SykkelNorge - ny turplanlegger:

SykkelNorge.no – en ny sykkelportal for tur- og rekreasjonssykling

Nå lanseres SykkelNorge.no! Det er en ny portal med kart og sykkelruter. Her vil du kunne hente inspirasjon og planlegge sykkelturer, se løypekart og turprofil. SykkelNorge.no er nyttig for deg som skal planlegge en sykkeltur, slik at turen blir tilpasset deg og ditt turfølge.

Nå kan du planlegge tur som passer deg og din familie med SykkelNorge.no.
SykkelNorge gir deg turtips for vellykkede sykkelturer.

– SykkelNorge.no-portalen er aktuell for alle. Samtidig har vi lagt mest vekt på de trygge, barnevennlige rutene, som passer for barnefamilier og kan sykles av alle, sier prosjektleder Ola Bustad.

SykkelNorge.no er en kartløsning og sykkelturplanlegger utviklet av Syklistenes Landsforening. Portalen gir deg inspirasjon og gjør planlegging din enklere. Du vil da lettere kunne realisere en kortere eller lengre sykkeltur i hele Norge, slik at du kan få en fin sykkelopplevelse som er tilpasset deg og reisefølget ditt, uansett hvor eller hvor langt du ønsker å dra.

Sjekk SykkelNorge.no-portalen her:

SykkelNorge.no

Stjernemerking

SykkelNorge.no skal inneholde alt du trenger for å planlegge en fin sykkeltur. Ved hjelp av enkle beskrivelser, bilder og stjernemerking vil du enkelt finne flotte turer som passer ditt behov med tanke på infrastruktur, veiunderlag, topografi, trafikksikkerhet og lengde

Det vil også være info om sykkelvennlig vertskap for overnattingssteder. De vil ha fasiliteter du trenger om du er på overnattingstur, og er godt tilrettelagt for syklister. Husk at disse stedene gir rabatt til våre medlemmer.

Ikke medlem enda?
Bli medlem – klikk her

Ola Bustad er prosjektleder for SykkelNorge.

Kart over Norge

Et kart over Norge vil vise alle rutene som er lagt inn, hvorav de fleste turene er syklet og kontrollert av Syklistforeningens rutekartleggere. Nettsiden vil dessuten inneholde nyttig informasjon og tips og triks til pakking av sykkelen og annen informasjon som gjør det enklere å planlegge og gjennomføre en sykkeltur.

Bakgrunnen for å lage denne portalen var at stadig flere henvendte seg til oss for å få info om sykkeltur-muligheter, og om vi hadde innsikt som vi kunne dele. Derfor laget vi denne portalen som gir oversikt over mulige sykkelturer i hele landet. Den gir folk en god pekepinn på hvordan rutene er. Vi ønsker at alle skal ha gode sykkelopplevelser, sier Bustad.

SykkelNorge.no er nå lansert!

Hvordan bruke portalen

Man kan filtrere ut fra behov, for eksempel type underlag og turtype, dette for å gjøre det enklere å orientere seg. Turene kan lastes ned som GPX-fil, slik at den kan hentes opp sykkelkomputer eller andre enheter for å gjøre det enkelt å navigere.

Norge er langstrakt, og det sier seg selv at vi ikke klarer å dekke alle områder med kontrollerte turer ved lansering. Påfyll av nye turer, beskrivelser og annen nyttig informasjon vil pågå kontinuerlig. Dette blir en levende side!

– Vi er avhengig av din hjelp og innspill for at den skal være mest mulig relevant og oppdatert. Gi oss beskjed om du kjenner til en sykkeltur som flere vil ha glede av, ta da kontakt med meg på Ola@syklistforeningen.no, og vi vil oppdatere den. Bilder og info er alltids velkomment! Du kan også bruke #SykkelNorge.no og tagge oss i sosiale medier, sier prosjektlederen.

Det finnes andre sykkel-tur-planleggere eller inspirasjonsportaler, men de er ofte myntet på et annet segment, eksempelvis Strava som er en app for sportsutøvere. Andre kartløsninger kan gi deg ideer, men vil ikke være kvalitetssjekket av oss eller tilpasset norske syklister som er opptatt av rekreasjon og få en fin opplevelse spesielt for barnefamilier.

Tettere på naturen fra sykkelsetet kommer man ikke.
Unik naturopplevelse fra sykkelsetet.

Sykkelperler og barnelykke

I portalen vil vi først prioritere perlene blant norske sykkelturer. Den viktigste grunnen til å dra på sykkeltur, er naturopplevelsen. Norge er topografisk til dels krevende. En del av turene vil derfor kunne bli utfordrende for både barn og voksne. Derfor er det fint at brukerne kan få et innblikk i høydemeter og avstand mellom overnattingsmulighet før de velger seg ut en tur.

Syklistenes Landsforening har utviklet dette på egen hånd med god støtte i form av midler fra Miljødirektoratet og Kulturdepartementet. Men nå er det brukerne, sykkeldestinasjonene, sykkelvennlig vertskap og andre aktører bli viktige bidragsytere for å øke relevansen gjennom påfyll av mer innhold.

SykkelNorge er avhengig av at brukerne gir tilbakemeldinger. På den måten vil vi kunne sørge for at portalen fortsetter å være det naturlige stedet å søke informasjon om sykkelturer i Norge.

Det viktigste er å bidra til at flere får oppleve vårt fantastiske land på sykkel, og gjøre at dags- og ferieturer i Norge blir noe flere gjør. Kort sagt; vi ønsker å tilrettelegge for at flere skal sykle mer, og at sykkelperlene deles, oppfordrer Bustad.

Hvordan dele sykkelperler?

Vet du om en sykkelrute som flere burde fått oppleve? Tips oss gjerne, send en e-post til Ola@syklistforeningen.no.

Ikke medlem enda?
Bli medlem – klikk her