Internasjonal forskning viser tydelig at sjansen for at en fotgjenger eller syklist overlever en påkjørsel øker dramatisk når farten senkes fra 50 til 30 km/t. Kollisjonsenergien blir langt mindre, og konsekvensene av en ulykke blir derfor mye mindre alvorlige.
Når farten reduseres fra 50 km/t til 30 km/t vil reaksjonstiden til bilfører halveres og bremselengden vil bli 3 ganger så kort. Antall trafikkulykker vil reduseres betraktelig når fartsgrensene reduseres.
Erfaringer fra europeiske byer og land som har innført 30 km/t som standard, viser at antall ulykker, skader og dødsfall går betydelig ned. Transportøkonomisk institutt (TØI) viser til flere slike eksempler i sin rapport fra mars 2025. I Edinburgh sank ulykkestallene med 40 %, mens man i Wales som innførte en nasjonal endring i fartsgrensene (20 mph) hadde en nedgang på 28 % av trafikkskadde allerede første året etter omleggingen.
En lavere hastighetsgrense handler imidlertid ikke bare om å redusere ulykkestallene. Når gatene oppleves tryggere, velger flere å gå eller sykle, og dette gir både helsemessige gevinster og bidrar til reduserte klimagassutslipp. Samtidig får vi roligere bygater med mindre støy, bedre luft og et mer attraktivt bymiljø. Erfaringene viser at handel og byliv faktisk kan styrkes når folk føler seg trygge nok til å bruke gatene mer aktivt.
Undersøkelser har vist at den gjennomsnittlige hastigheten har gått ned i alle gater hvor fartsgrensene er blitt endret til 30 km/t. Det rapporteres om stor grad av overholdelse av fartsgrensen, både i gater hvor fartsgrensen er redusert og i omkringliggende gater. Resultatene viser at lavere fartsgrenser i store soner og hele byer ‘smitter over’ på andre gater og områder, slik at hastighetene også går ned i gater hvor fartsgrensen ikke er redusert, og at antall trafikkulykker i hele byen blir redusert.
For å sikre at en fartsgrense på 30 km/t fungerer etter hensikten, må den følges opp med en helhetlig tilnærming. Skilt alene er ikke nok; gatene bør utformes slik at de «forteller» bilistene hvilken fart som er naturlig. Dette kan gjøres med tiltak som opphøyde gangfelt, innsnevringer, gatemøblering eller beplantning. Synlig politi og automatiske fartskontroller kan også bidra til etterlevelse, særlig i overgangsperioden. Samtidig er det viktig å informere befolkningen godt om hvorfor endringen innføres. Når folk forstår at dette handler om å redde liv, blir aksepten større.
Bekymringen mange har om økt kø og redusert framkommelighet viser seg i liten grad å stemme. Erfaringer fra andre byer viser at reisetiden sjelden øker merkbart, og at trafikkflyten tvert imot blir jevnere
Alt i alt er en generell fartsgrense på 30 km/t et enkelt og svært effektivt tiltak som både reduserer antall ulykker, minsker alvorlighetsgraden når ulykker først skjer, og samtidig gjør byene våre tryggere, roligere og mer attraktive å oppholde seg i. Det er en investering i helse, miljø og livskvalitet – og det er det mest målrettede skrittet vi kan ta for å oppnå nullvisjonen om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken.
Kilde: TØI rapport 2084/2025: https://www.toi.no/forskningsomrader/byutvikling-og-bytransport/30-km-t-fartsgrense-i-europeiske-byer-bidrar-til-en-mer-baerekraftig-byutvikling