Test av oppladbare sykkellykter

Se og bli sett

Nå som høstmørket har sneket seg på, er det viktig med en god lykt på sykkelen. Her er en test av seks moderne lykter som lades hvor som helst – og som lyser godt.

TEST AV SYKKELLYKTER: her testvinneren fra Fenix. Foto:Geir Otto Johansen/Syklistenes landsforening Vis mer
Sist oppdatert

Aldri har det vært enklere å utstyre sykkelen med godt lys. Aldri har det vært enklere å lade lyktene, og aldri før har lyktene vært så små og likevel lyst så godt. Vi tror mange er lei av å bytte batteri og heller vil ha lykter som er ladbare – med standardiserte ladekabler.

I denne testen, som er gjennomført av Syklistenes Landsforening, har vi satt som krav at alle lykter skal kunne lades via USB. Tidligere har hver lykt hatt sin helt unike lader, og to lykter av forskjellige fabrikat kunne ikke bruke samme lader.

Nå er lading av lykter i denne kategorien blitt standardisert. Det gjør det mye letter å lade når du er på farten. Så lenge du eksempelvis har en pc og en ledning som også kan lade mobiltelefoner flest (ikke iPhone), får du ladet lykta di.

Batteritid og strikkfeste

Disse lyktene lyser godt nok til at du lyser opp litt av bakken foran deg. Det krever en del strøm, så disse lyktene lyser ikke hundrevis av timer slik enkelte batterilykter gjør. Merk at batteriet varer veldig kort om du kjører på maks lys. Om du skal sykle en stund er det derfor viktig at du reduserer på lysstyrken når du ikke trenger fullt lys om batteriet skal holde til du kommer fram. Alle lyktene i testen har batteriindikator og sier fra når batteriet går mot slutten. De dimmer også ned mot slutten slik at du skal komme deg hjem, om enn med redusert lys.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.