Etterlyser tydeligere sykkelpolitikk
Et av de viktige målene regjeringen har satt seg er at veksten i biltransporten ikke skal øke mer; dette omtales som null-vekst målet. Økt sykling er viktig for å få dette til. Syklistforeningen har deltatt aktivt i arbeidet fram mot NTP gjennom innspill og høringer. Derfor hadde de forventninger til en tydeligere sykkelpolitikk.
Vi hadde håpet at Nasjonal transportplan hadde en tydelig sykkelsatsning. Særlig fordi regjeringen sliter med å nå null-vekst målet for biltrafikk i bystrøk. NTP bærer preg av å være lite nytenkende. Eksempelvis er ikke elsykkelen nevnt et eneste sted i det 242 siders lange NTP-dokumentet. Nå er det opp til partiene på Stortinget å avgjøre innholdet i planen.
Den endelige planen vedtas i juni. Det er en intens periode nå, med høringer på Stortinget hvor Syklistforeningen er tydelig på ballen. Vårt mål er å påvirke politikerne til å sette sykkel tydeligere i den endelige NTP’en, og vi har spilt inn våre viktigste saker.
Sykkel er et transportmiddel som må satses på
Det må tas fram en ny nasjonal sykkelstrategi som er tydelig på hvordan sykling bidrar til å nå nasjonale mål, deriblant null-vekst målet. EU har nettopp vedtatt en tydelig og ambisiøs plan for hvordan sykkel kan være med å nå mål innen klimautslipp, bærekraft og folkehelse. Norge har ingen plan. For at flere skal sykle må flere oppleve at det er trygt. Høy fart på trafikken som de syklende deler veibane med gir lav trygghetsfølelse.
Vi jobber for at 30 kilometer i timen må etableres som generell fartsgrense i byer og tettbygde strøk i Norge. Vi vil at midlene til trygge skoleveier og nærmiljøer skal økes mye mer enn det regjeringen foreslår. Hver dag i hele landet er det foreldre som kjemper for at skoleveier skal sikres så barn kan gå og sykle trygt.
Rekordmange har tilgang til elsykkel
14 prosent eier eller har tilgang til elsykkel. På få år har markedet nærmest eksplodert. Elsykkelen er et godt alternativ til bil. Syklister som bruker elsykkel sykler oftere, til flere formål og over lengre avstander enn personer med konvensjonelle sykler. Elsykkelen kan erstatte bilreiser på kortere avstander.
Fremveksten av el-lastesykler anses som et godt alternativ til bil på kortere reiser. Privatpersoner og familier bruker el-lastesykkel til ærender og transport av barn i hverdagen mer enn før. Den kommersielle bruken av slike sykler muliggjør bærekraftig varetransport inn til byene som del av last mile logistikk.
Den raske utviklingen av elsykler og el-lastesykler til forskjellige bruksområder har åpnet muligheten for å flytte mer transport fra bil til sykkel. Syklistforeningen ønsker at regjeringen vil legge til rette for utviklingen vi har sett de siste årene, og bidra til at flere velger elsykkel i hverdagen.
Trenger økt trygghet
Fravær av trygghetsfølelse er en av hovedgrunnene til at flere ikke sykler. For å få bedre trygghet er det enkleste å innføre 30 kilometer i timen som fartsgrense byer og tettsteder. Det koster lite, og gir stor gevinst på trygghet; alle får litt bedre reaksjonstid og bedre overblikk. Samtidig gir det mindre støy, svevestøv og lavere grad av skade om det skal skje en ulykke.
Det er en selvfølge at sykkel skal tydelig med i offentlige planer som Nasjonal transportplan!