Terrenget ved Hitsetra, utsikt vestover mot Nedre Moksjø
Utsikten fra Snuen er verdt å stoppe for
Fakta Moksjø-runden

Start/ sluttpunkt: Mosetertoppen (780 moh.), kjøre opp fra Øyer v/E6, eller ta gondolbane fra Øyer
Distanse: 20,5 km
Samlet stigning: 380 hm
Underlag: 15 % asfalt, 65 % grus, 20 % kjerrevei
Vanskelighetsgrad: lett til middels
Biltrafikk: svært lite, ingenting på kjerreveien fra Nysetra
Aktuell nettside: hafjell.no, pellestova.no
Utfordring: kjerrevei, dels ganske ujevn, på vei ned fra Nysetra mot Mosetertoppen

Fra bakkene ned fra Nysetra

Utfordring
Lang kjerrevei, dels ganske ujevn, på vei ned fra Nysetra mot Mosetertoppen

Opptur
Selv om runden har nesten fire hundre høydemeter å klatre, kommer de stort sett i slake stigninger og kan sykles av de fleste, inkludert barn fra 10-11 år. En del av turen går over tregrensa og gir flotte utsyn, ikke minst mellom Hita seter og Pellestova. Her ser man de store myrene og slettene rundt Nedre Moksjø, og på en klar dag de fjerne blånene vest for Gudbrandsdalen.
Servering ved Pellestova, som er åpen hver dag hele året.

På vei videre mot Nysetra, kjører man delvis gjennom det store alpinanlegget, her bør man stoppe ved Snuen. Det er et av de aller beste utsiktspunktene man kan sykle til i denne delen av Gudbrandsdalen, med et panorama fra Spåtind i vest, Skei-fjella i nordvest, og til Rondane i nord.

Fra Nysetra bærer det ut på en noe steinete og ujevn kjerrevei siste biten ned til Mosetertoppen, her gjelder det å ha kontroll på farten. De som liker terrengsykling vil kanskje synes nettopp denne nedkjøringen er turens høydepunkt.

Variant av turen: I krysset ved Nedre Moksjø kan man ta en avstikker på en drøy kilometer nordover opp til den trivelige Sjøsetra, som har servering/åpen seter deler av sommersesongen, sjekk facebookside deres for åpningstider.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Trykk på “Send to Device” over kartet for å laste ned til smarttelefon eller gps.