig bevis på at de både ønsker tursyklister velkommen og legger til rette for det.

Sykkelvennlig Vertskap - del av større satsing

Etableringen av denne merkeordningen springer ut av en større sykkelturismesatsing knyttet til et EU-finansiert Interreg-prosjekt som Syklistforeningen har vært involvert i siden 2019. Dette er et samarbeidsprosjekt med mål om å utvikle blant annet sykkelturismen i grensetraktene mellom Norge og Sverige, i de gamle fylkene Østfold, Hedmark og Akershus på norsk side og Dalsland og Värmland på svensk side.

Som del av denne satsingen er det blitt utviklet kriterier for sykkelvennlig overnatting. Basert på erfaringer fra svenske og norske tursyklister er det valgt ut seks hovedkriterier som et overnattingssted må oppfylle sett fra en syklists ståsted.

SLF har nå utviklet en digital plakett som det enkelte overnattingssted får tilsendt, og som kan brukes for å vise kundene at de satser på å ta godt imot syklister på tur. Godkjenningen revideres hvert andre år.

Kriteriene for Sykkelvennlig Vertskap

1. Mulighet til å låse inn sykkelen
    • Helst innendørs eller under tak
  2. Mulighet for å kunne spyle/vaske sykkelen
    • Gjerne vannslange
  3. Mulighet for å låne verktøy for å gjøre enkle reparasjoner
    • Sett med sekskantnøkler, dekkspaker, god sykkelpumpe og gjerne også en skiftenøkkel og en oljekanne. Det bør være mulig å kjøpe lappesaker og noen reserveslanger
  4. Tørkemuligheter for klær
    • Helst også vaskemulighet
  5. God kunnskap og informasjon om sykkelveien videre
    • Severdigheter, overnattingsmuligheter, avstander, servicemuligheter
  6. Informasjon om mulighetene for å få med sykkelen på offentlig kommunikasjon
    • Hvor kan man få med sykkelen på offentlig transport

• Gravberget Gård

Gravberget Gård, som ligger i bygda med samme navn – i Våler kommune i Innlandet. Området er del av Finnskogen, og her er det store skogområder preget av stillhet og god plass. Det er kort vei til svenskegrensen og mange muligheter for sykling ut fra gården. Nasjonal sykkelrute 9 Villmarksruta passerer et par kilometer fra gården, som er et naturlig stoppested for de som ønsker å overnatte innendørs.

• Best Western Leto Arena Hotel

Hotell med 102 rom i ulike kategorier, konferanse og selskapsavdeling. Dagens middag serveres i restauranten og det er lobbybar med alle rettigheter. I samme bygg som hotellet finnes det også et stort treningssenter og baner for Padeltennis.

• Rolstad Gård

Nes på Romerike med det bølgende ravinelandskapet gir mange muligheter for sykkelturer i et vakkert landskap. I tillegg har vi skogsområder som innbyr til litt større utfordringer både på sti og skogsveier.

• Quality Hotell Olavsgaard

Norges mest sentrale hotell? – Midt mellom Oslo og Gardermoen. Dessverre holder vi stengt fra 25.juni til 09. august - velkommen tilbake! Vi tilbyr overnatting til individuelle gjester og grupper. Vårt gode og velrennomerte kjøkken sørger for at våre gjester til enhver tid kan nyte god mat, alt fra en solid og god frokost til vårt velkjente lunsjbord eller et herregårdsmåltid på kveldstid. Vi ønsker også å gi våre gjester et kulturelt påfyll, og har fokus på bøker og kunst. Mer enn 20 000 bind bøker er plassert ut, og mange kunstnere har fått pryde våre vegger.

• Solstrand Bruk

Solstrand Bruk ligger nydelig plassert i Ørje i Marker kommune. Mellom Svenskegrensa og Haldenvassdraget ligger det store, hvite huset i fantastiske omgivelser langs nasjonal sykkelrute nr 9, Villmarksruta og som et naturlig stopp i den nye sykkelruten Unionsleden. Her kan du hvile i innbydende senger, nyte middagen og noe godt å drikke på terrassen med utsikt mot Øymarkssjøen, teste badetemperaturen fra brygga, besøke sjarmerende Ørje sentrum eller utforske en av de mange turrutene i området. Et naturlig stopp på vei til eller fra Halden eller andre Østfoldsområder. Medlemmer i syklistforeningen får 20% rabatt på oppholdet i 2022 ved bruk av koden SYKLIST22 ved booking på våre nettsider.

• Aaraas gård

Aaraas gård ligger like ved Nitelva, Tips: Ved Hellerudsletta krysser du Riksvei og følger Kragerudveien rett frem, over Åros bru (Nitelva) og da vil du se Aaraas gård 200 meter oppe i bakken på venstre side. Vi leier ut vår leilighet i bryggerhuset Aaraas Suite via Airbnb.

• Losby Gods

Losby Gods – en reise i tid og tradisjoner. Hotellet ligger idyllisk til med nærhet til naturen og rett ved en golfbane like ved Lørenskog. Det er mange turmuligheter i nærheten og hotellet har egen restaurant. Sjekk hjemmesiden for åpningstider og booking.

• Mjøsli Lodge

Siden 2014 har vi vært vertskap for gjester fra hele verden og mottatt utmerkelser fra mellom andre TripAdvisor, Airbnb og Booking.Com. Vi er et 5-stjerners utleiested og alle våre hytter skal gi våre gjester en 5-stjerners opplevelse. Vi ønsker at våre gjester skal ha et avslappende opphold og oppleve alle de tilbudene regionen gir. Vi tilbyr opphold for feriegjester og bedrifter. Tilsammen har vi 20 5-stjerners rom å tilby vår gjester.

• Høland Gårdsmotell

Høland Gaardsmotell er et lite privatdrevet motell, med en lun og hyggelig atmosfære og svært gunstige priser. Vi holder til i landlige Aurskog-Høland kommune, midt i kommunen. Vi er i et område som kan by på mange former for aktiviteter med eller uten guide, eller et sted å bo hvis du jobber i nærområde, eller bare ønsker å slappe av. Hjertelig velkommen er du/dere uansett!

• Bjerknes Bed and Breakfast

Bjerknes Gård driver sykkelutleie og overnattingsvirksomhet ved siden av daglig gårdsdrift. Vi har et hyggelig innkvarteringstilbud i tradisjonelle omgivelser, langt vekk fra bomaskiner og masseturisme. På Bjerknes gård kan du slappe av og nyte naturen i ro og fred, samtidig som du er svært nær en rekke aktivitets- og kulturtilbud.

• Sanngrund Servering og Overnatting

Det er alltid en glede å få ønske deg som gjest velkommen til Sanngrund! Her er det mulighet for hytteleie og camping. I kafeen tilbys bl.a. dagens middag, a la carte, smørbrød, kaker og desserter. Glomma flyter stille forbi og inviterer til båttur både med og uten fiskestang.

• Ragnerud

Vandringsdestinasjon i naturskjønne Dalsland. Hos oss nyter du naturen og vannet som omringer oss. Du kan nyte et godt måltid i vår restaurant. Vi har hytter og campingplass.

• First Hotel Bengtsfors

First Hotel Bengtsfors ligger sentralt i Bengtsfors i hjertet av Dalsland. Nærheten til naturen gjør at du kan egne deg til aktiviteter som sykling, padling, fisking og vandring i de vakre omgivelsene. Prøv svenske matklassikere med internasjonal vri i restauranten mens du nyter panoramautsikten til Dalslands kanal. Vi har også oppvarmet svømmebasseng.

• Håveruds hotell

Opplev Dalsland fra sin beste side, tett på den fantastiske naturen. Vi har rom og leiligheter til leie og egen restaurant. Vi tilbyr sykkelopplevelser med kart over området og lunchpakker til lengre dagsturer.

• Ulvsby herrgård

Ulvsby herrgård ligger vakkert til ved sjøen Fryken. Utsikten er nesten unødvendig vakker, som vi sier her i Värmland – med glimt i øyet. Ulvsby herrgård er ett historisk hotell med aner fra 1500-tallet.

• Baldersnäs herrgård

Her blandes  sjarmen fra århundreskiftet med dagens standard så du kan nyte ditt besøk til fulle. Her finnes god plass for avkobling og inspirasjon.

• Upperud 9:9

Velkommen til et moderne hotell i gammelt bruksmiljø. Sov godt i kornsilo, ta morgenbad i Dalslands kanal, vandre på Pilegrimsleden med kjøkkenets gode matpakke i sekke og avslutt dagen med en drink i solnedgangen på brygga.

• Kroppefjäll B&B

Vårt bed & breakfast ligger midt i Kroppefjälls skoger i Dalsland, mindre enn to timer fra Gøteborg, Karlstad og Oslo. Vi sørger for at våre gjester skal ha det bra og tror sterkt på betydningen av å ferdes i naturen. Her kan du vandre, løpe, sykle, trene utendørs, bade og mye mer. Test gjerne å lage noen av våre matkonsepter over åpen ild!

• THE LODGE Torsby

Dette historiske gjestgiveriet fra 1836 tilbyr vakre og nyoppussede B&B-rom, hytter og utendørsaktiviteter. Kjenn deg som hjemme – vi ønsker deg velkommen til en familiær atmosfære.

• Lövås Gård

Lövås Gård  i vakre Häljeboda kan tilby et ferieopphold fylt med aktiviteter etter smak og behag som passer hele familien hele året. Naturen og skogene i Värmland er vakre med varierende karakter, som et Sverige i minatyr. Värmlenningen er kjent for sitt gode lynne og for sin vilje til å fortelle historier med glimt i øyet.

• Kungskvarnen Hotell och Restaurang

Kungskvarnen er et lite, familiedrevet hotell. Hotellets resepsjon ligger i den store kvernbygningen på en øy midt i Borgvikelven.  I en teglsteinsbygning fra midten av 1800-tallet finnes noen sjarmerende dobbelrom og familierom. Det er også nyoppussede rom på andre siden av veien med egen inngang.

Tilbake til Sykkelsommer 2021