Skip to Content

10 beste turer

En sykkeltur er den perfekte måten å oppdage Norge på! Sykkelen gir lang rekkevidde, frisk luft og en gyllen mulighet til å prøve ut småveier, blindveier eller fjellveier bilister flest ikke finner, eller ferdes på. Med litt planlegging, sykler i god stand og helt normal form kan man få storslagne naturopplevelser fra sykkelsetet.


Flere av SLFs erfarne tursyklister har valgt ut sine favoritt-turer. Disse har vi satt sammen til et utvalg av turer vi anbefaler nå i sommer. Her er variasjonen stor og utvalget bredt. 

 

Tips før turen

Du trenger verken særlig god form eller en fancy sykkel for å kunne legge ut på sykkeltur i Norge. Med et tempo du er komfortabel med, er dagsetapper på rundt 30–40 kilometer helt realistisk, også for ganske utrente. Skal du sykle med tung oppakning, på grusveier, kuperte veier eller i motvind, bør du vurdere litt kortere etapper.  

Om du har med nok mat, regntøy, lappesaker og nok luft i dekket, kommer du veldig langt med tanke på utstyret. Men en normalt og terrengsykkel eller hybridsykkel har du et godt utgangspunkt for å dra på tur, også over flere dager. Er du usikker på om sykkelen holder mål teknisk sett, sett den gjerne inn på verksted for en sjekk/ overhaling, så har du større sjanse for en vellykket tur. 

Skal du til fjells eller et stykke utenom tettsteder bør du sjekke hva som finnes av matbutikker og servicetilbud på forhånd. Skaffer du deg et turkart/ sykkelkart over området du vil utforske, står det som regel avmerket symboler for overnatting, servering, severdigheter, badeplasser, et cetera på kartet. 

1. Utsiktstur i Folldal 

Start/ sluttpunkt: Folldal sentrum, v/Fv29
Distanse: 35 km
Samlet stigning: 640 hm
Underlag: 10 % asfalt, 80 % grus, 10 % kjerrevei
VanskelighetsgradMiddels krevende
Kan passe for: Sykkelvante, inkludert barn fra 12-13 år
Anbefalt sykkeltype: Terrengsykkel
BiltrafikkNoe trafikk på den korte strekningen langs Fv27
UtfordringTre hundre meter stigning, delvis noe bratt, på vei opp mot Hovdegrenda, her kan det være aktuelt å trille sykkelen et stykke. Veien over Streitmyrene til Bergsengseter er delvis stengt for biltrafikk og i noe dårlig stand, terrengsykkel er det beste valget.
Fylkesvei 27 følges to kilometer fra fallet, og selv om trafikkmengden ikke stor, kommer bilene fort,. 

Høydepunkter: Denne fjellrunden tar deg opp til et av de fineste utsiktspunktene du kan få til Rondane. Fra Bergsengseter på Tollevshaugen, tusen meter over havet, ser man rett bort på Høgronden og Midtronden og andre topper i den nordlige delen av nasjonalparken. Bergsengseter er en særpreget seter som er møysommelig gjenoppbygd i gammel stil og har overnatting i de restaurerte seterstuene. Stedet har fått utmerkelsen Olavsrosa, som er et kvalitetsmerke fra Norsk Kulturarv, som tildeles steder med særlig høy standard med hensyn til kulturhistorie og formidling.
Når stigningene mot Hovdegrenda er unnagjort, er dette en ganske lett og attraktiv tur, på det høyeste partiet sykler man på som vei stengt for bil. Bratt nedkjøring fra Bergsengseter til dalbunnen. Turen videre østover i Grimsdalen er svært lett, for det meste flatt, eller slak nedoverbakke mot Fv27. De første kilometerne går veien i åpent terreng, men kommer etter hvert ned i furuskogen. Flere fine steder å raste langs elva. Grimsdalen er Norges lengste seterdal, med både hester, sau og kyr på beite.
For å slippe å sykle langt langs fylkesveien, har vi lagt ruta via Streitlien bygdetun, som gir en liten omvei. 

Link til navigering

Utsiktstur i Folldal (foto: Øyvind Wold)

2. Ålesund til Geiranger

Startpunkt: Ålesund sentrum
Distanse: 67 km
Samlet stigning: 840 hm
Underlag: Asfalt og gode grusveier
Vanskelighetsgrad: Middels til noe krevende
Kan passe for: Voksne og sykkelvant ungdom
Anbefalt sykkeltype: Landeveissykkel eller tursykkel med mulighet for lave gir
Utfordring: Må koordineres med fergetider. Se frammr.no eller entur.no

Høydepunkter: Jugendstilsenteret i Ålesund, afternoon tea på Union hotell på Øye, Norangsdalen med dramatiske fjell, Lyngstøylvatnet med oversvømte tufter, setermoer, Villa Norangdal, Hellesyltfossen, fergetur på Geirangerfjorden, å sykle langs Hjørundfjorden. Turen kan gjerne kombineres med en fjelltur, f.eks. til majestetiske Slogen, med sti opp fra Urke eller Øye, sykkeltur over fjellet mellom Hellesylt og Stryn, eller som tunnelfri kryssing mellom Østlandet og Nordvestlandet. 

Link til navigering

Ålesund til Geiranger - Union Hotel (foto: Geir Egilsson)

3. Rundtur Vang – Eidsbugarden – Beito – Vang

Startpunkt: Rundtur, kan startes hvor som helst på turen
Distanse: ca 100 km + båttur over Bygdin
Antatt tid: 2-3 dager
Underlag: Asfalt og gode grusveier
Samlet stigning: 1715 meter
Vanskelighetsgrad: Rundtur med flere lange stigninger og tilsvarende lange utforbakker, flatere partier innimellom
Kan passe for: Voksne og større barn
Anbefalt sykkeltype: Tursykkel med mulighet for lave gir
Utfordringer: Mange høydemetre som må overvinnes. En del biltrafikk på kortere strekninger (E 16 Vang – Tyinkrysset og Bygdin – Beitostølen). Høyfjellsområde med mulige værmessige utfordringer.

Høydepunkter: Tur på Norges tak i kanten av Jotunheimen, inkludert båttur på innsjøen Bygdin med M/B Bitihorn, en av Norges eldste båter i kontinuerlig rutetrafikk (siden 1912). Store muligheter for å legge inn turer til fots (topptur til Bitihorn 1607 moh). Gode tilbud for overnatting og måltider ved Tyinkrysset, Eidsbugarden, Bygdin og Beitostølen.

Rundtur Vang – Eidsbugarden – Beito – Vang (foto: JH Lund)

4. Dalen – Setesdal – Suleskar – Lysebotn – Stavanger

Startpunkt: Dalen i Telemark (evt. Rysstad i Setesdal)
Distanse: ca 205 km (evt. 125 km) + ferge Lysebotn – Lauvvik
Antatt tid: 2-4 dager
Underlag: Asfalt
Samlet stigning: Dalen – Stavanger: ca 2200 m, Rysstad – Stavanger: ca 1500 m1715 meter
Vanskelighetsgrad: Ganske stabasiøs tur gjennom fjell og daler med kraftige og lange stigninger. Gjennomgående på vanlig landevei med lite trafikk.
Kan passe for: Voksne og ungdommer
Anbefalt sykkeltype: Tursykkel med mulighet for lave gir
Utfordringer: Mye opp og ned. Begrensede muligheter for mat og overnatting. Fjellområder med mulige værutfordringer.

Høydepunkter: Sør-Norge på tvers i områder med lite bosetting og store naturmessige variasjoner, fra milde dalstrøk til karrig og vilt snaufjell. Fergetur ut hele Lysefjorden fra Lysebotn til Forsand/Lauvvik. Muligheter for fotturer til bl a Kjerag og Prekestolen. Fantastisk nedfart fra 1000 meters høyde til Lysebotn ved fjordbunnen. Urbane områder med severdigheter og gode sykkelforhold i Sandnes/Stavanger.

Dalen – Setesdal – Suleskar – Lysebotn – Stavanger (foto: JH Lund)

5. Bergen – Os – Rosendal

Startpunkt: Bergen sentrum
Distanse: 86 km + 2 fergestrekninger
Antatt tid: 1-2 dager
Underlag: Asfalt
Samlet stigning: ca 550 m
Vanskelighetsgrad: Relativt lettsyklet med noen lengre stigninger, kupert på Tysnesøy.
Kan passe for: Voksne og ungdommer
Anbefalt sykkeltype: Alle typer sykkel
Utfordringer: Bratt opp Fanafjellet, kupert terreng og lange tuneller (lengst på 1217 m) på Tysnesøy i tillegg til eventuelle vestlandske værmessige forhold.

Høydepunkter: Godt tilrettelagt sykkeltrasé fra Bergen sentrum til Fana. Underveis muligheter til å se bl a kongeboligen Gamlehaugen, Fana stavkirke, Griegs Troldhaugen, Lyse kloster, Lysøen med Ole Bulls villa. Et av Norges tre slott i Rosendal. Fergetur Halhjem – Våge og Gjermundshamn – Årsnes. Variert vestlandsk landskap og kystkultur. Overnattingmuligheter i Os, på Tysnes og i Rosendal.

Bergen – Os – Rosendal (foto: JH Lund)

6. Oslo – Storøyodden badeplass

Startpunkt/sluttpunkt: Rådhusplassen, Oslo/ Storøyodden, Snarøya
Distanse: 12 km
Antatt tid: ca. 40-50 minutter, en vei
Underlag: ca. 90 % asfalt, 10 % grusvei
Vanskelighetsgrad: Svært lett
Kan passe for: De fleste, inkludert familier med barn fra 9-10 år
Anbefalt sykkeltype: Alle typer kan brukes
Utfordringer: Noe trafikkstøy fra E18, flere lavtrafikkerte veier må krysses via fotgjengerfelt

Høydepunkter: Det er langt å sykle fra Oslo til sørlandet – men du trenger ikke sykle mer enn rundt tre kvarter fra Rådhusplassen før du kommer til et stort bilfritt grøntområde med flere flotte strender. Storøyodden og deler av Snarøya er blitt et stor park med både asfalterte sykkelveier og gruslagte turstier, grillplasser, kafeer, skulpturer, treningsapparater, et stort fugletårn. Gjennom området renner en kunstig elv, det er anlagt små åser og små fine dammer. Storøyodden er en bynær idyll og det er vanskelig å tro at dette faktisk var landets mest støyende plass, før Fornebu flyplass ble lagt ned i 1998.
Man sykler på separat gang og sykkelvei hele turen, gjennom Nansenparken også uten å være i nærheten av bilvei.

Link til navigering

Oslo – Storøyodden badeplass

7. Glommastiens østside: Fredrikstad – Sellebakk – Moum – Sarpsborg

Startpunkt/sluttpunkt: Fredrikstad stasjon/Sarpsborg stasjon
Distanse: 19 km
Antatt tid: ca. 1,5 -2 timer
Underlag: ca. 40 % asfalt, 60 % grusvei/turvei/bred tursti
Samlet stigning:  140 hm.
Vanskelighetsgrad: Lett, lengre strekk svært lette
Kan passe for: De fleste, inkludert barn fra 10-11 år
Anbefalt sykkeltype: Alle slags sykler
Utfordringer: Få problemer på denne turen, men om du ikke har kart må du passe på å følge litt med på skiltingen/ merkingen for å finne veien.

Høydepunkter: En lett, artig og overraskende variert tur som krever lite planlegging for å kunne gjennomføre. Fra Fredrikstad stasjon sykler man ned til Glomma og tar en av landets korteste fergeturer over elva for å begynne turen ved vollene ved Gamlebyen. Turveien går gjennom skogholt, forstadsbebyggelse, eldre villastrøk, forbi industri, kulturlandskap, marinaer og flere fine grøntområder. Man sykler like ved elva mesteparten av turen. Flere grillplasser og rasteplasser underveis. Det er også satt opp diverse plakater om den nære industrihistorien i nedre Glomma-regionene. Denne turen gir mye opplevelse pr kilometer!

Link til navigering

Glommastien (foto: JH Lund)

8. Andøya fra nord til sør: Andenes – Bleik – Stave – Nordmela – Nøss – Bjørnskinn – Risøyhamn

Startpunkt/sluttpunkt: Andøya havn/ Risøyhamn
Distanse: 60 km
Antatt tid: To dager i rolig turtempo
Underlag: Asfalt
Samlet stigning: 350 hm
Vanskelighetsgrad: Lett, med flere svært lette strekk
Kan passe for: De fleste, inkludert turvante barn fra 11-12 år
Anbefalt sykkeltype: Alle slags sykler kan brukes

Utfordringer: Det er få servicetilbud underveis og veien er veldig eksponert om det skulle begynne å blåse.

Høydepunkter: En av de mest attraktive og lettsyklede turene i Nord-Norge! Veien på vestsiden av øya går til dels veldig tett på havet, og går i lange strekk gjennom nesten uten bebyggelse. Man vil oppleve spisse tinder, rullesteinstrender, digre myrer og innimellom lekre hvite strender. Svært lite biltrafikk er et ekstra pluss med denne turen. Den eneste merkbare motbakken er sør for Bleik, der man stiger omtrent femti meter.
Fra Risøyhamn møter man mer biltrafikk og her kan du eventuelt velge å ta buss eller hurtigrute videre sørover til Stokmarknes (flyplass) eller tilbake til utgangspunktet Andenes.
Muligheter for å gå flere merkede toppturer fra Bleik eller Stave, til utsiktstopper på rundt tre-fire hundre meters høyde.

Link til navigering

Strand, Andøya
Andøya fra nord til sør (foto: Øyvind Wold)

9. Kupert dagstur fra Hafjell:
Pellestova – Hita seter – Rognhaugen – Augsætra – Hornsjø – Reina – Pellestova

Startpunkt/sluttpunkt: Pellestova kafe, Hafjell, 985 moh.
Distanse: 45 km
Antatt tid: ca. 3,5 – 4,5 timer i turtempo
Underlag: ca. 95 % grusvei, 5 % kjerrevei
Samlet stigning: 760 hm
Vanskelighetsgrad: Middels krevende
Kan passe for: Sykkelvante voksne, sykkelvant ungdom fra 13-14 år
Anbefalt sykkeltype: Terrengsykkel eller hybridsykkel med litt brede dekk
Utfordring:  Fra Steinmyrhaugen mot Rognhaugen møter man rundt to kilometer med kjerrevei, denne kan være gjørmete og sugende å sykle om det har regnet. En rekke halvlange stigninger på runden senker gjennomsnittsfarten på turen

Høydepunkter: En skikkelig fjellrunde i Hafjell-Øyerfjell-området, der en stor del går over tregrensen. Turen går på veier med lite eller ingen biltrafikk, også få hytter. Kjerreveien over Bottrudhaugen gir variasjon med lett og kul terrengsykling. Fra Høghaugen ved Gullbringen kommer det over en mil (!) med mer eller mindre sammenhengende nedoverbakker. Servering på Hornsjø hotell, etter 31 km.

Link til navigering

Hafjell (foto: Øyvind Wold)

10. Peer Gynt-veien Espedalen – Gausdal: Ruten – Fefor – Gålå – Fagerhøy – Skei – Segalstad bru

Startpunkt/sluttpunkt: Ruten fjellstue, Espedal/ Segalstad bru, Gausdal
Distanse: 74 km
Antatt tid: To til tre dager i turtempo
Underlag: ca. 40 % asfalt, 60 % grusvei
Samlet stigning: 1110 hm
Vanskelighetsgrad: Middels til noe krevende
Kan passe for: Sykkelvante voksne
Anbefalt sykkeltype: Terrengsykkel, hybridsykkel, gravelsykkel
Utfordringer: Flere merkbare stigninger, for eksempel i starten mot Steinhamrom, fra Lomsetrin til Fefor hotell, og fra Gålåvatn opp til Tåkåstadsætra, som hver stiger rundt 150 høydemeter.

Høydepunkter: Peer Gynt-veien går gjennom det som ofte kalles «den vennlige villmarka» og er tur alle som liker fjellsykling burde få med seg. Motbakkene oppveies av lange fine og lette strekk gjennom gammelt seter- og kulturlandskap, en rekke større og mindre sjøer. Utsikt til toppene i Jotunheimen og Rondane. Muligheter for enkle toppturer til fots, for eksempel til Feforkampen (1160 moh.) Om du ønsker å krydre syklingen, er det flere muligheter for å velge alternativ rute for å få med seg kjerreveier-strekninger. Du kan finne fine teltplasser, eller velge på overnatting på hotell eller hytter underveis.

Link til navigering

Fjellsykling
Om sykling i tunnel i Norge
Sykling i tunnel

• Det er over 1200 veitunneler i Norge, og mange tursyklister møter tunneler på sin reise. Noen tunneler er det forbudt å sykle i, noen føles utrygge selv om det er tillatt, noen har skiltet omkjøring, andre har ikke det.

• Det er utarbeidet et kart som oppdateres av frivillige syklister som bidrar med sine erfaringer og kategoriserer etter fargekode. Se her for denne oversikten: cycletourer./maps/tunnelmap

• Statens vegvesen har vegkart.no, som er basert på data fra Nasjonal vegdatabank. Denne kartløsningen inneholder mye data om norske veier, som bomstasjoner, fartsgrenser, trafikk, ulykker med mer. Her kan du blant annet filtrere tunneler og «sykkelforbud». Se link her: vegkart.no

• SLF tar ikke ansvar for eventuelle feil eller manglende oppdateringer.

Back to top
Verified by MonsterInsights