Det å se andre sykle kan inspirere og skape kultur rundt sykling. I en overført betydning er det også viktig å se at det er gjort plass til sykkel i det offentlige rom, enten det er en sykkelgate eller et veggmaleri av sykkel, som i sum er med på å fremme en sykkelkultur.
Sykling er en aktivitet og transportform, men for mange, også en identitet som bygger opp et felleskap og en kultur. Sykkelidentitet er mangfoldig, vi har pendlersyklisten, treningssyklisten, mammaen med kassesykkel og de som sykler bysykkel til stranda om sommeren.
Mulige tema:
Hvordan kan byplanlegging og mobilitet bygge (sykkel)kultur og lokal identitet? Hvordan spiller identitet inn i valget om å sykle til jobb, skole eller på fritiden? Finnes det barrierer knyttet til identitet som hindrer folk i å sykle? Hvordan ser dette ut for folk i forskjellige aldersgrupper? Hvordan planlegge for en kultur som også tillater sosioøkonomiske ulikheter? Altså Hva kan det offentlige, næringslivet og befolkingen før øvrig gjøre for å styrke sykkelkultur?