Reduserte klimagassutslipp
Lavere fart gir jevnere kjøring, mindre akselerasjon og bremsing, og dermed lavere drivstofforbruk. Beregninger fra flere europeiske byer viser at en reduksjon fra 50 km/t til 30 km/t kan gi målbare kutt i CO₂-utslippene fra veitrafikken. Verdens helseorganisasjon, WHO peker på reduserte klimagassutslipp, bedre miljø, trivelige gater og områder, samt trafikksikkerhet som viktige grunner til å innføre fartsgrense 30 km/t i byer og tettbygde strøk. Hver reduksjon teller når vi skal nå klimamålene vi har forpliktet oss til i Parisavtalen, og nullvekstmålet i biltrafikk som Stortinget har vedtatt. Dette er et enkelt og konkret tiltak som gir god klimaeffekt og vil bidra til å nå nasjonale og internasjonale mål og forpliktelser.
Mindre lokal luftforurensning
Utslipp av nitrogenoksider og svevestøv er blant de største helseutfordringene i byområder. Når bilene kjører saktere og mer stabilt, slippes det ut mindre av disse stoffene. Bedre luftkvalitet betyr færre luftveisplager, lavere helsekostnader og et bedre bymiljø for alle. Når farten settes ned så vil det føre til mindre akselerasjon og bremsing. Det vil også føre til mindre mikroplast fra bildekk som i likhet med svevestøv oppstår i friksjonen mellom dekk og asfalt. Hastigheten på biltrafikken påvirker spredningen av forurensningen. Det er dokumentert effekt fra Bologna som nylig målte en reduksjon på 29% NO2 i målinger i en hovedgate, og de laveste målte verdiene på 10 år etter at de innførte redusert fartsgrense til 30 km/t i byen.
Mindre nedbygging av grønne arealer
Arealutvikling, utvikling av transportsystemene, reiseatferd og trafikkmengder påvirker hverandre. TØI hevder i sin rapport fra mars 2025 at reduserte fartsgrenser kan bidra til at arealutviklingen i større grad skjer som fortetting og transformasjon sentralt i byen i stedet for som byspredning. Det fører til mindre biltrafikk og mindre behov for å bygge nye veier som ville krevd enorme klimagassutslipp og nedbygging av store naturarealer og andre grønne arealer.
Kraftig reduksjon i trafikkstøy
Støy er en undervurdert miljøbelastning. Trafikk er den største kilden, og allerede små reduksjoner i fart gir betydelig mindre støy. Ved 30 km/t blir gatene roligere, noe som reduserer stress, gir bedre søvnkvalitet og øker trivselen i nabolag. I Brussel ble det målte støynivået redusert med 1,7 – 3,3 desibel, med størst reduksjon på natten, etter at de innførte lavere fartsgrenser.
En investering i levende lokalsamfunn
Trygge gater er nøkkelen til at flere går og sykler. Ifølge Syklistforeningens store sykkelundersøkelse er mangelen på trygghet den største barrieren for at mange mennesker ikke velger å sykle. Når fartsgrensene senkes til 30 km/t, oppleves sykling på veier med blandet trafikk tryggere, og flere familier tør å la barna sykle eller gå til skole og fritidsaktiviteter. Dette gir mindre bilbruk og mer aktiv transport – med store gevinster både for klima, miljø og folkehelse.
Byer og tettsteder med 30-soner har vist seg å bli mer attraktive for handel, opphold og aktivitet. Mindre støy og forurensning skaper trivelige uterom, og gater blir til møteplasser snarere enn transportkorridorer. Dermed styrker vi også den lokale økonomien og livskvaliteten i byene våre.
Innføring av 30 km/t som generell fartsgrense i tettbygde strøk er et tiltak som gir store gevinster for klima, miljø, helse og trivsel – uten å kreve store investeringer. Vi får lavere utslipp, renere luft, mindre støy, tryggere lokalmiljøer og en tydelig oppmuntring til mer bærekraftige transportvalg. TØI har analysert dokumentasjon fra en rekke europeiske byer som allerede har innført denne fartsgrensen, og i deres rapport fra mars 2025 er konklusjonen helt tydelig: «30 km/t fartsgrense i europeiske byer bidrar til en mer bærekraftig byutvikling. Tiltaket reduserer trafikkulykker og gir mindre støy, og øker trivselen.» (TØI-rapport 2084/2025)
Dette er et tiltak som virker, og som vi har alt å vinne på å innføre raskt.