Over 30 prosent sykler i energihovedstaden
Stavanger kommune startet sykkelsatsningen med dedikerte ansatte i 2013. I 2022 ble antall heltidsansatte til sykkel utvidet fra to til fem personer. Og siden 2013 har kommunen gjennomført egne sykkelundersøkelser annethvert år.
Det heter seg at jo flere kokker, jo mer søl, men her ser det ut til å virke positivt?
– Ja, vi har hatt en økning i antall sykkel reiser i løpet av disse ti årene. Det toppet seg i 2019, mens vi de siste årene har opplevd en liten nedgang. Vi tror koronapandemien, med mer bruk av hjemmekontor, både underveis og i etterkant, i tillegg til tilbudet med gratis kollektivreiser i halve 2023, har påvirket sykkelbruken.
Stedene som har fått ny sykkelinfrastruktur, som for eksempel Pedersgata i sentrum og Sykkelstamveien, som er fortsatt under bygging, har hatt store økninger i sykkelbruken. Tellingen i Pedersgata juni 2017 viste 390 passeringer. En måling til samme tid i 2020, etter sykkeltilrettelegging og enveiskjøring for bil, viste at antallet syklister hadde økt til 1080. Ny telling til samme tid i 2022 viste at den holder seg høyt på 950. Hva forteller tallene oss og fremtiden?
Etterlyser nasjonalt lovverk
Hvilke tiltak prioriterer den politiske ledelsen for å gjøre sykling trygt, enkelt og attraktivt for så vel barn som voksne og eldre?
– På sikt handler det om å bygge separate sykkelanlegg som er adskilt fra gående og biler, og som oppleves som trygge for syklister i alle aldre. Sykkelundersøkelsen til Syklistforeningen viser at innbyggerne mener kryssutforminger er utfordrende. Tilbakemeldingen fra sykkelfaggruppen i bymiljø og utbygging i Stavanger kommune, kan bekrefte dette. Det er behov for å utvikle nasjonalt lovverk, regelverk, håndbøker osv. for å kunne få de verktøyene som kreves for å lage kryss som er trygge for syklende i alle aldre.
Hegdal understreker at når det planlegges infrastruktur er det mange hensyn som skal tas. I den gjeldende kommuneplanen for Stavanger er det vedtatt at kommunen skal følge mobilitetspyramiden, der myke trafikanter (gående og syklende) skal prioriteres foran bilen.
Byvekstavtalen sikrer statlige midler
– Etter hvert som sykkelstamveien åpner flere etapper og flere oppdager den, regner vi med at antall syklister vil øke. Det er per nå bare én teller på strekningen, så vi har ikke hele overblikket enda.
Det er allerede flere dager med over 1000 syklister i 2024, noe som overgår 2021 og 2022 til sammen. Tallene viser at sykling skjer hyppig gjennom hele året, inkludert helger og røde dager.
Er det motiverende med høye tall?
– Jeg er glad for at vi ligger an til ny rekord for 2024 også, og årets første måneder ligger godt over fjorårets. Gjennom byvekstavtalen er Nord-Jæren sikret åtte milliarder kroner fra staten til viktige samferdselsprosjekter.
Kan du si kort hvordan dette skal løfte sykkelsatsningen i regionen fremover?
– Bymiljøpakken hjelper regionen med realiseringen av de store og tunge prosjektene som kommunen ikke hadde hatt anledning til å ta selv. Det beste eksempelet på dette er Sykkelstamveien, men vi har også flere andre strekninger som på denne måten får en opp gradering.
Vi lurer på om det er noen byer som har imponert deg den siste tiden med tanke på sykkelsatsing, og i så fall hvilke?
– Det er alltid inspirerende å se gode sykkelløsninger når jeg besøker andre byer. Når syklister er godt synlig i byrommet, er det ofte et tegn på at en gjør noe riktig innen byutvikling. Her hjemme synes jeg Oslo gjør mye bra arbeid. De har spennende prosjekter, bygget på langsiktig strategisk arbeid med mye handlekraft. Jeg vet at de dyktige fagfolkene i Stavanger kommune ofte ser til Oslo for inspirasjon. Men jeg må legge til at jeg er utrolig stolt av det vi selv har fått til innen sykkel i Stavanger, som er en god by å sykle i. Jeg sykler selv ofte til jobb, og er på jakt etter ny elsykkel etter å ha slitt ut den forrige.
Har du tips til vinneren, som vil bli offentliggjort i september 2024 om hvordan de kan benytte kåringen best mulig for å fremme sykling i sin region? (spørsmålet ble stilt før vinneren ble kåret)
– Det er viktig at seieren ikke blir en hvilepute – vi er ikke i mål. For å fremme sykling i kommunen må det settes av og sikres dedikert budsjett og ressurser. Det krever tøffe prioriteringer for å nå målene Stavanger kommune
har satt seg, og det er behov for systematisk arbeid i alle ledd over tid. Dette er nok en av årsakene til fremgangen for Stavanger under kåring av Norges beste sykkelby over tid.