Kraftig lås der du bruker kroppen som låseholder.

Skal man ha en solid lås til sykkelen blir det fort tunge greier. Og hvordan skal man få med seg låsen? Ett feste til hver sykkel? Det enkleste er å bruke kroppen som feste for sykkellåsen. Hiplock har blitt ganske populære, du smetter låsen rundt livet og sykler av gårde. Låsen vi snakker om her er en kraftig 10 millimeter herdet kjetting. Med en kraftig liten bøylelås som binder den 85 cm lange kjettingen sammen. En innretning gjør at du gjør låsen lengre enn kjettingen, så du får det til å passe rundt livet. En liten ulempe her er at strammingen forskyver seg lett, så du må drive og etterstramme så ikke låsen skal bli så rom at den glir over hoftene og ramler av når du går av sykkelen. Du låser ikke selve kjettingen hele veien rundt livet, det er laget en hempe som hekter den sammen, ellers kunne du fått seriøse problemer om du har låsen låst rundt livet og så mister nøkkelen.

Tung, men enkel å få med.

Låsen veier hele 2,4 kilo, men dette merket vi ikke så mye til når vi syklet. Med denne låsen følte vi oss rimelig trygg også når vi låste fast dyre elsykler, så lenge de ikke står utsatt til. Samtidig skal man være klar over at selv ikke en slik lås stopper en dedikert sykkeltyv med spesialisert utstyr. Våre dyreste og mest spesielle elsykler ville vi ikke forlatt på gata midt i Oslo selv med denne låsen.

Kjettingen har er pakket i en nylonstrømpe. En kjekk tilleggsfunksjon er at den trukket med refleks. På kjølige dager ble vi litt kalde av den kalde kjettingen rundt livet. Har du tykke klær merkes det neppe så godt. Et par kritiske merknader til tross, dette er vår favoritt når vi må forlate godsykkelen utendørs.

Importeres av Stians Sport. Koster 1349 kroner

Hvordan få med en mammutlås på tur.

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.