Stavanger kommune er kåret til Norges beste sykkelby 2024, og forsvarer dermed seieren fra 2022.
Kåringen ble annonsert av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på Sykkelkonferansen 4. september 2024. Nabokommunen Randaberg ble nummer to, mens bronseplassen gikk til Alta, tett fulgt av Horten og Kristiansand.
Stavanger kommune er kåret til Norges beste sykkelby fordi de scorer høyest på sikkerhet, tilgang på sykkelstier og at innbyggerne opplever at kommunen prioriterer sykkel.
– Det er mange kommuner som jobber godt for de som sykler. At Stavanger kommune vinner igjen viser at systematisk arbeid over tid gir syklende gode og tryggere forhold. Det er en bragd å holde posisjonen fra 2022, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen, og sender en stor gratulasjon.
8500 respondenter har svart på 28 spørsmål om generell tilfredshet, trygghet, tilgjengelighet, fremkommelighet, sikkerhet og prioritering i kommunen eller kommunene der de sykler mest. Disse 10 kommunene under er rangert på topp, basert på brukernes opplevelser. 59 kommuner er vurdert. Det er innbyggerne i byen og brukerne av sykkelanleggene som har gitt denne dommen gjennom Sykkelundersøkelsen som Syklistforeningen gjennomfører annethvert år.
Forsvarer gull-plasseringen
Stavanger forsvarer gull-plasseringen fra 2022. Ellers ser lista slik ut:
Topp 10-lista:
1. Stavanger
2. Randaberg
3. Alta
4. Horten
5. Kristiansand
6. Grimstad
7. Grue
8. Klepp
9. Trondheim
10. Sandnes
Oslo og Bergen
Oslo kom på 15. plass, de har falt tre plasser siden forrige undersøkelse, fra 12. Mens Bergen havnet på 33. plassering, som er en forbedring fra 39. plass i 2022.
I Oslo er de som sykler generelt sett ganske så fornøyde og at kommunen prioriterer sykkel høyt. Det som gjør at Oslo ikke kommer høyere er mangel på trygghet og sikkerhet, der scorer de lavt. Oslo er også dårligere enn mange av de beste kommunene på fremkommelighet i sykkelveiene. Det har ofte sammenheng med at man finner mye annen type trafikk som busser tett på bilister, samt at det er flere stopp i lyskryss enn man finner i andre byer.
Bergen klatrer fra 2022, men ligger fremdeles under halvveis ned på lista. I Bergen er det mange av de som sykler som generelt sett ikke er fornøyde. Sikkerhet for syklister trekker også ned i Bergen. Mange har riktignok lagt merke til at kommunen jobber med bedre tilrettelegging, fordi Bergen scorer høyt på spørsmål om sykkelens prioritet i kommunen.
Møre og Romsdal + Østfold ligger nederst
Laveste rangering er Ålesund kommune, tett fulgt av Vestby og Molde kommune. Deretter kommer Moss og Indre Østfold:
59: Ålesund
58: Vestby
57: Molde
56: Moss
55: Indre Østfold
Ålesund er helt nederst i Sykkelbykåringen 2024, og skiller seg ut med den laveste scoren på sikkerhet for syklister. Vestby er kommunen der innbyggere opplever at sykkel har lavest prioritet. Også i Ålesund er tallet lavt, men Ålesund skiller seg ut ved å være kommunen med lavest score på sikkerhet. Det kan være fordi det mangler gode sykkelveier og at det er mye biltrafikk med høy fart.
Kort om Syklistforeningens sykkelundersøkelse:
- 8500 respondenter har svart på 28 spørsmål om generell tilfredshet, trygghet, tilgjengelighet, fremkommelighet, sikkerhet og prioritering i kommunen eller kommunene der de sykler mest.
- Resultatet er en rangering av 59 byer, med spesifikke forbedringspunkter for hver enkelt kommune.
- Disse kommer best ut: Stavanger, Randaberg, Alta, Horten og Kristiansand.
- Disse kommer dårligst ut: Ålesund, Vestby, Molde, Moss og Indre Østfold.
- Den første sykkelbyen ble kåret i 2008, da var det Lillestrøm. Syklistforeningen har gjennomført undersøkelsen annethvert år etter det, bortsett fra 2020 pga pandemien.
- Sykkelundersøkelsen ble lagt ut digitalt i april i år. Kåringen skjer på Den nasjonale sykkelkonferansen 4. september 2024.
- Undersøkelsen gjennomføres annethvert år.
- Foodora er sponsor av Sykkelby-undersøkelsen 2024
Vinnerbyer de siste årene:
2024 Stavanger
2022 Stavanger (ingen kåring i 2020 pga pandemi)
2018 Kristiansand
2016 Lillestrøm