Veien følger elva Einunna
Fakta Einunndalen

Fylke: Hedmark
Start/ sluttpunkt: Nordre Bjørnåssetra i Einunndalen, kjøring opp via Fv29 fra Alvdal til Moskardet, bomvei opp til Einunndalen
Distanse: 22 km
Samlet stigning: 260 hm
Underlag: grusvei
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: liten
Aktuell link: visit-folldal.no

Seterdriften er med på å holde Einunndalen levende

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring: Ingen verdt å nevne

Opptur: I Folldal finnes det diverse attraktive sidedaler å sykle, og deler av Einunndalen byr på noen av de flateste å enkleste strekningene å sykle. Dalen er totalt 55 kilometer lang om man tar hele veien fra Moskardet til Dalholen, men vi velger et parti i den østre delen av dalen. Fra Bjørnåssetra er det en liten nedoverbakke til elva Einunna, som vi følger tett inntil på veien nordvestover. Langs elva finnes noen få setre, moreneavsetninger, krattskog, slåttenger og småtjern. Dalbunnen vi sykler i er bred og gir gode utsyn til toppene på 14-1500 meters høyde på begge sider av veien. På de elleve kilometerne til Klokkarhaugsetra, ligger veien på høyder som varier bare litt over og under ni hundre meter. Ved Klokkahaugsetra ligger naturreservatet Meløyfloen, med et rikt planteliv.

På Romsdalssetra er det servering i helgene fra 1. juli til midten av august. Det er også overnattingsmuligheter her. Setra dukker opp etter tre kilometers sykling, på østsiden av Einunna.

Mulig forlengelse av turen: fra Klokkarhaugsetra stiger veien noen meter mot Svesetra, men blir igjen ganske lettsyklet videre mot Meløya og Pikuthaugen. Her går veien litt oppe i dalsiden, som gir enda bedre utsikt.