Vinterklargjøring av sykkel
Vi går mot vinter med kortere dager og kaldere netter. Her er våre tips til enkel service du kan utføre selv, før sykkelen settes bort eller brukes gjennom vinteren.
Sjekkpunkter for vinterklargjøring av sykkel
Dette trenger du
- Zalo oppvaskmiddel (eller tilsvarende)
- Avfettingsmiddel (Zalo-vann er som regel tilstrekkelig)
- Oppvaskhansker eller latekshansker (anbefales)
- Vannslange og bøtte
- Svamp og fille
- Gammel tannbørste og/eller oppvaskkost
- Gamle aviser dersom underlaget må skånes for olje
- Teflonspray til viere og kjede-olje
- Verktøy – sammenleggbart sykkelverktøy med unbrako og torcx holder for de enkle operasjonene
- Kjedemåler (anbefales)
Sterkt anbefalt utstyr på vintersykkelen
- Skjermer
- Gode piggdekk
Enkle sjekkpunkter sykkelservice
- Vask sykkelen
- Sjekk og olje kjedet
- Kontroller og juster girene
- Test og juster bremsene
- Sjekk piggdekkene, kjøp eventuell nye og skift når nødvendig
- Sjekk lufttrykk i dekkene
- Batteri-sjekk for deg med elsykkel
Alle sykkeltyper fungerer i utgangspunktet greit på vinteren dersom de er riktig utstyrt. Rene landeveissykler er unntaket. De har i liten grad plass til piggdekk, som er helt nødvendig for trygg sykling dersom ikke asfalten uten unntak er helt tørr. Det er sjeldent tilfelle.
De fleste sjekkpunktene kan gjøres selv med litt kunnskap og helt enkelt verktøy. Dersom du liker å fikse ting selv, anbefaler vi å kjøpe et verktøy-kit med de viktigste spesialverktøyene og et sykkelstativ. Uttrykket «godt verktøy gjør halve jobben» gjelder for sykkelreparasjoner også. Dersom du ikke har kunnskap eller verktøy, anbefaler vi deg å oppsøke et sykkelverksted for å sikre en vel fungerende sykkel. Kostnaden ved jevnlig service vil uansett lønne seg over tid.
For deg som skal sette bort sykkelen for vinteren, er et godt tips å levere den til service i januar eller februar slik at den er klar til sommersesongen. Da er det mye ledig kapasitet på sykkelverkstedene. Hvis du venter til april eller mai, risikerer du lange ventelister og går glipp av årets første turer i vårsola på tørr asfalt og grus som du har gledet deg til gjennom hele vinteren. Enkelte verksted tilbyr sykkelhotell slik at du slipper lagring av sykkel i trange boder.
Her er en mer detaljert oppskrift for å grundig til verks:
Vask sykkelen
Det er alltid smart å starte med å gi den en god vask. Det er morsommere å skru på en sykkel som er ren. En grundig rengjøring noen ganger i løpet av året. I kombinasjon med enklere vask noe hyppigere forlenger du levetiden på slitedeler og sikrer god funksjon. En bøtte med lunkent Zalo-vann og en svamp og/eller oppvaskbørste gjør som regel susen. Skyll godt med vann. Husk at kjede, gir og bremser er spesielt utsatt for skitt og smuss, og skitt kan påvirke funksjonaliteten. Med en gammel oppvaskbørste eller tannbørste kommer du godt til i kriker og kroker. Skyll med rent vann og tørk med en klut som ikke loer.
Hos en sykkelforhandler får du kjøpt spesialkoster, kjederenser og vask/ avfettingsmiddel. Det kan gjøre jobben enklere og være verdt investeringen. For å minimere slitasje og sikre lang levetid anbefaler vi hyppig vask. En eske solide engangs eller vaske-hansker kan senke terskelen for å gjøre det.
Det ekstra stas å sykle på en nyvasket sykkel, men rammen og andre ubevegelige deler vaskes strengt tatt mest for estetikkens skyld. Det viktigste er å holde kjedet, gir og bevegelige deler rene og godt smurt. Det vil sikre presis giring og god funksjonalitet og spare deg for unødvendige kostnader ved bytte av drivverk.
Skjermer anbefales – spesielt på vinteren
Dersom du benytter sykkelen til pendling og annen hverdagsykling, anbefaler vi skjermer på sykkelen. I tillegg til at det er mer behagelig å sykle på våte veier uten å bli våt i baken, få sølestripe på ryggen og sølesprut i ansiktet, sørger de for at kjede og drivverk blir mindre skitne. På vinteren saltes veiene i stor grad, og skjermer vil minimere korrosjon og slitasje som saltet fører med seg både på ramme, kjede og bevegelige deler. Vi anbefaler skjermer som dekker mest mulig av dekket. De vil hindre all sprut som kommer foran fra forhjulet. Det viktigste er likevel at forskjermer som avsluttes lavt mot bakken hindrer søle- og saltvann sprute på krank, krankdrev og kjede. Ekstrabonus er at skoene også holder seg relativt tørre og relativt rene.
Skift til piggdekk før frosten kommer
Sørg for å være vinterskodd før kuldegradene kommer. Selv om veien stort sett er tørr, vil selv små områder med vann som har frosset kunne skape farlige situasjoner og fall. Uten pigger kan nærkontakten med asfalten gå i løpet av brøkdelen av et sekund og du ligger langflat uten forvarsel. Gode piggdekk sørger derimot for mindre risiko enn hvis du går på isen uten brodder. Et dekk med godt (stort) volum anbefales da de kan ha litt mindre dekktrykk og gir best kontakt med underlaget på krevende forhold. Pass på at det er god klaring under skjermene. På vinteren Kan det lett bygge seg litt snø og slaps på dekkene, så litt mer klaring enn på sommeren kan være greit.
Sjekk av kjede og gir
Kjedet strekkes over tid. Et slitent kjede som har strukket seg, vil slite på resten av drivverket (frikrans og krankdrev). Dersom du sykler for lenge med et strukket kjede, blir det kostbart. Da må hele drivverket ofte skiftes, fordi et nytt kjede ikke passer på et tannhjul som har slitne tenner. Et kjede koster et par-tre hundrelapper, mens bytting av hele drivverket ofte koster flere tusen. Kjeder som har strukket seg vil dessuten gire mindre presist. Å skifte kjede på sykkelen ofte nok (heller litt ofte enn for sjeldent) gir bedre funksjon samtidig som at det sparer lommeboka. Det er vanskelig å se på et kjede om det har strukket seg uten verktøy. Hvis hvis du tar tak i kjedet på undersiden og enkelt kan bøye kjedet sideveis med stort utslag fra side til side, er det et dårlig tegn. Vi anbefaler å kjøpe en kjedemåler hos en sykkelforhandler slik at du enkelt kan sjekke når det er på tide å bytte. Det koster en drøy hundrelapp, men kan spare deg for mange tusen på noen år.
Olje kjedet
De fleste sykler er utstyrt med frikrans, som gjør at du kan tråkke bakover mens kjedet løper fritt. Hvis du har det, kan du sette sykkelen stabilt inntil veggen samtidig som pedalene kan snurres helt rundt. Dersom du har en sykkel der du kun kan tråkke pedalene forover, kan du henge sykkelen på setespissen over en kant eller et stativ som er høyt nok til at bakhjulet går fritt rundt, og tråkke. Bruk gjerne latekshansker til mekking (fås kjøpt hos eks Biltema og Claes Ohlson), så slipper du å bli tilgriset.
På vinteren er det enda viktigere at kjedet er godt oljet. Saltet «spiser» drivverket og fører til at rusten kommer raskt. Sett tuten på oljeflasken på oversiden av kjedet. Klem forsiktig på flasken og snurr kjedet rundt noen ganger mens du drypper olje på kjedet. Da smøres alle leddene i kjedet godt. Avslutt med å hold en tørr klut rundt kjedet, slik at noe av den overflødige oljen tørkes av.
En annen variant er å ha godt med olje på en klut som holdes rundt kjedet mens du tråkker bakover. Da slipper du overflødig olje som tilgriser krans og gir. Bruker du et halvminutt en gang eller to i uka, slik at kjedet ikke rekker å bli fullstendig nedsauset av skitt mellom hver gang vil, det både rense og smøre kjedet i en operasjon og sikrer samtidig god funksjon.
Bruker oljespray, anbefales uansett denne fremgangsmåten for å unngå at det spruter olje på bremseskiver eller felg. Dersom det skjer, mister du bremsekraften. Vær samtidig klar over at oljespray ikke er det beste alternativet for miljøet.
Kontroller og juster girene
Det er normalt at vaiere strekker seg og strømpene får kortere løpelengde etter noe tids bruk. Det fører til upresis giring. Det er både frustrerende og fører til mer slitasje på drivverket hvis kjedet ikke treffer rett på tannhjulet slik at det hopper og danser på tannhjulene.
Ta en kjapp tur på et rolig og oversiktlig sted mens du tester alle girene mens du sykler. Alternativt kan du henge opp sykkelen på setespissen over en kant eller lignende, eller bruke et mekkestativ slik at bakhjulet er fritt. Sveiv pedalarmen forover mens du girer opp og ned. Start med høyre hendel, som styrer bakgiret. Gir ned til tyngste gir og fortsett oppover til det letteste giret. Kjedet skal skifte raskt til neste gir ved kun ett trykk på hendelen.
Hvis kjedet slurer og ikke flytter seg opp (til lettere gir), må du stramme vaieren. Det gjør du ved å skru litt UT på justeringsskruen som vaieren går gjennom på giret bak eller på styrehendelen. Gir også ned ett og ett trinn fra letteste gir bak. Hvis kjedet ikke går ned, må du slakke vaieren. Det gjør du ved å skru litt INN på justeringsskruen.
Upresisheten kan også skyldes at vaieren glir dårlig i strømpa. Ofte forårsaket av smuss som har festet seg og/eller at vaieren er tørr. På de fleste sykler er vaieren synlige på utsiden av ramma. Bak-giret er mest utsatt for dette problemet, ofte den siste delen av strømpa helt nede ved kjede-skifteren. Dette kan fikses ved å løsne den bakerste vaier-strømpen fra ramma slik at den kan skyves frem og tilbake på vaieren. For å løsne strømpa, kan du enkelt gire til et lett gir mens du tråkker pedalen rundt. Deretter gire til et tungt, uten at pedalene går rundt. Da vil vaieren bli slakk, og du kan enkelt løsne strømpa fra strømpeføttene uten å løsne vaierskruen. Ta en god slump tynn olje på en klut, og smør/tørk av vaieren der den ligger inne i strømpa.
Dersom giret fortsatt er upresist skyldes det mest sannsynlig at giret har fått seg et slag og gjort at gir-øret er slått skjevt eller feil med selve giret. I så fall er sykkelen klar for en service på et sykkelverksted.
Utfør tilsvarende operasjon på giret foran med venstre hendel. Her er det kun justeringsskrue på hendelen. Den må skrus UT for å skyve kjedet opp på det største drevet foran (tyngre gir) og INN for det letteste. Dersom det ikke er mer å stramme eller slakke på justeringsskruene, må du stramme selve vaieren. Det gjør du ved å løsne på skruen som holder vaieren til giret og stramme eller slakke den.
Test og juster bremsene
Velfungerende bremser er viktig for sikkerheten. Bremselengden er avgjørende for å hindre at en uforutsett situasjon blir farlig. Test bremsene ved å klemme inn henholdsvis venstre og høyre bremsehendel mens du dytter sykkelen fremover eller sykler i lav hastighet på et oversiktlig sted med fast underlag. Sykkelen skal stoppe raskt og kontrollert. Det skal ikke være nødvendig å måtte klemme hendlene langt inn for å få god bremsekraft. Det bør være kraft nok til at du kan sitte på sykkelen i fart og låse bakhjulet på asfalt. Selv om bremsene virker som de skal, bør bremseklossene kontrolleres. Dersom de er slitt og går på det siste verset, bør du skifte dem før de blir helt utslitt. Venter du for lenge, sliter det unødig på felger og bremseskiver. Spesielt på skivebremser vil utslitte bremseklosser raskt føre til at du også må skifte bremseskiver. Det vil gi helt unødvendige ekstrakostnader.
Sjekk av felgbremser
Selve kontrollen av bremseklossene kan alle utføre selv. De skal stå parallelt med felgen, og treffe inn midt på felgbåndet (vertikalt skal klossene skal treffe midt på felgen). Dessuten skal de ha samme avstand fra begge sider av felgen når du ikke bremser slik at de treffer felgen samtidig når du trykker inn bremsehendelen.
Du justerer bremsene ved å skru på justeringsskruene på bremsehendlene eller ved å stramme vaieren med en unbrakonøkkel der vaieren er festet på selve bremsen. Dersom skruene som fester bremseklossen slakkes, kan du justere bremseklossene slik at de treffer felgen riktig. Dersom klossene må skiftes, skrur du den samme skruen helt ut, fjerner den gamle, og erstatter med en ny kloss. Hvis du finner ut av det, eller ikke er fortrolig med justering og bytte av bremseklosser, anbefaler vi at du gjør det på et verksted. Bremser som er feil montert kan medføre full låsing av hjulet. I stor fart kan det bli skjebnesvangert.
Sjekk av skivebremser
Bremseklossene til skivebremser har et relativt tynt bremsebånd som er festet til en jernplate Klossene har relativ lang levetid, men det er vanskeligere å se når de er slitt helt ned ettersom bremsebelegget er ganske tynt og marginene derfor er mindre. Hvis bremsebåndet slites helt ned vil jernplaten gå direkte på skivene. Dersom det skjer, må skivene sannsynligvis også skiftes. Da stiger kostnaden fra noen hundrelapper til et par tusenlapper. Bremseklossene inspiseres i den smale åpningen i bremsecaliperen (den lille klumpen som bremseskivene går inn i) fra oversiden. Bruk gjerne en lommelykt for å se skikkelig og/eller ta bildet med mobilen og forstørr bildet. Da blir det lettere å se.
Etter bremsesjekken påfører du olje på alle andre ledd og bevegelige deler, bortsett fra bremsecaliperen. Smør gjerne på litt tynn olje ved vaierstrømpene. Benytter du oljespray er det lurt å holde med en klut rundt området for å hindre at det kommer oljesprut der du ikke vil ha det.
Sjekk dekk og lufttrykk
Gode dekk og riktig lufttrykk er den enkleste måten for å sikre god komfort og sikkerhet. Ikke minst er det mye lettere og morsommere å sykle når dekkene triller med minst mulig motstand.
Se så over dekkene – sjekk at de ikke er nedslitt, hele og ikke har sprekker. Hvis så er tilfelle, bør de byttes. Pump deretter opp til riktig lufttrykk. Lufttrykket skal normalt være 30-50 psi (2-3,5 bar) avhengig av volumet på dekket. Lite volum = større trykk og motsatt. Legg merke til at lufttrykket som er angitt på siden av dekket er det maksimale trykket før man risikerer at det sprekker, eller vrenges av felgen. Vi anbefaler lufttrykk langt under det. En vanlig feil er for mye luft i dekket. Det gjør sykkelen mindre komfortabel ved ujevnt underlag og at veigrepet blir dårligere, spesielt på vått og glatt føre eller grus/sand på asfalten. Samtidig vil for lite luft kunne føre til punktering ved at dekket klemmes mellom underlaget og felgen. Typisk på fortauskanter eller andre hindringer. Med lite volum på dekket trengs høyere lufttrykk for å unngå punktering. Derfor anbefaler vi dekk med godt volum for å sikre komfort og bedre veigrep.
Ekstrasjekk for deg med elsykkel
Er du en av de mange på elsykkel? Den trenger samme stell som beskrevet over. Her finner du noen tips som er viktig å tenke på for deg som sykler med ekstra el-kraft i pedalene.
Sjekk og rengjør kontaktpunktene på batteriet. Det er viktig at de elektriske kontaktpunktene er rene for at de skal fungere skikkelig og ikke bli skadet under lading. Gi gjerne en dusj med kontaktspray når de er rene.
Drivverk og bremser slites raskere på elsykkel. Med 250 watt ekstra kraft blir det mer slitasje på vitale deler. For deg som sykler elsykkel bør du derfor være ekstra påpasselig med å sjekke bremseklosser og kjedet ofte. Det er lett å tenke at intervallet for å skifte kjede og bremseklosser er det samme som for vanlige sykler. Ofte er det nødvendig med hyppigere skift enn du er vant til. Spesielt er kjedet utsatt, og vi anbefaler at du anskaffer deg en kjedemåler og utføre hyppig sjekk (se over). Det er vanlig at elsyklister sykler på tunge gir og lar motoren gjøre jobben. Dette fører større påkjenning for kjedet og at det strekker seg raskere. Hvis kjedet ikke skiftes tidlig nok kan føre til at hele drivverket må skiftes. Da blir det kostbart. Med god bruk av girene og høyere frekvens på pedalene vil besparelsen kunne bli stor.
Siste sjekk før sykkelen er klar
Avslutningsvis tar du en kikk på alle bevegelige deler. Fungerer delene slik de skal? Snurr på hjulene og kjenn etter om de ulike delene sitter fast. Løft gjerne sykkelen noen cm opp før du slipper den ned på hjulene. Hvis det skrangler fra noe sted, er det sannsynligvis noe som er løst. Finn ut hva. Løse skruer og deler blir sjeldent bedre av seg selv, og kan føre med seg ubehagelige overraskelser og brekkasje. Dessuten er det irriterende å høre ulyder og skrammel når du sitter på to hjul og vil nyte stillhet, fuglekvitter og vind i håret. Dersom det oppstår ulyder fra sykkelen når du er på tur er tipset å sjekke hvor og hva det kommer av med en gang. Det kan være en skrue som har løsnet et sted, og som du er i ferd med å miste. Hvis du monterer en liten seteveske med et multitool skrur den fast med det samme, slipper du å bruke tid på å kjøpe en ny som passer. Anbefalt utstyr i setevesken er dessuten en ny slange og pumpe. Da slipper du å avbryte turen og trille sykkelen hjem hvis du punkterer. Dersom du ikke kan skifte slange selv, spør du bare en annen syklist om hjelp. De færreste sier nei til det – men du trenger utstyret…
Alle kan ikke alt – bruk fagfolk hvis sykkelmekanikk ikke er ditt område
Alle kan lære seg å gjøre en enkel sykkelsjekk på egenhånd. Av og til støter du likevel på problemer eller slitasje som ikke lar seg løse med de grepene vi har beskrevet over. Da anbefaler vi at du leverer sykkelen inn til din lokale sykkelforhandler.
Vi heier på deg som har planer om å sko om sykkel og fortsette gjennom vinteren på to hjul. Ikke bare holder du deg i god form som gir mer energi og sørger for godt bymiljø og sikrer renere luft. Ekstrabonusen er at du får bedre kontroll på reisetiden og ofte kommer raskere frem i en tid da et lett snødryss ofte gir kaos i i biltrafikken og kollektivtransporten.
Vi ønsker deg en sykkelglad vinter på to hjul! 😊