Som de fleste andre partiene er også Høyre tydelig på at klimaproblemene er vår tids største utfordring, og ønsker at Norge skal transformeres til et lavutslippssamfunn. De presiserer at transportsektoren er en av våre største innenlands utslippskilder, og setter av en egen bolk i partiprogrammet med tiltak under tittelen «grønn transport». Det er derfor skuffende å se at sykkel ikke er nevnt med et ord i dette. Det vies plass til utslippsfrie biler, tungtransport, grønn luftfart og skip samt bærekraftig biodrivstoff, samtidig som den sunneste, rimeligste og mest miljøvennlige mobiliteten (sykkel og gange) ikke nevnes i det hele tatt. Her har Høyre sovet i timen.
Høyre mener det trengs en dreining over til mer forebyggende helsearbeid. «Det er bedre for den enkelte og billigere for samfunnet at vi klarer å forebygge uhelse, fremfor å behandle» hevder de i sitt utkast til partiprogram, hvor de blant annet foreslår at fysisk aktivitet bør foreskrives av fastleger. Vi mener at Høyre her er på rett spor og at sykling må defineres som et godt tiltak både for den enkelte og for folkehelsen.
Høyre hevder at byvekstavtalene er et strategisk godt verktøy for å stimulere til bruk av kollektivtrafikk, sykling og gange, men det er spesielt kollektivtilbudet som synes viktig for Høyres del. Når de i tillegg foreslår mer utbygging av veier og pendlerparkeringsplasser for bil så er ikke dette rett medisin for å nå nullvekstmålet i biltrafikk. Sykkelen får dessverre ikke noe særlig plass i Høyres partiprogram, men de slår i hvert fall fast at gode gang- og sykkelveier er nødvendig for å håndtere en fremtidig befolkningsvekst, og at dette krever store statlige investeringer.
Terningkast: 3
Les hele utkastet til Høyres partiprogram her: https://hoyre.no/2025/01/15/hoyres-program-vi-skal-prioritere-det-viktigste-forst/