Regjeringspartiet ønsker å føre en folkehelsepolitikk på tvers av alle sektorer. Det betyr blant annet at de vil «tilrettelegge for gang- og sykkelveier for å gi flere muligheter for aktiv transport i hverdagen». Arbeiderpartiet benytter seg fortsatt av det gamle velkjente uttrykket «by og land, hand i hand» og ønsker seg en areal- og transportpolitikk i byer og byområder som tilrettelegger for at de fleste innbyggerne kan gjennomføre sine daglige gjøremål med kollektivtrafikk, sykkel og gange.
Arbeiderpartiet ønsker å videreføre byvekstavtalene samt utvide og videreutvikle tilskuddsordningene for mindre byområder. Nullvekstmålet i biltrafikk blir understreket, men Arbeiderpartiet foreslår nesten utelukkende tiltak som vil styrke kollektivsektoren. En sterk satsing på sykling og gange er tydeligvis ikke helt fremme på radaren til Arbeiderpartiet, men et lite pluss får de for å ha fokus på drift og vedlikehold på vinterstid for de myke trafikantene: «Behovene hos sårbare trafikanter som fotgjengere, syklister og motorsyklister bør fortsatt tillegges særlig vekt ved utforming, bygging, drift og vedlikehold. Innenfor drift er det spesielt vinterdriften, med brøyting og strøing, som er de viktigste oppgavene ut fra hensynet til både trafikksikkerhet og fremkommelighet»
Bortsett fra dette så blir sykling nokså stemoderlig behandlet i forslaget til nytt partiprogram. Vi savner en rekke konkrete tiltak som trengs for å ha en god og helhetlig sykkelpolitikk.
Terningkast: 3
Les hele utkastet til Aps partiprogram her: https://www.arbeiderpartiet.no/om/program/