Du får med deg masse med disse veskene fra Ortlieb.

Mange som velger å dra på lengre turer, har bagasjebærer bak og gjerne framme i tillegg. Alternativt kan man plassere bagasjen i henger.

Men hva om man ønsker å dra på lengre turer på sti? Hva om man drar på langtur med terrengsykkel? Det har kommet løsninger for det også. Man kan få plass til utrolig mye under setet og bakover, inne i ramma og på styret.

Vi tok utgangspunkt i en tur der vi skulle klare oss på egen hånd et par dager. Dermed fant vi fram mat, kokeutstyr, sovepose, klær, liggeunderlag og telt. Utstyret var ikke av det aller mest kompakte slaget, så vi var litt spent på om vi fikk med alt i de tre bagene vi hadde tilgjengelig. Det gikk helt greit.

Bagene rommet mer enn man skulle tro

Bagene rommet mer enn man skulle tro. Både telt, sovepose og ei ulltrøye fikk plass i veska på styret, mat og drikke ble plassert i rammeveska, mens liggeunderlag og klær gikk i veska under setet.

Veskene festes med stropper, ikke hurtigkoplinger. Dermed er det enkelt å flytte fra en sykkel til en annen – du trenger ikke verktøy. Men det er litt omstendelig å ta av og på veskene.

I tillegg er det verdt å merke seg at Ortlieb har gode garantier samt skaffer reservedeler om det skulle bli behov for det.

Her er vår vurdering av tre vesker fra Ortlieb:

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Styreveske som romme mye.

Handlebar-Pack

Styreveska er på 15 liter og rulles sammen fra hver ende. Hele veska er ett stort rom som er like stort hele veien gjennom. Når du har fylt opp det du skal, ruller du sammen hver ende og klikker sammen. Dermed er det lett å få veska symmetrisk.

Dette er ganske viktig siden veska henger på styret. Det ble en del kilo i veska, så vi var spent på styreegenskapene, men vi syns det gikk greit. Vi prøvde oss både på stisykling i en smal sti i snøen og på vei. Sykkelen ble selvsagt ikke enklere å håndtere på et veldig smalt tråkk, men ikke så mye vanskeligere heller.

Veska festes med fire remmer på styret og én rem mot ramma. Det tar litt tid å få dette på plass skikkelig, så det går ikke super-raskt å ta av og på veska.

Det er viktig å se til at vaiere løper fritt, og at styret uten motstand kan dreies fra side til side. Skal du unngå at veska spretter for mye opp og ned, må du dra til stroppene godt. Vi sykla på en ganske humpete sti for å sette dette på prøve, men veska satt godt.

Om det skulle regne, byr ikke det på problemer – veska er vanntett. Med mye innhold i veska blir den så bred at den kan bli liggende inntil bremsehendlene. Greit å være oppmerksom på, man kan da enten ha mindre i veska eller flytte på bremsehendlene. Utenpå veska er det en strikk der du kan feste klær eller annet du vil ha lett tilgjengelig under turen.

Skulle du ønske deg mer plass, har Ortlieb en litt mindre veske, laget for å henge utenpå denne.

• Vekt: 415 gram
  • Pris: kr 1169
  • Karakter: 4

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Veske som også fungerer som bakskjerm.

Seat pack

Setevesker er gjerne temmelig små, på rundt én liter, og får plass under setet. Vi ble dermed en smule overrasket første gang vi så en veske som stakk ut langt bak setet. Men det funker egentlig ganske bra.

Veska, i L-størrelse, kan på det meste romme over 16 liter, og da bør du ikke ha tungt innhold ytterst i veska. Hvis ikke vil den logre med halen når du sykler.

Det er praktisk at veska kan rulles sammen bakfra, så den er til enhver tid ikke større enn det du trenger. Det gjør også at du slipper at ting ramler rundt i veska når du har lite i den. Etter å ha rullet opp veska fester du stropper på sidene som gjør at veska blir maks komprimert. På toppen er det strikk der du kan feste vått tøy du ikke vil ha inne i veska eller saker du vil ha lett tilgjengelig under turen.

Veska festes med to fester under setet, det kan være litt trangt og vanskelig å få på plass, alt etter hvor god plass du har under setet. I tillegg er det to kraftige stropper som festes på setepinnen. Vi er lang i beina og hadde null problem med dette, men om du har bare litt av setepinnen eksponert, kan det bli vanskelig å få festet veska.

Med veska vel på plass syns vi den satt godt. Vi syklet på ganske ulendt underlag, det gikk helt greit.

En annen nyttig funksjon med veska er at den fungerer som bakskjerm. Jo mer innhold, jo mer effektiv skjerm. Maks vekt er fem kilo.

• Vekt: 470 gram
  • Pris: kr 1799
  • Karakter: 4

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Rammeveska utnytter ledig plass på sykkelen.

Frame pack

Rammeveske er kjekke greier. Den sitter midt i ramma og er ikke i veien for noen ting. Gunstig i forhold til vektfordelingen er det også.

Veska er på fire liter og rommer en god del. Litt mat, en drikkeflaske og ei trøye ekstra går lett nedi. Det som ligger i veska, er i tillegg enkelt å få tilgang til mens man sykler – veldig praktisk.

Veska festes med tre borrelåser i ramma og sitter godt. Vi har sykla i temmelig ulendt terreng uten problemer. Praktisk nok er veska også vanntett.

• Vekt: 205 gram
  • Pris: kr 1299
  • Karakter: 5
Vår tester, Morten Karlsen, viser hvordan veskene fungerer.