Etter en rask gjennomlesing av forslag til statsbudsjett er vi i Syklistforeningen ikke imponert.
– En sak som har vært spesielt viktig for oss er statsingen på å trygge skoleveier. Der foreslår regjeringen å bevilge 40 mill (som ble annonsert i NTP). Det er en liten økning fra 23,6 mill i år. Syklistforeningen og flere partier på Stortinget (MDG, Frp blant dem) mener denne potten må opp over 200 mill, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen.
– Forøvrig er det ikke noe som tyder på en økt satsing på sykkel i byer – hvor potensialet for å få flere fra bil til sykkel er størst. Vi etterlyser tydelig satsing på sykling i byvekstavtalene, Skal regjeringen nå null-vekstmålet i biltrafikk må det satses målrettet. Vi ser en økning til kollektivsatsing, og det er bra. Men vi vet at det ikke bidrar til å få ned bilbruken, sier Oftedal.
For Syklistforeningen er satsing på trygg og effektiv sykkelinfrastruktur viktig.
– Vi ser ikke noe taktskifte, Regjeringens egne sykkelmål, om at 20 prosent av reiser i by skal skje på sykkel, og 8 prosent på landsbasis. Dette målet har stått stille i flere tiår. Det blir ikke noe endrig på den utviklingen med dette budsjettet, sier Oftedal.
– Vi er glade for at Nedre Glomma og Kristiansandsregionen nå får byvekstavtaler. Det er det beste verktøyet som er for omstilling til grønn og bærekraftig mobilitet, sier Oftedal.