Resultatene fra de fleste kommunene i 2024 viser at mange vil sykle, men trenger økt trygghet. I 2024 ble Stavanger kåret til Norges sykkelby, de forsvarte seieren fra 2022. Les mer om resultatene og intervju med tidligere ordfører.
Sykkelundersøkelsen og sykkelbykåring
Syklistforeningen gjennomfører annethvert år Den nasjonale sykkelundersøkelsen for å kartlegge hvordan innbyggerne opplever sykkelforholdene der de bor. Resultatene fra undersøkelsen brukes til å kåre Norges beste sykkelby, noe vi har gjort siden 2008.
Slik går vi frem for å vurdere sykkel-tilfredshet
For å kåre Norges beste sykkelby og kunne gi kommuner en score svarer syklister på spørsmål om:
- trygghet
- sikkerhet
- sykkelens prioritering i kommunen
- fremkommelighet
- tilgjengelighet til sykkelstier
- generell tilfredshet
Svaralternativene går fra 1 = helt uenig, til 5 = helt enig, og benyttes for å skape en gjennomsnittsverdi av kategoriene. Den totale gjennomsnittsverdien av alle seks kategoriene danner den totalscore. Jo høyere poeng, jo mer fornøyde er de som sykler med tilretteleggingen og desto mørkere er rødfargen i kartet.
I 2024 inviterte vi respondenter til å markere et sted de øsker forbedring og et sted de ønsker sykkelparkering. Zoom inn på kartet for å se hvor syklister har markert! Rødt punkt markerer ønsker forbedring for sykkel. Blått punkt markerer ønsker sykkelparkering.
Slik bruker du kartet
Trykk på en kommune i kartet for å se rangering og totalcore
- 1 er lavest sykkelvennlighet
- 5 er høyest sykkelvennlighet
Zoom for å se punkter som er registrert av syklister.
- Blått punkt markerer ønsker sykkelparkering
- Rødt punkt markerer ønsker forbedring for sykkel.
Bla gjennom scoren i de ulike kategoriene
- Bruk pilene nederst til høyre for å bla gjennom scoren for sikkerhet, trygghet, fremkommelighet, prioritering, tilfredshet og tilgjengelighet.
Krav til antall svar
Alle fullstendige svar fra sykkelundersøkelsen blir med i den nasjonale statistikken, men for å sikre den statistiske kvaliteten blir kun kommuner med tilstrekkelig antall svar (i forhold antall innbyggere) med i rangeringen, og får resultater presentert på kommunenivå. I 2024 var det 59 kommuner som fikk nok svar til å kvalifisere seg. Disse kommunene får også en egen kommunerapport med statistikk over svar og en samling av det syklistene i kommunen ønsker seg mer av.
Over 200 000 innbyggere ≥200 svar
100 000 – 200 000 ≥100 svar
50 000 – 100 000 ≥75 svar
20 000 – 50 000 ≥50 svar
Under 20 000 ≥25 svar
Resultat sykkelbykåringen 2024
- Stavanger
- Randaberg
- Alta
- Horten
- Kristiansand
- Grimstad
- Grue
- Trondheim
- Klepp
- Sandnes
- Ræingen
- Lørenskog
- Hamar
- Porsgrunn
- Oslo
- Lillestrøm
- Ås
- Skien
- Nittedal
- Arendal
- Lillehammer
- Elverum
- Gjøvik
- Frogn
- Haugesund
- Larvik
- Kongsberg
- Fredrikstad
- Løten
- Bærum
- Ullensaker
- Drammen
- Bergen
- Jevnaker
- Asker
- Bodø
- Oppdal
- Årdal
- Flesberg
- Øvre Eiker
- Volda
- Lindesnes
- Kongsvinger
- Rollag
- Ringerike
- Melhus
- Tromsø
- Sandefjord
- Vennesla
- Lillesand
- Rana
- Bamble
- Sarpsborg
- Målselv
- Indre Østfold
- Moss
- Molde
- Vestby
- Ålesund