Distanse: 18,5 km.
Tid: Ca. 1,5 time.
Underlag: Ca. 2/3 asfalt, 1/3 grus.
Gradering: Middels.

Start og sluttpunkt: Hamar stasjon.

Offentlig transport: Tog til Hamar stasjon.

Trygghet: Turen går i hovedsak på sykkelvei og bilfri grusvei. Kort strekning der man sykler i blandet trafikk på lavtrafikk lokalvei på Jessnesveien og Jessnesstranda.

Stigning: Mesteparten av turen er lettsyklet, men det er en lang slak motbakke ut av Hamar oppover Vangveien, Aluveien og Jessnesveien. Her stiger man hundre høydemerer på omtrent tre kilometer.

Elsykkel: Denne turen passer godt for el-sykkel, grunnet bakken opp til Jessnesveien.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turbeskrivelse:
Hamar og Mjøsa er et svært attraktivt sykkelområde blant annet fordi man kan sykle på fredelige turveier helt nede ved Mjøsa. Jessnes-runden får med disse fine veiene, og underveis er det mye å se og oppleve.
Fra rutas høyeste punkt, på østsiden av Furuberget, får man to kilometer med nedoverbakke og fin utsikt over sjøen og kulturlandskapet.
Ved Jessnes ligger Fiskerhytta, en kafe med et flott uteområde rett ved Mjøsa. Kafeen er åpen i sommerferien.
Fra Jessnes innover mot Hamar sykler man gjennom eldre hyttebebyggelse og etter hvert på gruslagt turvei nedenfor jernbanelinja, rundt Furuberget. Snart kommer man til et stort parkdrag med friluftsmuseum, klatrepark, jernbanemuseum, Domkirkeruinen og Martodden.

Den siste kilometeren går turen gjennom Koigen friområde. Her er det park, benker, strand og tilrettelagt for flere fritidsaktiviteter. Det landskjente stupetårnet på Hamar ligger også her.

Fra Jessnes til Hamar er ruta skiltet som sykkelrute 5, Mjøstråkk. Mjøstråkk er en langtur på 240 kilometer rundt hele Mjøsa.

Dersom man sykler fra Hamar og holder seg langs Mjøsa mot Jessnes, må turen sies å være familievennlig og svært lettsyklet.

Utfordring
Det er kun en utfordring på denne runden, bakkene på vei ut av sentrum.

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2020.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no