Ingen av de undersøkte virksomhetene fikk toppscore
103 kommunale virksomheter i Oslo er i løpet av 2022-2023 blitt undersøkt for hvor godt de tilrettelegger for sykling, sparkesykling, kollektivtransport og kombinasjonsreiser. I kartleggingen ser vi på hvordan virksomhetene tilrettelegger for sykling gjennom strategiske grep, fysisk tilrettelegging og kulturbygging gjennom sosiale tiltak på arbeidsplassen.
– Det er første gang vi har gjennomført et så stort kommunalt kartleggingsprosjekt. Dette har vært krevende og morsomt da det er svært ambisiøst, og med en stram tidsramme. Eksempelvis kartla vi 41 virksomheter innenfor en periode på 3 måneder i 2022, forklarer Matias L. Pizarro, som er prosjektleder i Syklistforeningen.
Ingen av de undersøkte virksomhetene fikk toppscore, men nærmere 1 av 5 fikk sølv, og 2 av 5 fikk bronse. Resten fikk ikke nok poeng for en plass på pallen, men fikk gjennomført en kartlegging. Alle virksomheter har fått råd og anbefalinger for hvordan de bedre kan legge til rette for ansatte, besøkende og brukerne som benytter aktiv transport som sykling og gåing.
Oslo kommune ønsker å møte de syklende ansatte med «rød løper»
Bakgrunnen for prosjektet er at Oslo kommunes arbeidsplasser skal være foregangsvirksomheter for å redusere klimagassutslipp gjennom å fremme aktive jobbreiser. Samtidig er prosjektet koblet til kommunens sykkelstrategi, som beskriver at, «Oslo kommune må sørge for at brukere som velger sykkelen blir møtt med «rød løper»» (sykkelstrategi 2015-2025). Samt Oslo kommunes klimastrategi som beskriver at «gange, sykkel og kollektivtransport skal være førstevalgene for reiser i Oslo».