SVs førsteutkast til nytt partiprogram var i utgangspunktet overraskende svakt når det gjaldt partiets foreslåtte sykkelpolitikk for den neste stortingsperioden. Etter å ha lest gjennom utkastet, besluttet vi derfor å tildele partiet en treer på terningen ut ifra de kriteriene vi hadde satt for å vurdere partienes programutkast. I vår vurdering skrev vi følgende: «SV burde være et sykkelvennlig parti. Vi håper sykkelpolitikk er et tema som de vil diskutere på partiets landsmøte.»
SVs Sykkelpolitikk: Fra svakt utkast til sterkt vedtatt program
Det vi håpet på ser tydeligvis ut til å ha skjedd. SV vedtok noen svært viktige justeringer på sitt landsmøte, noe som gjør at de nå sitter igjen med et endelig vedtatt partiprogram med en meget god sykkelpolitikk. Dette er veldig gledelig, og vi oppjusterer dermed terningkastet fra en treer til en femmer.
I landsmøtevedtaket har SV fått inn et viktig kulepunkt om trygge veier. Her står det at de vil «Øke trafikksikkerheten med gul midtstripe, sette ned farten i områder med mye ulykker, sikre myke trafikanter i utsatte områder mellom tunge og myke trafikant og bygge ut sykkelveier og gangfelt med belysning i distriktene.» Her er det mange gode poenger på en gang.
I tillegg har landsmøtet til SV besluttet at de vil jobbe for en ny nasjonal sykkelstrategi med mål om minst 8 % av reiser tas med sykkel og 20 % i byene. Vi mener det trengs for å få til en god utvikling, og vi håper SV vil jobbe hardt for dette dersom de kommer i regjering, eller dersom de skulle bli et viktig støtteparti etter høstens stortingsvalg.
SV slår videre fast at transportpolitikken må være grønn og rettferdig, og de vil jobbe for en trygg og rimelig transport i hverdagen. «Byer må planlegges slik at færre trenger bilen til jobb, barnehage og skole» kan vi lese i programmet, og SV mener at satsingen på kollektiv, sykkel og gang må trappes opp.
Når det gjelder SVs folkehelsepolitikk, så er det lite fokus på fysisk aktivitet og mobilitet. Dette burde de ha understreket tydeligere for å få frem de store samfunnsgevinstene som sykling bidrar til.
Vi synes alt i alt SV til slutt fikk vedtatt en god sykkelpolitikk, og ser det som svært tillitsvekkende at partiet fikk på plass noen veldig gode endringer i det endelige vedtatte partiprogrammet. Godt jobbet SV!
Terningkast: 5
Les hele utkastet til SVs partiprogram her: SVs partiprogram 2025-2029