Vask sykkelen
Hvis sykkelen er skitten og støvete, er det smart å starte med å gi den en god vask. Det er morsommere å skru på en sykkel som er ren. En bøtte med lunkent Zalo-vann og en svamp og/eller oppvaskbørste gjør som regel susen. Skyll godt med vann. Husk at kjede, gir og bremser er spesielt utsatt for skitt og smuss, og skitt kan påvirke funksjonaliteten. Med en gammel oppvaskbørste eller tannbørste kommer du godt til i kriker og kroker. Skyll med rent vann og tørk med en klut som ikke loer.
Hos en sykkelforhandler får du kjøpt spesialkoster, kjederenser og vask/ avfettingsmiddel. Det kan gjøre jobben enklere og være verdt investeringen. For å minimere slitasje og sikre lang levetid anbefaler vi hyppig vask. En eske solide engangs eller vaske-hansker kan senke terskelen for å gjøre det.
Det ekstra stas å sykle på en nyvasket sykkel, men rammen og andre ubevegelige deler vaskes strengt tatt mest for estetikkens skyld. Det viktigste er å holde kjedet, gir og bevegelige deler rene og godt smurt. Det vil sikre presis giring og god funksjonalitet og spare deg for unødvendige kostnader ved bytte av drivverk.
Sjekk av kjedet og gir
Kjedet strekkes over tid. Et slitent kjede som har strukket seg, vil slite på resten av drivverket. Dersom det slites lenge nok, blir det kostbart. Da må hele drivverket ofte skiftes fordi et nytt kjede ikke passer på et tannhjul som har slitne tenner. Et kjede koster et par-tre hundrelapper, mens bytting av hele drivverket ofte koster flere tusen. Kjeder som har strukket seg vil dessuten gire mindre presist. Å skifte kjede på sykkelen ofte nok (heller litt ofte enn for sjeldent) gir bedre funksjon samtidig som at det sparer lommeboka. Det er vanskelig å se på et kjede om det har strukket seg uten verktøy. Hvis hvis du tar tak i kjedet på undersiden og enkelt kan bøye kjedet sideveis med stort utslag fra side til side, er det et dårlig tegn. Vi anbefaler å kjøpe en kjedemåler hos en sykkelforhandler slik at du enkelt kan sjekke når det er på tide å bytte. Det koster en drøy hundrelapp, men kan spare deg for mange tusen på noen år.
Olje kjedet
De fleste syklene har frikrans, som gjør at pedalene kan snurres bakover. Hvis du har det, setter du sykkelen stabilt inntil veggen samtidig som pedalene kan snurres helt rundt. Dersom du har en sykkel der du kun kan tråkke pedalene forover, kan du henge sykkelen på setespissen over en kant eller et stativ som er høyt nok til at bakhjulet går fritt rundt. For deg som liker å holde sykkelen i orden og har plass til det kan et mekkestativ som gjør sykkelservice enklere. Det ligger stadig ute stativ på finn.no til en rimelig penge.
Ha rikelig med olje på en klut, legg den rundt kjedet og klem en hånd rundt kluten mens du snurrer pedalene bakover med den andre. Snurr kjedet rundt flere ganger. Da smøres alle leddene i kjedet godt. I motsetning til å sprute rett på kjedet slipper du mye oljesøl og gris, og sørger samtidig for lite overflødig olje som tilgriser krans og gir. Setter du av et halvminutt ofte nok (før kjedet er full av skitt igjen), vil det både rense og smøre kjedet i en operasjon. Da sparer du deg for mye arbeid med vask og rens.
Mange velger å bruke en oljespray. En spray vil fordele seg godt, men du risikerer at det spruter olje der du ikke vil ha det. Har du sykkel med skivebremser er det særdeles viktig å unngå olje på skivene. Det gjør at du mister bremsekraften, og skivene må renses med skiverens. Bruk en avis som beskyttelse mens du sprayer, eller benytt samme fremgangsmåte som over. Vær også klar over at oljespray ikke er det beste for miljøet.
Kontroller og juster girene
Det er normalt at vaiere strekker seg etter noe tids bruk. Det fører til upresise gir. Det er både frustrerende og fører til mer slitasje på drivverket hvis kjedet ikke treffer rett på tannhjulet slik at det slurer, eller lever sitt eget liv på tannhjulene.
Ta en kjapp tur på et rolig og oversiktlig sted mens du tester alle girene mens du sykler. Alternativt kan du henge opp sykkelen, eller bruke et mekkestativ der bakhjulet er fritt. Sveiv pedalarmen forover mens du girer opp og ned. Start med høyre hendel, som styrer bakgiret. Gir ned til tyngste gir og fortsett oppover til det letteste giret. Kjedet skal skifte til neste gir ved kun ett trykk på hendelen.
Hvis kjedet slurer og ikke flytter seg opp, må du stramme vaieren. Det gjør du ved å skru litt UT på justeringsskruen som vaieren går gjennom på giret bak eller på styrehendelen. Gir også ned ett og ett trinn fra letteste gir bak. Hvis kjedet ikke går ned, må du slakke vaieren. Det gjør du ved å skru litt INN på justeringsskruen.
Utfør tilsvarende operasjon på giret foran med venstre hendel. Forskjellen her er at det kun finnes justeringsskrue på hendelen, og at du må skru UT for å nå tyngre gir og skru INN for å nå lettere gir. Dersom det ikke er mer å stramme eller slakke på justeringsskruene, må du stramme selve vaieren. Det gjør du ved å løsne på skruen som holder vaieren til giret og stramme eller slakke den.
Dersom giret fortsatt er upresist skyldes det mest sannsynlig at giret har fått seg et slag og gjort at girøret er slått skjevt eller feil med selve giret. I så fall er sykkelen klar for en service på et sykkelverksted.
Test og juster bremsene
Velfungerende bremser er viktig for sikkerheten. Bremselengden kan være avgjørende for å hindre at en uforutsett situasjon blir farlig. Test bremsene ved å klemme inn henholdsvis venstre og høyre bremsehendel mens du dytter sykkelen fremover eller sykler i lav hastighet på et oversiktlig sted med fast underlag. Sykkelen skal stoppe raskt og kontrollert. Det skal ikke være nødvendig å måtte klemme hendlene langt inn for å få god bremsekraft. Det bør være kraft nok til at du kan sitte på sykkelen i fart og låse bakhjulet på asfalt.
Sjekk av felgbremser
Selve sjekken av bremseklossene kan alle utføre selv. De skal stå parallelt med felgen, og treffe inn midt på felgbåndet (vertikalt skal klossene skal treffe midt på felgen). Dessuten skal de ha samme avstand fra begge sider av felgen når du ikke bremser slik at de treffer felgen samtidig når du trykker inn bremsehendelen.
Du justerer bremsene ved å skru på skruene som vaierne går igjennom på bremsehendlene eller ved å stramme vaieren med en unbrakonøkkel på selve bremsen. Er du usikker på hvordan du skal gjøre det, kan du få hjelp på et verksted eller hos forhandleren. Det samme gjelder hvis du ikke er fortrolig med bytte av bremseklosser.
Sjekk av skivebremser
Klossene til skivebremser har lengre levetid enn bremseklosser, men dersom de slites helt ned før de byttes blir det dyrt. Bremseklossene kan inspiseres i den smale åpningen i bremsecaliperen (den lille klumpen som bremseskivene går inn i) fra oversiden. Bruk gjerne en lommelykt for å se skikkelig.
Bremseklossene har et relativt tynt bremsebånd som er festet til en jernplate. Dette kan du se ved at bremsebåndet er litt mindre enn jernplaten og ligger nærmest bremseskiven. Hvis bremsebåndet slites helt ned vil jernplaten gå direkte på skivene, og da må skivene sannsynligvis også skiftes. Begynner å bli tynt, bør de skiftes snarest.
Etter bremsesjekken påfører du olje på alle andre ledd og bevegelige deler, bortsett fra skivebremsene. Smør gjerne på litt olje ved vaierstrømpene. Benytter du spray, kan du bruke en klut for å beskytte områdene rundt.
Sjekk dekk og lufttrykk
Gode dekk og riktig lufttrykk er den enkleste måten for å sikre god komfort og sikkerhet. Ikke minst er det mye lettere og morsommere å sykle når dekkene triller med minst mulig motstand.
Se så over dekkene – sjekk at det er helt og ikke har sprekker. Hvis så er tilfelle, bør de byttes for å unngå punktering. Pump deretter opp til riktig lufttrykk. Rundt 30 -40 psi (2-3 bar) på en normal sykkel. Legg merke til at lufttrykket som er angitt på siden av dekket er det maksimale trykket før risiko for at det sprekker. Vi anbefaler lufttrykk langt under det, og en vanlig feil er for mye luft i dekket. Det gjør sykkelen mindre komfortabel ved ujevnt underlag og at veigrepet blir dårligere, spesielt på vått føre, grus eller grus/sand på asfalten. Samtidig vil for lite luft kunne føre til punktering ved at dekket klemmes mellom underlaget og felgen. Typisk på fortauskanter eller andre hindringer.
Ekstrasjekk for deg med elsykkel
Er du en av de mange på elsykkel? Den trenger samme type stell som en vanlig sykkel. I tillegg noen ting som er viktig å tenke på for deg som sykler med litt ekstra kraft i pedalene.
Sjekk og rengjør kontaktpunktene på batteriet
Det er viktig at de elektriske kontaktpunktene er rene for at de skal fungere skikkelig og ikke bli skadet under lading. Gi gjerne en dusj med kontaktspray når de er rene.
Drivverk og bremser slites raskere på elsykkel. Med 250 watt ekstra kraft blir det mer slitasje på vitale deler. For deg som sykler elsykkel bør du derfor være ekstra påpasselig med å sjekke bremseklosser og kjedet ofte. Det er lett å tenke at intervallet for å skifte kjede og bremseklosser er det samme som for vanlige sykler. Ofte er det nødvendig med hyppigere skift enn du er vant til. Spesielt er kjedet utsatt, og vi anbefaler på det sterkeste å kjøpe en kjedemåler og utføre hyppig sjekk (se over). Det er vanlig at elsyklister sykler på tunge gir og lar motoren gjøre jobben. Dette fører større påkjenning for kjedet og at det strekker seg raskere. Hvis kjedet ikke skiftes tidlig nok kan føre til at hele drivverket må skiftes. Da blir det kostbart. Med god bruk av girene og høyere frekvens på pedalene vil besparelsen kunne bli stor.
Klar for ny sykkelvår
Avslutningsvis tar du en kikk på alle bevegelige deler. Fungerer delene slik de skal? Snurr på hjulene og kjenn etter om de ulike delene sitter fast. Løft gjerne sykkelen noen cm opp før du slipper den ned på hjulene. Hvis det skrangler fra noe sted, er det sannsynligvis noe som er løst. Finn ut hva. Løse skruer og deler blir sjeldent bedre av seg selv, og kan føre med seg ubehagelige overraskelser og brekkasje. Dessuten er det irriterende å høre ulyder og skrammel når du sitter på to hjul og vil nyte stillhet, fuglekvitter og vind i håret.
Av og til er fagfolk nødvendig
Alle kan lære seg å gjøre en enkel sykkelsjekk på egenhånd. Av og til støter du likevel på problemer eller slitasje som ikke lar seg løse med de grepene vi har beskrevet over. Da anbefaler vi at du leverer sykkelen inn til din lokale sykkelforhandler.
Nå er du klar for å trille sorgløst inn i sykkelsesongen. God sykkeltur!