Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

SamletestElsykler under 10 000 kroner

Biltema vs XXL: Vi tester de aller billigste elsyklene

David Auby Johansen, Tek.no

Innledning og oppsummering

Vi har tidligere testet ti elsykler i prissjiktet 10 000-20 000 kroner. Konklusjonen da var at man ikke trenger å bruke mer enn 20 lapper nesten uansett hvilke behov man har.

Nå har vi sett på hvorvidt det er mulig å få en god elsykkel for under 10 000 kroner. Vi har tatt inn billigmodellen fra XXL, siden de vant sist, og satt den opp i duell mot en av Biltemas modeller kalt «Elsykkel Sport 28».

Clas Ohlson ville vanligvis også vært aktuell i denne kategorien, men derfra får vi opplyst at de har hatt problemer med leveransene og derfor ikke har nye elsykkelmodeller i år. Gresvig (G-Sport/Intersport) har også en billigmodell, men de var tomme og ikke i stand til å levere oss en til test.

Hva er forskjellene?

Begge sykler har nav-motor plassert i bakhjulet. Her på XXL sin modell.
David Auby Johansen, Tek.no

Så hva er egentlig forskjellene på disse billigmodellene og de litt dyrere modellene vi har testet før? Utseende- og designmessig oppleves syklene stort sett på høyde med de dyrere modellene. På utsiden ser billigmodellen «Velo City Energy Flash USX» fra XXL ganske lik «Velo City Energy Boost», som stakk av med «Godt kjøp»-stempelet i vår forrige test.

Sykkelen fra Biltema er noe mer kompakt, men det er ikke nødvendigvis negativt. Mange elsykler oppleves for tunge og store, og i så måte kommer denne modellen fra Biltema godt ut. Sykkelen er dessuten utstyrt med et avlangt batteri som er integrert i rammen, noe som gir sykkelen et litt mer vanlig sykkelutseende. Batteriet kan naturligvis tas ut og lades på vanlig måte.

Heller ikke «under panseret» ser vi umiddelbart de store opplagte forskjellene på budsjettmodellene og de dyrere syklene. Batterikapasiteten på henholdsvis 360 Wh (XXL) og 313,2 Wh (Biltema) matcher de svakeste batteriene på de dyrere modellene. Begge syklene har nav-motor i bakhjulet drevet av en rotasjonssensor, noe som vil si at motoren er styrt av rotasjonen på pedalene og ikke kraften i tråkket, som er tilfellet på krankbaserte (midtstilte) motorer.

Hvis du ønsker å lese mer om forskjellene mellom motorplassering så skrev vi en liten innføring om dette i vår forrige test. Når det er sagt så var det ikke selve motorplasseringen så mye som motorkraften som var utslagsgivende i denne testen.

Hva har vi testet

Sykkelen fra Biltema har hydrauliske skivebremser.
David Auby Johansen, Tek.no

Vi har stort sett benyttet de samme testkriteriene her som vi gjorde i vår forrige test. Kriteriene er dessuten tilpasset bruksområdet til disse to syklene. Begge disse syklene oppleves i stor grad som bysykler med hybrid-preg. Biltema sin modell har riktignok «sport» i navnet, men skal du mye ut i skog og mark så vil vi heller anbefale en rendyrket MTB-sykkel. Ingen av disse syklene har dempegaffel og begge oppleves som ganske stive.

Vi har derfor kun vært innom terrenget og ikke lagt så stor vekt på dette. Som i vår forrige test tok vi turen innom «Brattbakken» på Bekkelaget, som med sin snittstigning på 15 prosent er en av Oslos bratteste bakker, i tillegg til at vi har brukt syklene som vanlig i testperioden.

Heller ikke denne gangen har vi gjort en formell batteritest siden det er for mange faktorer å ta hensyn til, men på vår testrunde som er cirka 20 kilometer lang la vi merke til at batteriene på begge sykler nesten gikk helt tomme. Da skal det sies at ruten vi syklet inneholder mange bakker og mye start og stopp i bytrafikk. Batteritiden var med andre ord ganske lik på disse to syklene.

I tillegg til dette har vi sett på hva du får med av ekstrautstyr. Med lave priser kommer også kompromissene, og vi var i utgangspunktet litt redde for at syklene skulle være strippet for det meste. Det var heldigvis ikke tilfelle.

Konklusjon

I vår forrige elsykkel-test spurte vi om det var nødvendig å bruke mer enn 20.000 kroner på en elsykkel. Svaret var et rungende nei. Stiller man samme spørsmål i denne testen så vil ikke svaret være like enkelt. Begge disse billigmodellene er gode og vil faktisk utkonkurrere enkelte av syklene fra vår forrige test (karakterene fra denne testen kan sammenlignes direkte med den forrige testen).

Ønsker du deg en virkelig god elsykkel så vil vi anbefale å gå for en av vinnerne fra vår tidligere test. Men er du på budsjett så vil begge disse syklene, og da spesielt vinnersykkelen fra Biltema, være et greit alternativ. Her får man også batterikapasitet på linje med flere av de dyrere syklene.

Selv om det er modellen fra Biltema som her kommer best ut og som står seirende igjen i denne duellen, så må det sies at begge modellene er gode, men på veldig forskjellig måte. Sykkelen fra XXL er en utrolig behagelig sykkel som dessverre får kraftig trekk på grunn av svak motor.

Biltema-sykkelen er ikke like komfortabel, men kan skilte med motorkraft som absolutt matcher sykler flere tusen kroner dyrere. Vi har sagt det før og vi sier det igjen: Denne testen viser med all tydelighet hvor viktig det er å testsykle før du kjøper.

Og om du har litt mer å bruke, kan du se på vår test av de litt dyrere elsyklene.

Komfortabel, men svak

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)

«White Velo Energy Flash»fra XXL kommer dessverre litt til kort på grunn av svak motorkraft. Istedenfor den vante «mopedfølelsen»man får på de beste syklene med nav-motor i bakhjulet opplever man en svakere trekkraft på denne modellen.

Det gir lite mening i å sette sykkelen i noe annet enn maksimal motorkraft, og heller ikke dette er nok i mange situasjoner. Sykkelen trekker opp slake bakker, men det går ikke spesielt fort og motoren bråker også endel. I vår ekstreme bakketest var sykkelen sjanseløs.

Når det er sagt så innfrir sykkelen på endel andre områder. Batterikapasiteten på 360 Wh er identisk med hva man finner på den langt dyrere Boost-modellen i samme serie («Godt kjøp» i vår forrige test). Dette er godkjent kapasitet, men vil ikke passe for deg som har tenkt deg ut på langtur. Går man opp en prisklasse eller to vil man finne sykler med rundt dobbel batterikapasitet (for eksempel den anbefalte «Buddy Bike Ui5»).

Med Flash kommer vi kjapt opp i de tillatte 25 km/t, men det krever mye egenenergi å sykle særlig raskere. Dette er typisk med mange billige elsykler. Siden de er tunge uten motorkraft så blir det typisk til at man sykler i maks 25 km/t, og for en del syklister vil ikke dette føles raskt nok. Ønsker man en sykkel som i større grad oppfører seg som en vanlig sykkel vil vi anbefale en som er lettere å sykle uten motorkraft, for eksempel Sc-E Comp fra XXL, som ble testvinner i vår forrige test.

White Velo City Energy Flash får pluss for å være en veldig komfortabel sykkel. Den er lett å sykle på og trygg i trafikken. Den fungerer også greit på de lengre slake strekningene selv om trekkraften er ganske svak. Alt i alt er dette en god og billig sykkel, men dessverre trekker den manglende motorkraften kraftig ned på helhetsinntrykket.

Les hele testen av White Velo Energy Flash >>

Helt greit

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)

Helt greit
sitatKomfortabel sykkel fra XXL som dessverre blir trukket kraftig for svak motor.

Fordeler

  • +
    Komfortabel
  • +
    Grei batterikapasitet
  • +
    Lav pris

Ting å tenke på

  • Svak motor
  • Mekaniske skivebremser
  • Dårligst i bakketesten

White Velo City Energy Flash

Syklene fra XXL gjorde nesten rent bord i vår forrige test, med to plasseringer på pallen. Denne gangen har vi tatt en nærmere titt på en av kjedens billigsykler.

«White Velo City Energy Flash» koster snaue 7000 kr, en pris som forhåpentligvis ikke vil skremme bort selv dem med et stramt elsykkelbudsjett.

Førsteinntrykk

Denne modellen minner mye om den forrige modellen fra XXL vi testet («White Velo City Energy Boost») som fikk «Godt kjøp»-utmerkelse av oss. Spesielt utseendemessig er det mange likheter mellom de to syklene.

De er begge typiske by- eller pendlersykler med bøyd styre. Denne modellen har i likhet med Boost heller ikke dempegaffel, noe som gjør den en anelse stiv, men dette er ikke sjenerende før man eventuelt tar med sykkelen ut i skog og mark. Energy Flash virker hakket mer kompakt enn sin mer påkostede storebror, men her er det ikke snakk om store forskjellen.

Sykkelen fra XXL er komfortabel, men motormessig litt for svak.
David Auby Johansen, Tek.no

Vekten er på 18,9 kg, noe som er litt mindre enn Energy Boost sine 20,6 kg. Hjulstørrelsen, som på begge syklene fra XXL er 28 tommer, virker også inn på størrelsen. Dette er sykler med store dekk (Biltema sin modell har for øvrig samme størrelse på dekkene). Syklene i denne modellserien fra XXL oppleves i det hele tatt ganske robuste og det er nok mest tiltalende for syklister som selv er over gjennomsnittet bevokste.

Men, nok om utseendet. Ser man forbi overflaten vil man raskt oppdage at denne modellen ikke på langt nær kan måle seg med Energy Boost. Batteriet kommer riktignok i samme størrelse (360 Wh), noe som absolutt er et pluss, men når det kommer til motorkraft i den bakhjulsdrevne Shengyi-motoren så faller dessverre denne modellen litt igjennom.

Gjør man en direkte sammenligning med modellen fra Biltema blir det også tydelig at dette dessverre er en sykkel som ikke kan skilte med den helt store motorkraften. Det var også en faktor som ble utslagsgivende i denne testen.

Vi tester

Slik ser displayet på XXL-sykkelen ut.
David Auby Johansen, Tek.no

Som nevnt i innledningen har vi i denne omgang ikke lagt særlig stor vekt på sykling i skog og mark. Denne modellen er en typisk bysykkel som også fungerer fint som pendlersykkel på asfaltvei. Som i vår forrige test gjorde vi ingen rekkeviddetest siden det er for mange faktorer involvert til å få et rettferdig resultat. Når det er sagt så ble begge sykler nesten tømt for batteri på vår 16 km lange testtur. Denne ruten inneholder mange bakker og vil nok ikke være representativ for de fleste, men det viser uansett at rekkevidden på disse to syklene er tilnærmet lik (noe oppgitt kapasitet også tilsier).

Vår test starter i Oslo sentrum. I et tett trafikkbilde med mange biler, andre syklister og fotgjengere er det viktig at man har full kontroll på sykkelen. De to duellantene i denne testen har begge nav-motor plassert i bakhjulet som er styrt av en rotasjonssensor. En ulempe med denne ordningen er at man gjerne må trå en runde eller to med pedalene for at motoren skal slå inn. Det gjør at syklingen kan gå i rykk og napp, og på den måten mister man litt av kontrollen.

En fordel med denne modellen fra XXL er at den har et veldig lett og fleksibelt styre, noe som gjorde sykkelopplevelsen særdeles behagelig. På dette punktet kom XXL desidert bedre ut enn Biltema sin modell, der styret var altfor stivt og tungt.

Begge sykler har nav-motor plassert i bakhjulet. Her på XXL sin modell.
David Auby Johansen, Tek.no

Dessverre matcher ikke motorkraften komforten. I den lange slake bakken fra Gamle Oslo opp mot Bekkelaget fikk vi virkelig merke hvor svak motoren på denne modellen er. Motoren klarer å trekke oss opp bakken, men farten er ikke mye å skryte av. For å teste trekkraften gjorde vi en test med begge sykler i et lengre strekke med 4 prosent bakkehelling. Ved å sette syklene i førstegir og tråkke sakte rundt er det mulig å teste hva syklene har å gi av motorkraft uten at man selv tilfører noe energi. «Energy Flash» nådde en toppfart på 15 km/t, mens Biltema sin modell klarte 18km/t på samme strekning. Det høres kanskje ikke ut som en stor forskjell, men det er markant forskjell i trekkraften på de to syklene.

Som vi fikk demonstrert i forrige test var det sykler med krank-motor og momentsensor som gjorde det best i vår ekstreme bakketest opp Brattbakken på Bekkelaget. Ikke overraskende var denne modellen fra XXL sjanseløs opp bakken. Noe annet var ikke å forvente. De aller fleste av syklene med nav-plassert motor i både bakhjul og forhjul presterte dårlig eller svært dårlig i vår forrige test.

På vei ned bakken fikk vi også testet bremsene. Sykkelen er kun utstyrt med standard skivebremser. Disse fungerte greit, men vi ville selvfølgelig foretrukket hydrauliske skivebremser. Det må også nevnes at vanlige skivebremser gjerne blir bedre over tid.

For øvrig

Sykkelen kommer utstyrt med 7 gir, lys, skjermer og støttepinne. Displayet er av den billige sorten som viser gjenværende batteri og motorassistanse, men som mangler info om hastighet og kjørelengde.

Gåassistansen, som gir en fart på 6 km/t, er grei å ha hvis man trenger litt ekstra hjelp opp bakken hvis man må skyve sykkelen opp. Assistansen aktiveres med en knapp på displayet.

Oppsummert: "White Velo City Energy Flash" får pluss for å være en veldig komfortabel sykkel. Den er lett å sykle på og trygg i trafikken. Den fungerer også greit på de lengre slake strekningene selv om trekkraften er ganske svak.

Alt i alt er dette en god og billig sykkel, men dessverre trekker den manglende motorkraften kraftig ned på helhetsinntrykket.

Yosemite Elsykkel Sport 28"

Biltema satser stort på billige elsykler og har en rekke modeller til under 10 000 kroner. Selv om denne modellen koster snaue 9000 kroner, oppleves den som en dyrere sykkel på en del områder.

Førsteinntrykk

Det første vi stusser på er navnet. Det generiske navnet «Elsykkel Sport 28"» gir lite mening. Dette er ingen typisk sportssykkel, og ligner mer på en vanlig hybrid-variant med hovedvekt på asfalt- og bysykling. I motsetning til XXL sin modell har denne sykkelen fra Biltema rett styre, noe som passer modellen fint.

Sykkelen er velutstyrt og kommer med både bagasjebrett, skjermer, kurv og lys. Med andre ord: ingen skjulte utgifter. Det setter vi pris på. Modellen har lavt innsteg og går under termen «damemodell». Som vi har skrevet om tidligere er man nå på vei bort fra de gammeldagse kjønnskategoriene og inndelingen går nå mer på om syklene har lavt eller høyt innsteg. Sykler med lavt innsteg, som denne modellen, vil være enklere å håndtere ved stopp i for eksempel lysskryss siden man lettere kan tre av setet for å sette foten i bakken.

Biltema-sykkelen har batteriet integrert i ramma. Det gir litt mindre typisk elsykkel-preg.
David Auby Johansen, Tek.no

Visuelt sett er sykkelen ganske kompakt. Av størrelse er den mye mindre enn duellanten fra XXL. Vekten derimot er høyere. Med sine 22 kg er sykkelen i overkant tung sett opp mot størrelsen. En liten plugg av en sykkel, med andre ord.

Når det kommer til de tekniske spesifikasjonene så er også dette, i likhet med XXL sin modell, en sykkel med motoren plassert i bakhjulet. Batterikapasiten er oppgitt til 313,2 Wh, noe som er litt mindre enn hos XXL.

Vi tester

De to syklene i denne testen oppleves veldig forskjellig å sykle på. Mens XXL sin sykkel er lett og smidig, oppleves denne modellen fra Biltema som tung og treg. Det er spesielt styret som oppleves i overkant seigt. Det tar tid å venne seg til sykkelen, og selv om den oppleves mer behagelig etter hvert, blir den aldri like god å sykle på som Velo City Flash.

På displayet på Biltema-sykkelen kan du se batteristatus, mengde motorhjelp og sette den i gåmodus.
David Auby Johansen, Tek.no

Det tunge trege styret påvirker også opplevelsen i byen. Det er vanskeligere å sykle i rolig fart og man blir mer usikker i trafikken. Heldigvis blir det bedre etter hvert som man venner seg til sykkelen. Sykkelen har dessuten veldig tynne dekk og man må passe på så dekkene ikke kiler seg fast i trikkeskinner og liknende.

Når dette er sagt så må det sies at motorkraften på denne modellen fra Biltema er helt overlegen XXL. Så når du etter hvert venner deg til den litt trege styringen, så får du her mye fart for pengene. På slake strekninger suser sykkelen avgårde og vi får den gode mopedfølelsen som kjennetegner de beste syklene med motoren plassert i bakhjulet.

På vei opp den slake bakken mot Bekkelaget trekker også sykkelen godt. Vi testet begge syklene på en strekning med 4 prosent helling (slak motbakke). Denne modellen kom opp i 18km/t (XXL klarte 15 km/t), noe som oppleves som grei fart i motbakke. Dette er ikke noen sykkel som suser opp bakkene, men sett opp mot prisen er dette absolutt godkjent.

Sykkelen fra Biltema har hydrauliske skivebremser.
David Auby Johansen, Tek.no

I vår bakketest i Brattbakken gjorde Biltema-sykkelen det litt bedre enn XXLs modell. Vi hadde ikke sjans til å nå toppen, men vi kom lenger før vi måtte gi tapt. På vei ned bakken fikk vi godt bruk for sykkelens hydrauliske skivebremser. Det er et stort pluss at en sykkel i denne prisklassen kan skilte med bremser av dette slaget. Vi har tidligere skrevet om bremser når det gjelder elsykler. Med mye kraft bak rattet er det viktig med gode bremser.

For øvrig

En ting som skiller seg spesielt godt ut med denne modellen er hvor godt batteriet er plassert i rammen. Det er også utformet på en slik måte at det er mindre sjenerende enn en del andre elsykkel-batterier (hvis man bryr seg om den slags). Man må faktisk ta sykkelen nærmere i øyesyn for i det hele tatt å se at det er en elsykkel.

Ellers så kommer sykkelen utstyrt med nesten samme type display som XXL sin modell. Her får man hverken informasjon om hastighet eller kjørelengde, og det er litt synd.

Oppsummert: Denne modellen fra Biltema gir en påminnelse om at det er viktig å prøvesykle før man kjøper. Selv om sykkelen skyver godt fra seg, kan den nok av enkelte oppleves som tung og treg i bevegelsene. Teknisk sett er dette en bedre sykkel enn modellen fra XXL, men modellen får allikevel litt trekk for selve sykkelopplevelsen.

annonse
Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her