Venstre vektlegger sterkt det forebyggende arbeidet som må gjøres i helsepolitikken og ønsker at fysisk aktivitet i langt større grad skal brukes i behandling og forebygging. Det skal skje gjennom utvikling av lokalsamfunn der det er hyggelig og trygt å bevege seg til fots eller på sykkel. Venstre er tydelig på at de ønsker å styrke de eksisterende byvekstavtalene og åpner for nye avtaler. Dette er vi veldig glade for å lese.
Det som derimot gleder oss mest er at Venstre nå går inn for å redusere fartsnivået på biltrafikken i byer og tettsteder. Dette er et viktig trafikksikkerhetstiltak som vil føre til en økt sykkelandel og vil gjøre det mer attraktivt å velge sykkel eller gange på hverdagsreisene. For å få til en økt sykkelandel så foreslås det også at det må bygges flere gangveier og sammenhengende sykkelveier. Dette er gode tiltak for en helhetlig sykkelpolitikk, og det er god klima- og miljøpolitikk, noe Venstre er nøye med å understreke i dette programutkastet.
Alt i alt har Venstre en god sykkelpolitikk, men vi skulle gjerne sett litt flere konkrete tiltak for å få fortgang i sykkelsatsningen. Venstre har mye gode tanker og det burde vært naturlig at de foreslo en ny nasjonal sykkelstrategi og en bedre samordning av alle samfunnsmessige gevinster vi oppnår med økt sykkel og gange. Men alt i alt har Venstre en god oppskrift på god sykkelpolitikk.
Terningkast: 5
Les hele Venstres utkast til nytt partiprogram her: https://www.venstre.no/assets/Venstres-stortingsvalprogram-for-2025-2029-utkast-2.pdf