Miljøpartiet de grønne har tradisjonelt sett vært et parti med en sterk og tydelig sykkelpolitikk. Det har de også i sitt utkast til nytt partiprogram i 2025. Sykkelpolitikken til MDG er solid, helthetlig og inneholder en rekke konkrete sykkelvennlige tiltak. De slår overordnet fast at alle myke trafikanter skal prioriteres i all planlegging og drift, og sørge for at statlige og kommunale aktører har dette som eksplisitt mål. Det skal lages en nasjonal handlingsplan og det skal opprettes en nasjonal gjennomføringsorganisasjon som skal sørge for samordnete og effektive tiltak. MDG ønsker å legge til grunn «10 minutters byen» og aktiv mobilitet som et førende prinsipp for all byutvikling:
«Boligområder må planlegges slik at gående og syklende prioriteres, skoleveier må være trygge helt frem til skolegården, fortau og sykkelfelt må være brede nok og driftet slik at de er tilgjengelig også når det er vinter og glatt og mye nedbør. Å gå og sykle gir gode opplevelser, og ikke minst overskudd og energi i vårt daglige liv.»
MDG foreslår en rekke konkrete tiltak. De ønsker å stimulere til økt dele- og utlånsordninger for lastesykler, revidere regelverket for syklende med særlig fokus på tydeliggjøring av vikepliktsregelverket og gjøre det enklere å prioritere syklende i og gjennom kryss og stille strenge krav til sikt i kjøretøy for bedre å beskytte syklister i blindsonen. I byene ønsker de å omforme statlige motorveier og fylkeskommunale hovedveier i byene til bulevarder og avenyer med redusert hastighet og omdisponering av veiareal til sykkelveier. MDG ønsker også å utvide ordningen med byvekstavtaler gjennom økte bevilgninger
I tillegg ønsker de seg mer sykkel i arbeidslivet og foreslår skattefradrag og subsidiering av el-sykkel til ansatte, samt å gjeninnføre refusjon for bruk av sykkel i Statens reiseregulativ.
De ønsker en statlig satsing på å etablere snarveier, sykkelparkering og sykkelhotell ved stasjoner og holdeplasser, og de ønsker å legge bedre til rette for sykkelturisme i Norge med sikring og skilting av nasjonale sykkelveier.
Sykling er i utkastet til partiprogram både et godt klimatiltak og et godt folkehelsetiltak, og MDG ønsker å sikre tilgang til nærnatur og muligheter til å gå, sykle og bevege seg i hverdagen: «Dette skal ligge til grunn for all stedsutvikling».
MDG har, slik vi ser det, den klart beste sykkelpolitikken slik den fremstår i dette utkastet til partiprogram. Dersom vi skulle trekke inn et lite minus så må det være at de ikke omtaler problematikken rundt sykkeltyveri (som de tidligere har hatt på sin politiske agenda).
Basert på alle partienes utkast til partiprogram så har vi ingen problemer med å utrope MDG som det mest sykkelvennlige partiet i Norge.
Terningkast: 6
Les hele MDGs utkast til nytt partiprogram her: https://mdg.no/politikk/program2025