Barn og unge er de mest sårbare trafikantene vi har. Hver dag krysser tusenvis av barn veier og gater på vei til skolen, til fotballbanen, idrettshallen eller til korpsøving. Barn har begrenset erfaring i trafikken, de er mindre og har pga. sin størrelse lavere oversikt enn voksne. Barn reagerer annerledes enn voksne i pressede situasjoner. Derfor er det avgjørende å skape et trafikksystem som tar hensyn til deres sikkerhet – ikke å forvente at de skal tilpasse seg en trafikkultur dominert av biler og høy fart. Trafikken i nærmiljøet må derfor være utformet på barn og unges premisser.
Innføring av 30 km/t som generell fartsgrense i byer og tettbygde strøk er et enkelt, men svært effektivt tiltak for å skape tryggere omgivelser på vei til skole og fritidsaktiviteter. Forskning viser at sjansen for at en fotgjenger overlever en påkjørsel er dramatisk høyere ved 30 km/t enn ved en hastighet på 50 km/t. I lavere fart får bilførere bedre tid til å oppdage barn som plutselig kan løpe ut i veien, og de får kortere bremselengde. Dermed reduseres både sannsynligheten for at en ulykke skjer, og alvorlighetsgraden dersom uhellet først er ute. Antall trafikkulykker reduseres betraktelig når fartsgrensene reduseres. Erfaringer fra europeiske byer og land som har innført 30 km/t som standard, viser at antall ulykker, skader og dødsfall går betydelig ned, viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt fra mars 2025 (TØI rapport 2084/2025).
En fartsgrense på 30 km/t handler om trygghetsfølelse. Når barn opplever at bilene kjører fort, blir de ofte utrygge, og mange foreldre føler seg nødt til å følge eller kjøre barna hele veien til skolen eller fritidsaktiviteten. Dette skaper mer bilkjøring, mer trafikk rundt skolene og idrettsplassene, og enda flere risikofylte situasjoner. En lavere fartsgrense kan bryte denne onde sirkelen. Den gjør det lettere for barn å gå eller sykle selv, og bidrar dermed til mer fysisk aktivitet, økt selvstendighet og bedre folkehelse. Barn og unge som sykler eller går til idrettsaktiviteter har da allerede fått seg en god oppvarmingsøkt og vil få mer ut av treningen.
Byer og tettsteder som satser på 30 km/t, investerer i barns oppvekstmiljø. Gater som føles trygge og barna kan bruke nærområdene sine mer fritt. Det er også et sterkt signal til både innbyggere og besøkende: her prioriterer vi trygghet og liv foran fremkommelighet og flyt for biltrafikken.
Å sikre trygge skoleveier er et hovedmål i lokal transportpolitikk. Når vi vet at et enkelt grep som å innføre 30 km/t dramatisk reduserer risikoen for død og alvorlig skade, er det vanskelig å argumentere for å la være. Dette er et av de mest treffsikre og rettferdige tiltakene vi kan gjennomføre for å gi barn og unge friheten til å bevege seg trygt i sine egne nærmiljø.