Langtur

Langtur på fjellet: Trollsykkelruta via Skotten seter – Tannsetrene – Åstdalen – Hornsjø – Lillehammer

Trollsykkelruta går på fredelige fjell- og seterveier mellom Ringebu og Lillehammer. Starter du turen ved Skotten seter, 960 moh., slipper du turens desidert lengste motbakke, og traseen videre mot Goppollen, Åstdalen, Nordseter og Sjusjøen bli mye mer familievennlig. Du kan telte underveis, eller bruke flere av DNTs selvbetjente hytter.

Kø på vei opp bakkene ved Stor-Tann seter
Lett fjellsykling ved Flåtåmoslæen seter
Fakta Trollsykkelruta

Start/ sluttpunkt: Skotten seter, oppkjøring fra Ringebu med taxi/ Lillehammer stasjon
Distanse: 95 km
Samlet stigning: 1520 hm
Underlag: 85% grus, 15% asfalt
Vanskelighetsgrad: middels til krevende
Biltrafikk: generelt svært lite fram til Nordseter, herfra tidvis noe trafikk ned mot Lillehammer. Fra Birkebeinerstadion sykkelvei mot Lillehammer sentrum

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Trykk “Send to Device” over kartet for å laste ned til smarttelefon eller gps.

Utfordring
Denne sykkelturen er generelt småkupert, med noen lengre motbakker. Fra elva Tromsa opp til Stortann seter er det en seig bakke, og fra Åmotsetra er det to hundre høydemeter opp til Tvåjord. Den lengste stigningen er likevel fra Åstbua i Åstdalen opp til Knidalen, vest for Hornsjø.
Turen kan passe som en tre- eller fire-dagers tur for sykkelvante barn fra 9-10 år.

Opptur
Trollsykkelruta på østsiden av Gudbrandsdalen går gjennom et vekslende og veldig vakkert fjellterreng, delvis over tregrensa. Mesteparten av traseen går mellom 800 og 950 meters høyde. Veien går forbi mange fjellvann og en rekke setergrender, mens flere strekk er helt uten bebyggelse.
Til tross for de nevnte merkbare motbakkene er ikke ruta sett under ett veldig krevende, mange partier er ganske flate eller med slake utforkjøringer. Ved Aksjøsetra starter en strekning på 16 kilometer, som i hovedsak er utforbakke.

Det er mange fine plasser å slå opp telt langs ruta, men det er også to selvbetjente DNT-hytter som kan nås ved avstikkere; Vetåbu og Djupsli. Det er to serveringssteder underveis, på Hornsjø hotell og Nordseter fjellpark.
Ved nordenden av Våsjøen finnes et tilrettelagt friluftsområde med gapahuk, benker, bålplass, grill, brygge og toalett.

Noe av det som gjør turen attraktiv de fredelige omgivelsen er. Det er ingen fast bosetting og lite eller ingen biltrafikk før man kommer fram til Nordseter og skal begynne på bakkene ned til Lillehammer. Det er egentlig bare den siste kilometeren fra Stampesletta mot sentrum som har merkbar trafikk, her kan man eventuelt sykle på fortauet.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no