Hvordan fungerer en billig elsykkel til krevende bruk vinterstid i Norge? Vi har syklet ca 50 mil med denne nå og den har så langt fungert greit nok. Den kan ikke sammenlignes med dyrere elsykler, og det er flere ting som skiller.

Noe av det første man merker, er at motoren er litt svak i bratte motbakker. Det går rett og slett saktere enn mange andre elsykler vi har prøvd.

Litt treg

Det tar også litt tid før motoren slår inn. Om du starter i motbakke eller i litt tunge gir, tar det lang tid før motoren slår inn.

På mange andre elsykler gir motoren effekt straks du trår, slik er det altså ikke her. Det kan være ubehagelig når du har stoppet for trafikk for eksempel i en rundkjøring, der du med en annen elsykkel kjapt smetter inn før neste bil går det veeeldig tregt med denne sykkelen. Og bilene kan komme ubehagelig nære fordi det går så sakte å komme i gang, det er også en ulempe når det blir grønt i lyskrysset og du ønsker å komme fort av gårde.

Forskjell fra dyrere elsykler

Det går noe raskere om du husker å gire til et lett gir hver gang – men det er slikt man gjerne slipper å tenke på med elsykkel. Motoren gir deg vanligvis en kjapp start uansett.

En tredje funksjon vi ikke er så glade i, er motorstyringen. På dyrere elsykler får du mer og mer hjelp fra motoren dess mer kraft du skrur på – helt opp til 25 km/t. Du kan dermed hjelpe til mye selv og få lang rekkevidde. Ofte vil det også være slik at dess mer du tråkker, dess mer hjelp får du. Slik er det ikke på billige sykler som denne. På laveste nivå kutter motoren ut når du passerer 8–10 km/t, neste nivå 12–13 km/t, og på maks effekt får du motorhjelp opp til 25 km/t. Det holder at du så vidt beveger pedalene så hjelper motoren for fullt, det er en av og på bryter. Du kan dermed ikke få litt hjelp og på den måten øke rekkevidden på batteriet om du begynner å få lite strøm.

Lite batteri – kort rekkevidde

Batteriet har også lavere kapasitet enn mange elsykler. Der 500 wh begynner å bli vanlig har denne sykkelen 324 wh. Vi har en del bakker på de rutene vi sykler, dermed holdt batteriet knapt 20 km før det gikk tomt på vinteren – mellom 2 og 3 mil på sommeren, da tråkket vi på mye selv.

Siden motoren gir akkurat like mye hjelp enten du tråkker mye eller lite selv kan nok noen bli fristet til å yte lite selv, da er det viktig å huske at rekkevidden blir mye kortere.

Gode utstyrt elsykkel til rimelig pris.

Det er viktig å merke seg at Biltema-sykkelen ikke nødvendigvis skiller seg fra andre elsykler med samme type sensor/motorstyring (rotasjonssensor), det kan være slik på dobbelt så dyre sykler med motoren i hjulet også.

Motoren her er i bakhjulet. Det gjør sykkelen temmelig baktung og vektfordelingen blir ikke så god som med motor i kranken. Fordelen med motor i hjulet at du får mye mindre slitasje på kjede og drivverk når motoren virker direkte på hjulet. Motoren er ganske støysvak.

Batteriet er innfelt i ramma. Det er gunstig av flere grunner. Vekta kommer mer mot midten enn om batteriet er på bagasjebæreren – som har vært det vanlige på sykler i denne prisklassen. Mye mer elegant er det også. Det er en smal sak å ta ut batteriet for lading – en nødvendighet om sykkelen står kaldt. Lading bør foregå inne, i plussgrader. Batteriet kan også lades på sykkelen.

Godt utstyrt

Sykkelen er svært komplett utstyrt, med kjedekasse, lykter, heldekkende skjermer, hydrauliske skivebremser, støtte, bagasjebærer og bjelle. Her er det bare lås du må kjøpe i tillegg. 8 gir syns vi passer sykkelen godt, tungt nok og lett nok etter vår smak. Lett nok så lenge du har strøm på batteriet. Vi gikk tom noen ganger og måtte sykle opp bakker uten motorhjelp – da var de lette girene slett ikke lette nok.

En litt snedig ting – tidvis når vi kommer fram, så fortsetter hjulet å gå, selv om vi går av sykkelen og ikke er nær pedalene. Om bakhjulet står på snø eller is kan det stå og spinne rundt i flere minutter. Ikke noe stort problem, om vi løfter opp sykkelen bak slår motoren seg av.

Vi har så langt syklet drøye 80 mil med sykkelen så langt. 50 av disse milene under vanskelige vinterforhold. En blanding av snø, slaps, regn og vegsalt er krevende, spesielt for en elsykkel. Vi ser det renner litt rustvann fra styrelageret, men så langt fungerer sykkelen som den skal.

Pluss for bremsene

Et særlig pluss for bremsene, de har fungert stabilt og godt under alle forhold. Sykkelen er testet ved transportsykling til og fra jobb. Er oppbevart innendørs både hjemme og på jobb. Er vasket/skyllet i mildværsperioder.

For den som trenger en rimelig elsykkel uten veldig avanserte funksjoner tror vi sykkelen kan gjøre en grei jobb. Man får klare seg uten ting som en avansert sykkelcomputer med speedometer, klokke og gjenværende rekkevidde på batteriet. Sittestillingen er grei, men setet syns vi ikke var spesielt behagelig.

Vi vil gjerne poengtere at man gjerne må mye høyere i pris for å finne sykler med krankmotor, større batteri og bedre funksjoner.

Gjerne bedre enn selvbygg

Ikke minst vil vi mene dette er et godt alternativ til selvbygde elsykler. Vi har sett folk sette ulovlig kraftige motorer på gamle og helt nedslitte sykler. En vi snakket med hadde betalt 11 000 kroner for motor, batteri og styring. Dette var montert på en sykkel med enkle felgremser og defekt dempegaffel. Da er det langt å foretrekke å kjøpe en slik relativt rimelig sykkel på Biltema, den har i alle fall gode skivebremser.

Sykkelen kostet 8499 kroner i fjor, har gått opp til 9499 i år (2019).

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.