Det er null stress å sykle på kalde dager om man har riktig utstyr. Skal man holde hodet varmt er ei finlandshette som denne kjekk å ha. Denne er så tynn at den fint går under hjelmen, men den varmer godt selv om den er tynn. Den puster også godt, så vi opplevde ikke å bli klam på hodet, men det er klart – om du får høy puls må du regne med å bli svett. Enkelte dager puttet vi den i lomma når vi skulle sykle oppover – og tok den på når vi skulle sykle ned igjen. Hetta er kompakt nok til at den greit får plass i lomma.

Tøyelig og god

Åpningen foran er så tøyelig at vi kunne strekke åpningen til under haka på milde dager, og så kunne vi trekke den helt opp til under nesa når det ble kaldt.

Om du fremdeles fryser på hodet kan et tips være å tape igjen luftehullene på sykkelhjelmen. Andre foretrekker å bruke alpinhjelm på kalde dager, de er varmere enn sykkelhjelmer.

Om det fremdeles er kaldt fins det tykkere finlandshetter, f.eks. i fleece, men disse kan være vanskelige å få plass til under hjelmen.

En nødvendighet i vintergarderoben

En god finlandshette, eller balaklava om du vil, er blant basisutrustningen for en vintersyklist mener vi. Vi har prøvd mange ulike varianter. Denne fra Craft er fullt på høyde med de beste finlandshettene vi har prøvd. Pris: 299 kroner.

Finnlandshetter - herlig på de kaldeste dagene.

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.