Den smarte hjelmen Torch T2 leveres i åtte ulike farger.

Om du syns det er mye å huske både hjelm og lykter så er løsningen her. Hjelm og lykt i ett. Ikke for det, vi har sett løsninger for lykt på hjelm før, men ikke integrert som her. Når vi har prøvd lykt på hjelmen har lykta vært festa på toppen av hjelmen. Tungt, topptungt – og farlig om man treffer noe slik at lykta blir presset inn i hjelmen og med fare for å skade hodet.

Her er lyktene altså integrert foran og bak på hjelmen. Vi var på forhånd skeptisk til at dette skulle bli verdens tyngste hjelm.. Det er den slett ikke. Hjelmen veier 340 gram, vi har vanlige hjelmer som veier mer enn det.

Vi syns lyktene vises ganske godt, det er fem dioder foran og like mange bak. De kan lyse (to styrker) eller blinke (to hastigheter). Diodene er smart nok dratt også litt ut på siden, så lyset vil vises også om noen kommer rett fra siden mot deg.

Lyktene er ikke laget for å lyse opp veien foran sykkelen, dette er for å bli sett. En praktisk detalj er at du har lys til å se hva du holder på med. Når du skal låse opp sykkelboden, låse sykkelen  – og annet. Lyset i hjelmen gjør det lettere å se hva du holder på med, også når du ikke sitter på sykkelen.
Produsenten skriver at lyktene på hjelmen ikke erstatter vanlige lykter på sykkelen, det bør være montert i tillegg. Regelverket tilsier også at man skal ha lykter montert på sykkelen når man sykler i mørke. Vi ser vel for oss at en del vil nøye seg med lyktene på hjelmen, det er nå uansett bedre enn at folk sykler helt uten lys.

Hjelmen satt greit på vårt hode selv om den bare fins en størrelse (54-61 cm), skrustramming i nakken fikser den biffen. Det følger også med ekstra polstringer. Hjelmen er ikke så åpen og luftig som de fleste andre hjelmer. Det passer veldig bra syns vi. Hjelmen vil nok for mange først og fremst brukes i den mørke årstiden, da vil færre luftehull gjøre det lettere å holde seg tørr og varm.

Hjelmen lades på ca 90 minutter med usb-ledningen som følger med. En smart batteri-indikator viser hvor mye batteri det er igjen når du slår av lyktene. Blinker den 4 ganger er det mye batteri igjen, blinker den 1 gang går det mot slutten. Vi ser bare ett problem med denne hjelmen, og det er prisen. Dollaren er rekordhøy, det gir seg utslag her.

Om Torch T2

Pris: 1885,–

Testet av Morten Karlsen

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.