7. oktober la regjeringen frem sitt forslag for statsbudsjett for 2025. Under fremleggelsen skrøt regjeringen blant annet av at de nå legger opp til en historisk satsing på samferdsel. Hele 96,2 milliarder kroner skal de bruke på små og store samferdselsprosjekter neste år. Dessverre vil svært få av disse pengene bli benyttet til å satse på sykling, den mest miljø- og helsevennlige måten å transportere seg på.
Foto: Skjermdump fra Stortingets videooverføring av Finanskomitemøtet.
Syklistforeningen har i år sendt innspill og vært til stede i budsjetthøringer i fire forskjellige stortingskomiteer for å understreke hvor viktig det er å løfte frem og satse på sykkelen i neste års statsbudsjett. Det er mange samfunnsmessige gevinster ved sykling, og vi etterlyser derfor en ny nasjonal sykkelstrategi med forpliktende målsetninger og en tydelig handlingsplan slik at vi når viktige nasjonale og internasjonale mål. Vi har vært til stede i transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget og bedt om dette.
Må ha 250 mill, ikke bare 40
I regjeringens forslag til statsbudsjett så foreslås det å øke tilskuddet til trygge skoleveier og nærmiljø (Kap. 1320, post 66) fra 23,6 mill. kr. til 40 mill.kr. Det er gledelig at posten økes, men det er likevel altfor lite når man ser på det enorme behovet som finnes. Syklistforeningen mener at denne bør økes til 250 mill. kr. og at det må lages en opptrappingsplan for denne posten i budsjettet.
Vi synes det er gledelig at det settes av mer midler til byvekstavtaler og at bevilgningene til byområdene styrkes, men vi ser likevel at sykkelandelen på disse satsingene blir stemoderlig behandlet. Regjeringen må tørre å være tydeligere på at de ønsker økte sykkelandeler i byområdene, og budsjettere deretter.
Vi har også bedt om en økning i driftsstøtten til Syklistforeningen for å imøtekomme de økte behovene, oppgavene og etterspørselen av kunnskap vi, som landets eneste særorganisasjon for syklister, forvalter.
Ønsker momsfritak
Til finanskomiteen spilte vi inn at vi ønsker momsfritak på kjøp av elsykler. Ved å innføre mva-fritak på alle typer elsykler sender vi et tydelig signal om at Norge tar klimamålene på alvor og samtidig prioriterer innbyggernes helse og trivsel. Dette vil være et viktig skritt mot en mer bærekraftig og inkluderende transportpolitikk. Vi mener også at sykkelverksteder må få mva-fritak, og at man gjennom skattefradragsordninger skaper insentiver for arbeidsgivere til å legge til rette for sykling.
Sykling inn i helsepolitikken
I helse- og omsorgskomiteen har vi argumentert for at dagens helsepolitikk må benytte flere virkemidler som kan skape et skifte fra personbil til gange og sykling. Helsegevinstene ved sykling er store og Syklistforeningen mener at regjeringen må opprette et sekretariat eller samarbeidsorgan for økt aktiv transport, med inspirasjon fra Active Travel England og sykkeletaten i Oslo kommune. Dette organet vil fremme samarbeid på tvers av departementer og støtte kommuner i deres arbeid med aktiv transport. Aktive syklister bidrar til bedre folkehelse og gjør at vi kan spare milliarder av kroner på helsebudsjettet når flere sykler. I tillegg til enorme besparelser i sykelønnsordningen. Vi har gode tall på at aktive syklister har færre sykedager.
Sykling er viktig for miljøet
Vi har også vært til stede i Miljø- og energikomiteen hvor vi også understreket behovet for en ny nasjonal sykkelstrategi og et koordinerende samarbeidsorgan som skal jobbe for å samordne tverrfaglige tiltak knyttet til sykkel og grønn mobilitet.
Syklistforeningens innspill til statsbudsjettet, kortfattet:
- Regjeringen må gå i gang med arbeidet for å få på plass en ny nasjonal sykkelstrategi
- Det må settes av midler til et samarbeidsorgan for økt aktiv transport
- Tilskudd til trygge skoleveier og nærmiljø må økes til 250 mill. kr.
- Tilskudd til trafikksikkerhetsformål: Driftsstøtten til Syklistforeningen økes til 6 mill. kr.
- Momsfritak på kjøp av alle typer el-sykler, samt på sykkelverkstedstjenester
- Skatteinsentiver for arbeidsgivere som tilrettelegger for økt sykling
- De nasjonale sykkelmålene må tidfestes til 2030