På Finn.no alene ligger flere titalls tusen bruktsykler ute til enhver tid.
Selv om mange sykler er i god stand, er sjansen for å kjøpe katta i sekken absolutt til stede. Dersom du ikke satser på flaks, kreves derfor litt kunnskap for å gjøre et godt kjøp. Her er noen enkle tips som gjør at du kan styre unna de syklene som kan koste deg mye i reperasjoner før sykkelen er klar for tur.
Hva skal sykkelen brukes til
Tenk grundig gjennom hva du skal bruke sykkelen til. Det er et utall av modeller der ute, og det kan være lett å gå seg vill. Er du tro mot ditt behov får du snevret inn utvalget betraktelig slik at du kan konsentrere deg om de modellene du bør se nærmere på. De fleste syklene som legges ut for salg har dessuten bilder av sykkelen. Kikk nøye gjennom dem, slik at du kan spare deg for bomtur før du tar en grundig sjekk. Renhold og ytre skader kan de avdekke om sykkelen er godt eller dårlig holdt.
Hurtigsjekken
Løft sykkelen, slipp den ned og lytt
Løft sykkelen litt opp fra bakken og slipp den ned på hjulene. En godt vedlikeholdt sykkel lager lite lyd, mens en sliten sykkel skrangler i slarkete lagere og drivverk eller løse skruer. Forsøk å finne ut hvor lydene kommer fra. Da vet du hvor du bør gå grundigere til verks.
Spør selgeren
- Se etter synlige skader, rust og andre defekter – spør hva de kommer av.
- Hvor gammel er den og hvor langt har den gått?
- Er den vintersyklet? – Vintersykling med salt sliter mye på sykkelen dersom den ikke har hyppig vask og godt vedlikehold med hyppig oljing av kjede etc
- Er det kjørt service eller blitt skiftet deler på sykkelen? – i så fall når?
Test sykkelenT
Ta en liten tur og sjekk at gir og bremser fungerer. Du vil lett kjenne om bremsene har god kraft og girskiftene er presise.
Sjekk at størrelsen er riktig. Juster setet til riktig høyde. Hvis det føles bra og du sitter komfortabelt kan du gå videre. Husk at en liten justering av styret også er mulig uten at det behøver å være veldig kostnadskrevende.
Grundig sjekkliste før du kjøper brukt sykkel
Ikke engang godt skolerte teknikere kan ved et kjapt øyekast si om en sykkel er i god stand eller ikke. Sjekklisten nedenfor kan avdekke de aller fleste mangler.
Sjekk hjul og dekk
- Snurr hjulene rundt (ett av gangen) og sjekk om de er rette, og at de snurrer fritt uten motstand og rare lyder. Dersom hjulet har en liten skjevhet kan det trolig rettes, men stor skjevhet krever trolig ny felg eller kjøp av nytt komplett hjul (som ofte blir det billigste)
- Sjekk at alle eiker er intakt, og er de stramme. Ved liten skjevhet i hjulet finnes trolig noen slakkere eiker. Dersom eikene ikke etterstrammes av sykkelkyndige er det fare for at hjulet blir skjevt ved bruk.
- Ta tak i hjulene (ett av gangen) og press det fra side til side. Hvis det er slark sideveis, kan hjullageret være utslitt.
- Sjekk at dekket ikke er utslitt eller har sprekker. Dekk er forbruksvare og kan enkelt byttes for noen hundrelapper, men de bedre dekkene koster fra tusen kroner og oppover per par.
Sjekk drivverket
- Sjekk at kranken går rundt utenmotstand og ulyder. Ta tak i pedalarmen og press fra side til side og sjekk at det ikke er slark.
- Sjekk frikrans (tannhjulene bak) og krankdrev (tannhjulene ved pedalene). Det krever litt kunnskap å se om de er litt slitne, men stor slitasje og brukne tenner kan bety at det bør skiftes. Det er en relativ dyr operasjon.
- Den beste måten å detektere slitasje på drivverket å måle om kjedet har strukket seg mye. Til det trenger du en kjedemåler. En kjedemåler vil vise om kjedet har strukket seg så mye at hele drivverket (frikrans og krankdrev) må byttes. Det er et dårlig tegn at kjedet er veldig fleksibelt sideveis, men ingen garanti.
- Dersom kjedet har lite strekk og du kan sykle med høy belastning på pedalene uten at kjedet glipper er drivverket er trolig alt i orden.
Sjekk bremsene
Den viktigste kontrollen gjøres ved å teste dem testsyklingen. Dersom det er lett å oppnå stor bremsekraft med kort stopplengde og det ikke kommer ulyder er de sannsynligvis greie. Bremseklosser og vaiere/strømper er relativt billige, men hvis ikke kan skifte selv, blir verkstedkostnaden fort like stor som delene i seg selv. På skivebremser kan kostnaden bli høyere
Felgbremser
- Sjekk at bremsehendlene er hele og lette å betjene/klemme inn. Ta samtidig en kikk på vaiere og strømper. Kontroller at de ikke er fliset opp eller rustne.
- Sjekk at bremseklossene ikke er utslitt, beveger seg fritt og at bremsene treffer felgen samtidig når hendelen trykkes inn.
Skivebremser
- Sjekk at bremsehendlene tar godt uten å klemmes helt mot håndtaket og vandrer raskt tilbake igjen. Dersom det er blitt luft i det hydrauliske systemet må bremsene luftes. De er noe som krever spesialverktøy og de fleste bør gjøre på et verktøy
- Sjekk at bremseklossene ikke er utslitt. Klossene sitter i caliperen som er den klumpen som skivene går inn i. De er vanskelig å se trenger mye lys for at å se. Bruk gjerne lommelykten på telefonen. Dersom bremseklossene er helt nedslitt uten at de er byttet, er sannsynligheten stor for at bremseskivene også må byttes.
Sjekk girene
- Under testturen har du allerede sjekket om girene er presise uten å hoppe over tannhjul eller skurrer og lager ulyder.
- Hvis det ikke er presist kan du kontrollere at bakgiret ikke har synlige skader, eller er skjevt. Er giret ødelagt vil det være kostbart. Er det skjevt må du bytte gir-øre. De koster ikke stort, men kan være vanskelig å få tak i hvis det ikke er et anerkjent merke.
- Tips: Fagbutikker gir ofte med et ekstra gir-øre ved kjøp av sykkel. Det er laget for å bøyes ved slag på giret for at giret ikke skal bli ødelagt. Sørg for at du får med deg gir-øret dersom selger har det.
- Dårlig giring kan også skyldes en liten justering, at vaierne er flisete eller at den ikke glir godt i strømpen. Her trengs det litt kunnskap for å sjekke feil.
Sjekk styrelager
- Løft forhjulet opp fra bakken og vri styre fra side til side. Dersom det er motstand eller det skraper må styrelageret kanskje byttes.
- Hold forbremsen inne mens du rugger sykkelen frem og tilbake. Ta en hånd på overgangen mellom styrerør og gaffel. Da kjenner du hvis det er litt slark. I beste fall fikses det ved å stramme styrelageret eller at styrelageret på skiftes.
Sjekk dempegaffelen (hvis sykkelen har det)
- Sjekk at gaffelen beveger seg ned og opp som den skal.
- Se etter synlige skader eller rust på gaffelen
- Hold forbremsen inne mens du rugger sykkelen frem og tilbake. Hold hånden rundt gaffelen der gaffelbenet beveger seg ved demping. På en kvalitetsgaffel betyr mye slark at gaffelen trenger en service eller må byttes. På billige dempere er det ganske normalt, og funksjonelt behøver det ikke å bety så mye. Billige dempere har som regel dårlig funksjonalitet og gir dessverre først og fremst en tyngre sykkel uten at den gir særlig mer sykkelglede.
Sjekk om sykkelen er stjålet
Dersom du ikke blir forevist kvittering eller garantikort på sykkelen bør du undersøke med godkjente sykkelregistre at den ikke er meldt stjålet. Du vil jo ikke være en som kjøper tyvgods, selv om prisen er lav.
Ta med deg en sykkelkyndig hvis du kjenner noen
For å være helt sikker på et godt kjøp, anbefaler at du tar med deg en som kan sykkel hvis du skal kjøpe sykkel brukt. Spesielt dersom det er snakk om en dyr sykkel. En flaske vin som takk for hjelpen kan være en god investering for å unngå store kostnader til reparasjoner før sykkelen er klar for eventyr.