– Du ser kanskje bilen, men sjåføren ser ikke deg, sier advokat Nils-Petter M. Møller, i Codex Advokat.
Syklende uten lyskilder eller refleks blir synlige først synlige for bilister når de er cirka 25 meter fra bilen, med nærlys. Er det regn, vått og glatt veibane kan det være for sent, da bilene ikke rekker å stanse. I Norge er det påbudt med fastmontert lys på en sykkel. Mangel på fastmontert lys kan gi bot.
Dette er kravene til lys og refleks på sykkel
- Ved sykling i mørket eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med hvitt eller gult lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Lykten skal gi tilstrekkelig lys, uten å virke blendende
- Bak på sykkelen skal det være lykt med rødt eller rødt blinkende lys. Dette gjelder også ved sykling på gang – eller sykkelvei
- Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys, skal blinke med minst 120 blink per minutt
- Lyktene skal være festet på sykkelen
- Det skal være rød refleks bak og hvit eller gul refleks på begge sidene av pedalene
Er ikke sykkelen utstyrt med forskriftsmessige lys risikerer du en bot på kr 1750 kr (pr. sept. 2023).
Objektivt ansvar ved personskade
Er ulykken ute, og du som syklist blir påført personskade etter kollisjon med bil (motorvogn) vil bilansvarsloven komme til anvendelse. I henhold til bilansvarsloven er det et objektivt ansvar ved personskade som bilen/motorvognen forvolder. Objektivt ansvar betyr at det er utløst erstatningsansvar for bilens forsikringsselskap selv om bilfører ikke voldte skaden gjennom uaktsomhet eller forsett. Bakgrunnen for regelen om objektivt ansvar i bilansvarsloven er bilens «farlige egenskaper», at en bil i fart kan innebære stor fare for personskade for personer som måtte bli berørt. Lovregelen seier derfor at skadelidte ved personskade skal få dekket sitt tap selv om bilfører ikke er å bebreide for ulykken.
Avkortning i erstatning
Det er imidlertid viktig å merke seg at bilansvarsloven har regler om medvirkning. Dersom man som syklist har medvirket til egen skade, så kan erstatningen knyttet til personskaden bli redusert. Jo grovere brudd på aktsomheten, jo større avkortning risikerer man. Utgangspunktet for aktsomhetsvurderingen er om syklisten burde ha opptrådt på en annen måte slik at ulykken ikke hadde funnet sted, eventuelt slik at risikoen for ulykke hadde vært redusert. Sykler man i mørket er utgangspunktet for aktsomhetsvurderingen ganske åpenbar. Var sykkelen utstyrt med lys i henhold til gjeldende regler? Hvis sykkelen manglet lys da ulykken fant sted, forventes avkortning av erstatning.