Fremskrittspartiet er eneste partiet som i sitt utkast til partiprogram selv påstår at de har en alternativ politikk når det gjelder klimautfordringene, og de ønsker å føre en «forutsigbar og faktabasert» klimapolitikk basert på et «føre-var prinsipp». Frp mener at det er fornuftig å prioritere tiltak som har en tilleggseffekt utover det å være et klimatiltak. Og det kan man jo hevde at sykling har. Vi finner likevel ingenting som kan kalles en reell sykkelsatsing i dette programutkastet. Selv om det er noen lyspunkt så må vi i stor grad kalle Frps programutkast som lite sykkelvennlig.
Byvekstavtalene nevnes ikke med et eneste ord. Frp avviser nullutslippssoner i byene, de ønsker å avvikle nullvekstmålet og hevder at «bilen er vårt mest fleksible transportmiddel og skal ha en viktig plass også i bytrafikken». Økt biltrafikk er dårlig nytt for syklister og er å gå i motsatt retning av hva som har skjedd med sykkelsatsingen i de store byene de siste årene. Frp har i tillegg en svært vag folkehelsepolitikk, men vi biter oss merke i at de ønsker «tilrettelegging for å kunne gjøre gode valg, og for å få flere i gang med fysisk aktivitet». Vi får håpe at partiet har tenkt gjennom noen konkrete tiltak for hvordan de skal få til dette, og at de vil vektlegge viktigheten av dette. Hvis ikke så er dette kun et ullent forslag uten substans.
Vi finner derimot kun et godt sykkel-lyspunkt i dette programutkastet, og det skal Frp ha skryt for. De er kanskje det partiet som er tydeligst når det kommer til trafikksikkerhetstiltak, og forslår å prioritere utbygging av gang- og sykkelveier, spesielt langs skoleveier. Dette har Frp foreslått også tidligere, og de har blant annet prioritert dette høyt i sine foreslåtte alternative statsbudsjetter. Vi er glade for at dette også blir en viktig del av partiprogrammet til Frp, men noe helhetlig eller god sykkelpolitikk er det veldig vanskelig å få øye på her.
Terningkast: 2
Les hele utkastet til Frps partiprogram her: https://www.frp.no/files/Programkomiteen-endelige-forslag-2025.pdf