Nasjonal sykkelstrategi setter tydelige mål
En ny nasjonal sykkelstrategi vil være et verktøy for regjeringen for å nå viktige mål i samfunnet. Sykkelmålene om at åtte prosent av kortere reiser i Norge skal skje på sykkel. I byene skal 20 prosent av reisene foretas med sykkel. 80 prosent av skoleelever, som har mindre enn 4 kilometer reisevei, skal gå eller sykle. Det er viktige mål for å oppnå mer fysisk aktivitet i befolkningen. Når vi sykkelmålene blir det færre biler, mindre kø, mindre støy og bedre luft i bystrøkene. En ny sykkelstrategi skal bidra til å nå viktige mål inne bærekraft, folkehelse og arealbruk. Syklistforeningen ber regjeringen legge frem en nasjonal sykkelstrategi med tydelige og tidfestede mål. En ny sykkelstrategi må også ha konkrete handlingsplaner og øremerkede midler.
EU vedtok en ambisiøs sykkelstrategi i april 2024. Den er tydelig på hvilke mål økt sykling bidrar til å nå. Regjeringen trenger ikke finne opp kruttet på nytt. Det er mye bra å hente fra EUs sykkelstrategi. Syklistforeningen vil være tett på arbeidet med en ny strategi for å sikre at den blir mer målrettet, relevant og ambisiøs enn den forrige. Det er viktig for oss at det er regjeringen som tar fra en ny sykkelstrategi, og ikke et forvaltningsorgan. Den forrige strategien som hadde en virkeperiode fra 2013 til 2023 ble tatt fram av Statens Vegvesen. Den hadde ikke tydelige og tidfestede mål og satt derfor ikke store spor.
Vi vil ha en politisk forankret strategi som fører til at økt syklig bidrar til bærekraftig transport i byområder. Vi vil ha en sykkelstrategi som legger til rette for at det er enkelt og trykt å få fysisk aktivitet i hverdagen gjennom aktiv transport.