Krf legger til grunn for sitt partiprogram at de nasjonale sykkelmålene om 20 prosent av personreisene i byene skal skje med sykkel. Vi er veldig fornøyde med at et politisk parti tar denne målsetningen med i sitt partiprogram. For å få til dette så foreslår Krf blant annet at den statlige belønningsordningen for sykkelveier må styrkes og at det må jobbes for å få på plass sammenhengende sykkeltraseer for transportsykling i byområder og tettbygde områder. Krf ønsker derfor å videreføre byvekstavtalene og sikre minimum dagens nivå på statlig finansiering. Dette er bra, men skal man få til enda bedre sykkelpolitikk og en høyere sykkelandel så må den statlige finansieringen økes og byvekstavtalene satses enda mere på. Krf ønsker også å «jobbe for mer fleksible løsninger for bygging av gang- og sykkelvei».
Krf legger til grunn et folkehelseprinsipp som går ut på å forebygge der man kan og reparere der man må. De ønsker å legge til rette for økt fysisk aktivitet og friluftsliv for å forebygge livsstilssykdommer og fremme god helse. Krfs folkehelsepolitikk inneholder mye advarsler om rus og alkohol. Vi synes at partiet også i større grad burde vektlegge de positive folkehelsetiltakene og se på gevinstene ved økt sykling og gange.
Krf har også en rekke gode tiltak når det gjelder trafikksikkerhet, og vi er glade for at de ønsker seg reduserte fartsgrenser og fartsreduserende tiltak, og at de ønsker å satse mer på tilrettelegging av hjertesoner. Dette blir det ganske god sykkelpolitikk ut av.
Terningkast: 4
Les hele utkastet til Krfs partiprogram her: https://krf.no/nyheter/trygghet-for-hverdagen-utkast-til-krfs-stortingsprogram-for-2025-2029/