– Vi er jo fra og i sykkelens verden, så når det ble åpent for bedriftsmedlemskap var det helt naturlig. For oss er lagspill den beste metoden og da er vi veldig glad for å få være på lag med Syklistforeningen. Dette sier Mads Dokka Blybakken, kommunikasjonssjef i Foodora Norge.
Generalsekretær i Syklistforeningen, Eline Oftedal, er begeistret og gleder seg til å jobbe sammen med alle bedriftene som blir med i klyngen.
– Det er stadig flere aktører som bruker sykkel i sin verdiskaping, bekrefter hun. – Dette er hurtigvoksende bransje, med økt behov for å stå sterkere sammen og samles rundt felles interesser. Etter kort tid har vi knyttet til oss bedrifter med et stort spenn i virke. Alle har til felles at de ønsker en aktiv rolle i utviklingen av sykkel som person og varetransport, noe vi vil bistå med.
Samler bedrifter
Formålet med Syklistforeningens ordning med bedriftsmedlemskap er å samle bedrifter og aktører som benytter sykkel som viktig del i sin virksomhet.
Som medlem peker Foodoras kommunikasjonssjef på hvordan bedriftens engasjement kan få positive effekter:
– Vi håper å kunne spille hverandre gode for å gi syklister en trygg og god hverdag. Helt konkret er det mye vi kan få til sammen for å heve kompetansen og oppmerksomheten på trygghet og sikkerhet, det være seg kursing eller annet opplysningsarbeid.
Dokka Blybakken oppfordrer flere bedrifter i Norge til å gjøre det samme: – Vi er alle avhengige av å ferdes på en trygg og god måte, det være seg til jobb, fra jobb eller på jobb.
Sterkere stemme
Det er flere årsaker til at bransjen vokser, som at stadig flere i Norge er opptatt av å løse et klimavennlig transportbehov. Da er bruk av sykkel et viktig verktøy. Nå når Syklistforeningen har etablert et bransjenettverk vil sykkelbransjen ha en enda sterkere stemme, spesielt i arbeidet med bærekraftig transport og politikk knyttet til dette. Det vil også gi mer tyngde i å utvikle en nasjonal sykkelstrategi på linje med det EU nettopp har vedtatt.
Eline Oftedal reklamerer ytterligere for medlemskapets fordeler også ut over bedriften i seg:
– Vi er alle opptatt av at Norge skal være godt lagt til rette for bærekraftig transport. Dette er sentralt for verdiskapingen og næringsgrunnlaget for disse bedriftene, da er gode rammevilkår viktig. Sammen står vi sterkere for å forbedre rammene for sykkel-virksomheter.
Om bedriftsnettverket i Syklistforeningen
- Bedrifter som jobber innenfor by- og eiendomsutvikling, transport, arkitektur, salg, utvikling av produkter eller andre tjenester som fremmer sykling, kan søke om å bli medlem i Syklistforeningens nettverk for bedrifter.
- Nettverket ønsker bedre sykkeltilrettelegging og bedre rammevilkår slik at sykkel som transportmiddel er gunstig.
- Nettverket bidrar til at bedriftene får større gjennomslagskraft, som i innovasjon og utvikling av sykkel som transportmiddel, både nasjonalt og lokalt.
- Som bedriftsmedlem er man med i en klynge som gir bedriftene tilgang til faglig arrangement, webinarer og nettverkstreff.
- Ordningen om å åpne for bedriftsmedlemmer i Syklistforeningen startet i april 2024.
- De første bedriftsmedlemmene i Syklistforeningen er Foodora, Amplius, Baia Mobility, Sportienda og Podbike.