Sykkelkurs

Syklistenes Landsforening jobber for at alle skal ha mulighet til å velge sykkelen i hverdagen. Vi har derfor laget et skreddersydd opplæringsprogram for å lære voksne å sykle.

Hva kan vi tilby?
Vi har drevet sykkelkursing siden 2013 og har utarbeidet et helhetlig sykkelkursopplegg hovedsaklig rettet mot kvinner med minoritetsbakgrunn. På våre kurs øver vi på grunnleggende sykkelferdigheter. Kursene er for voksne som aldri har syklet før – og for deg som ønsker å bli trygg på sykkelen før du tar syklingen videre ut i trafikken. Trygghet og mestringsfølelse står sentralt i kursene, gjennom gradvis progresjon og oppfølging fra flinke instruktører. Over 50 engasjerte kvinner og menn har tatt vårt instruktørkurs og står klare til å spre sykkelferdigheter og sykkelglede.

Hvorfor lære å sykle?
Sykling gir selvstendiget, frihet, mobilitet og mestring i hverdagen. Kvinner med minoritetsbakgrunn sykler mindre enn gjennomsnittet. Å få minoritetskvinner opp på sykkelen kan ha mange positive effekter. Ikke bare gir det en stor følelse av mestring å lære noe nytt. Det fører også til positive ringvirkninger i nærmiljøet og i familien.

Gode helseeffekter
Regelmessig fysisk aktivitet forebygger plager og er en viktig kilde for helse, livskvalitet og overskudd i hverdagen. Helsedirektoratet anbefaler minimum 30 minutter fysisk aktivitet hver dag for voksne, og har vist at ved 30 minutter moderat aktivitet daglig kan en person leve over 3 år lenger og ha 5 år med bedre helse (Helsedirektoratet rapport IS-1794). Å sykle til jobben eller på butikken kan være én måte å få lagt inn de daglige 30 minuttene.Vi ser på sykling som et middel for transport, fysisk aktivitet og glede gjennom hele livet.

Sykkel for alle
Syklistenes Landsforening jobber for mer sykling i hverdagen. Det å kunne sykle åpner opp mange nye muligheter i livet.  Det å kunne sykle er noe vi i Norge nesten tar som en selvfølge. For dem som ikke kan sykle er det en stor opplevelse å lære det i voksen alder. Det er viktig å føle at man mestrer det som er normalen i kulturen man bor i. Derfor har det å lære seg å sykle også et godt verktøy for inkludering.

Kursene er gratis.

Registrer deg ved å fylle ut skjemaet nedenfor. Vi tar kontakt når datoer for nye kurs er bestemt.

Bli sykkelinstruktør!

Instruktørnettverket til SLF består av om lag 50 engasjerte instruktører. Alle kan bli instruktører på sykkelkurs for SLF ved å gjennomføre et av våre instruktørkurs. Du kan selv velge om du ønsker å bidra jevnlig på ulike kurssteder – eller om du ønsker å ta initiativ til at vi setter opp et kurs i ditt nærområde. Ønsker du å bidra som instruktør eller vil du ha mer informasjon? Send en e-post til post@syklistene.no – så vil vi ta kontakt med deg!

Ønsker du å sette opp et sykkelkurs i ditt område?

Vi kan tilby instruktøropplæring i hele landet, bistå med instruktører i de områdene vi har aktive instruktører eller levere materiell. Ta kontakt på post@syklistforeningen.no dersom dersom det er interessant å diskutere et samarbeid med oss. Vi har lang erfaring med å arrangere nybegynnerkurs for voksne og ønsker å bidra til økt kursaktivitet landet rundt. Har du allerede planlagt et kurs? Meld inn kurset i skjemaet under – så inkluderer vi det i vår kurskalender.

Planlegger du kurs? Meld inn kommende kurs her!

SYKKELKURS FOR MINORITETSKVINNER

Sykkel er for alle. ❤️Syklistenes Landsforening holder gratis kurs for kvinner som ikke har syklet så mye før. Fikk du ikke blitt med på kurs i 2019 – nye muligheter for kurs kommer i 2020. Kjenner du noen som kunne tenke seg å bli med på et slikt kurs, ta gjerne kontakt gjennom denne linken: https://syklistene.no/prosjekter/sykkelkurs/– Det gir meg en utrolig sykkelglede å se en deltaker sykle for første gang! De fleste av oss lærte å sykle når vi var små – bare tenk på den følelsen av frihet det ga deg første gangen du fant balansen, forteller den engasjerte sykkelinstruktøren Heidi Tovdal.– Sykkelen er en døråpner som gir kvinnene på kurset muligheter i sin hverdag som betyr noe stort for dem selv og familien rundt dem. Etter kursene har de plutselig mulighet til å ta del i hverdagen sammen med mann og barn på sykkeltur, fortsetter den stolte entusiasten Tovdal.

Publisert av Syklistenes Landsforening Fredag 20. desember 2019
      – Det gir meg en utrolig sykkelglede å se en deltaker sykle for første gang! De fleste av oss lærte å sykle da vi var små – bare tenk på den følelsen av frihet det ga deg første gangen du fant balansen, påpeker sykkelinstruktør Heidi Tovdal i Syklistenes Landsforening..