I prosjektet tar man for seg hvordan politikere og innbygger deltar og blir involvert i utvikling av spesielt infrastruktur, og hva det har å si for resultatene.
– Basert på funnene i prosjektet har vi i Syklistforeningen vært med å lage en håndbok i innbyggerdialog og gode prosesser ved implementering av aktiv og bærekraftig transport. Der trekker vi frem tolv funn. Håndboka er nå lansert og kan lastes ned gratis, sier Jacob McKellar Stiansen, faglig rådgiver for Syklistforeningen og ansvarlig for håndboka.
Håndboka er spesielt nyttig for planleggere og politikere og vil gi info om hvordan man bedre kan involvere offentligheten i beslutninger om blant annet parkeringsavgifter, veibruksavgifter eller fjerning av parkeringsplasser. Målet er å øke sjansen for at flere slike tiltak blir gjennomført i flere byer i fremtiden.
De tolv funnene er identifisert som de viktigste suksessfaktorene for å få gjennomført bærekraftig transport-prosjekter, som å endre gatearealer og torg fra å være parkeringsplasser til grønne lunger for bruk for folk i kommunen.
Bakgrunn for TRANSPOL
For å nå klimamålene må folk kjøre mindre bil. Det finnes noen byer som har lykkes med å redusere bilbruk, der flere reiser med sykkel, til fots eller benytter seg av kollektivtransport. Felles for disse byene er at de har gjort det hyggeligere å sykle, gå eller ta bussen, samtidig som de har gjort det litt vanskeligere å kjøre bil. Dette kan være gjennom å innføre bompenger eller å ta bort veiareal fra bilene.
I prosjektet TRANSPOL ser man nærmere på eksempler der slike tiltak er – eller ikke har blitt innført eller er planlagt. Dette inkluderer eksempler fra Oslo, Fredrikstad, Sandnes, Helsingborg i Sverige, og København i Danmark. I studien har det også blitt gjennomført undersøkelser blant politikere og analysert mediedekningen for å finne ut hva – og hvem – som egentlig påvirker politikernes syn på disse tiltakene.
Å forstå prosesser rundt offentlig deltakelse
Målet med prosjektet er å forstå hvordan ulike former for offentlig deltagelse og protester påvirker politikernes vilje til å godkjenne «omstridte» tiltak. Det har også blitt undersøkt hvordan man kan forbedre offentlig deltagelse og inkludere folk som kanskje ikke er med i debatten i dag.
Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd og er et samarbeid mellom partnere i Norge, Sverige og Spania, og har også medført arbeid i Danmark.