Helgøya rundt – midt i Mjøsa

Start/ sluttpunkt: Tingnes tettsted, sør på Neshalvøya, kjør Fv212 fra Brumunddal, eller Fv213 fra Moelv.
Distanse: 16 km
Samlet stigning: 225 hm
Underlag: mest asfalt, noe grus
Vanskelighetsgrad: middels
Biltrafikk: kan være noe biltrafikk på fine sommerdager
Mere info: midtimjosa.no
Utfordring: noe bratt bakke i starten, med seksti høydemeter, fra Sund helt nord på Helgøya.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

En runde på Helgøya, Norges største innlandsøy, har mye å by på. Øya har bosetting fra flere tusen år tilbake i tid, på sykkel vil man sette pris på et kupert og velholdt kulturlandskap med store gårder, lange alleer og diverse flotte utsiktspunkter over Mjøsa. Når man har unnagjort den første kneika opp fra Sund har man kommet opp i høyden, og slipper flere bratte motbakker på veien rundt.

Underveis er det flere steder verdt å stoppe. Skafferiet kafe, helt i sør, er en turistmagnet som folk valfarter til om sommeren. Her kan man innta lunsj laget av lokale råvarer ute i den store kafehagen, og rusle i området til for eksempel den tilhørende landlivsbutikken.

Helgøya klatrepark ligger bare et par kilometer nord for Skafferiet. Her er det laget seks forskjellige klatreløyper oppe i trærne, med 85 elementer man skal klatre/balansere seg gjennom.
Ønsker du å legge inn en liten fottur. Går det en tursti like nord for Raknerud, 2,5 km til toppen av Eiksberget.

På tilbaketuren til Sund, anbefaler vi å ta sideveien vest for hovedveien, via Svennerud til Skurven, her er det nesten ingen biltrafikk. Tilbake ved Tingnes er det kafe, butikk, og et stort friområde med badeplass og benker.